Lletres

MARIKA VILA

AUTORA DE CÒMIC I ESTUDIOSA DEL GÈNERE

“Les nenes de la meva generació no teníem lloc en el món del còmic”

Marika Vila (Barcelona, 1949) és una gran dibuixant d’historieta que acaba de rebre el Premi Splash a tota una trajectòria, però també una gran analista de les qüestions de gènere en el món del còmic. Una cosa va portar a l’altra. Imaginem-nos una jove de 19 anys treballant com a il·lustradora per a Selecciones Ilustradas, l’agència de Toutain. Va tenir com a mentor el dibuixant Luis García, i quan va passar al còmic ho va ser Miquel Fuster. Tot homes, en un ambient que tal com va relatar Carlos Giménez a la sèrie Los Profesionales era d’una certa crueltat pel que fa a les bromes amb els nous o senzillament amb els que tenien trets que donaven peu a fer-los gràcies de mal gust. Sent una noia, es trobava en situació de certa prevenció. L’ambient era de bona companyia, però és va trobar concentrats tots els tics masclistes de l’època.

Marika va anar fent carrera, i amb les històries d’estètica i ambientació pop destinades als adolescents del mercat britànic i escandinau, l’autora va començar a reflectir a les seves planes la inquietud social en publicacions com Trocha/Troya i Butifarra, en què el còmic es mostrava també com una eina de denúncia. Marika s’envoltava d’homes autors que desitjaven un món millor, però els tics masclistes eren els mateixos que en altres ambients, moments en què també reivindicava l’autoria del còmic i la creació. Marika no era l’única autora en aquesta nova mirada de la dona a la historieta: també hi havia Mariel Soria, Isa Feu o Montse Clavé, sense oblidar la gran Núria Pompeia.

Fins a arribar aquest punt, la presència de les dones en el còmic “venia de la República, en què hi havia dones amb veu pròpia, però després de la guerra van entrar autores com Carme Barbarà i Rosa Galcerán sota uns patrons que marcaven i delimitaven molt bé el que era el rol femení”, explica Marika. No va ser fins a finals dels cinquanta que va entrar una certa modernitat, més estètica que una altra cosa, lligada a la moda, als cotxes i a la música moderna que va esclatar en els seixanta. “Els guions eren plans, per tant les nenes de la meva generació no teníem protagonisme perquè segons els tebeos començaves a tenir protagonisme als 17 anys i als 20 ja t’havies casat, i allò ja no tenia més continuïtat.” Maria Pasqual i Carme Barberà expressaven “una modernitat del cinema, dels grans creadors de moda, però més enllà de la icona de consum no s’aportava res més a la dona”.

Marika va obrir un camí que amb l’undergraund es va ampliar amb Laura Pérez Vernetti i Marta Guerrero i que ha arribat fins a l’actualitat, amb un gran protagonisme de les dones en el còmic gràcies a l’esclat de la novel·la gràfica.

Marika és autora de la tesi doctoral El cos okupat. Iconografia del cos femení com a espai de transgressió masculina en el còmic.

Altres lectures

Autora: Sophie Guerrive Editorial: Astronave Preu: 14,20 euros EL CLUB DELS AMICS
Històricament, el camp de la il·lustració i el conte infantil era un territori reservat a les dones autores. Això ha canviat, i les dones dibuixants ara tracten qualsevol àmbit, però, a més, les que opten pel món infantil han capgirat el gènere amb valors no discriminatoris. Sophie Guerrive planteja en aquest còmic infantil el valor de l’amistat entre animals tan diferents com un ocell, un os i una serp. El pardalet –que no vol emigrar cap al sud– i la serp decideixen quedar-se a passar l’hivern al cau de l’osset.
Autores: Natasha Alterici i Asley A. Woods Editorial: Astiberri Preu: 18 euros HEATHEN
Una obra d’espasa i bruixeria ambientada als territoris de les llegendes sagrades nòrdiques. Un exemple de com les autores de còmic no només han capgirat el gènere en les novel·les gràfiques de caire autobiogràfic, sinó que també ho han fet amb les històries de gèneres narratius tradicionals. En els diferents volums d’aquesta obra, Natasha Alterici ha introduït temes com el lesbianisme i la presència protagonista de la dona –i no només quan apareixen les amazones–, i ho ha fet integrant-ho al relat de manera natural.
NIMONA Autora: Noelle Stevenson Editorial: Astiberri Preu: 16 euros Nimona va ser la primera obra de Noelle Stevenson, publicada originalment a la xarxa. Es tracta d’una divertida i irònica parodia del còmic èpic i d’aventures i de les sèries de televisió, condimentat amb gràcia amb plantejaments d’historieta de superherois. Astiberri ha publicat aquesta obra primerenca amb l’edició de l’últim treball de l’autora, El fuego nunca se apaga, en què ens presenta en forma de dietari i de relat il·lustrat els esdeveniments vitals previs al seu èxit professional actual.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor