Deixar de ser l’aneguet més lleig
La formació professional es reivindica com una opció d’estudis tan vàlida com la carrera universitària i, a més, amb una molt bona sortida laboral
. TERESA MÁRQUEZ
mtmarquez@lrp.cat
Trencar els estereotips, del tot falsos, que han considerat durant anys i anys la formació professional (FP) com uns estudis de segona fila davant dels universitaris i potenciar l’accés als graus com una porta, sovint més ampla i amb opcions més específiques, per trobar una sortida laboral de futur. Aquests són els objectius. I és que el mercat laboral demana a crits treballadors ben preparats, i és en aquest àmbit on la implicació de les empreses en la coneguda com a formació dual es comença a fer un lloc. Encara que sigui tímidament, augmenta el nombre de joves que se senten atrets per aquesta modalitat educativa. Segons les dades fetes públiques pel Departament d’Ensenyament, aquesta setmana han començat el curs 146.391 estudiants de cicles mitjà i superior, prop de 4.000 més que el curs passat, que desenvoluparan els seus estudis en 494 centres d’arreu del territori. D’aquests joves, 24.103, un 16,5%, ho faran a distància.
“Hi ha un increment de l’oferta formativa que se situa en 53 nous cicles i adaptacions de cicles, 18 de grau mitjà i 35 de grau superior”, va especificar el conseller Josep Bargalló durant la presentació de l’inici de curs, en què va destacar com una de les principals novetats d’aquest any la posada en marxa del primer màster públic d’FP: el màster d’ensenyaments artístics de conservació i restauració de patrimoni fotogràfic, a l’Escola de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya. Paral·lelament, el conseller va confirmar la creació de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals i la redacció de la nova ordre d’avaluació a l’FP.
COSA DE DOS
Un dels sectors en creixement és la formació dual, que permet complementar els estudis dels alumnes amb pràctiques en empreses, de manera que des del primer dia entren en contacte amb l’experiència laboral. Aquest curs, Ensenyament ha augmentat fins als 12.000 els alumnes que, repartits en 240 centres, han optat a aquesta modalitat, i els bons resultats demostren que hi ha una demanda per cobrir de bons professionals els oficis “de sempre” com fusters, electricistes, paletes i lampistes.
Les patronals reclamen des de fa temps especialistes en tots els àmbits, o bé perquè els treballadors actuals no tenen prou relleu generacional –el 14% dels empleats de la indústria catalana es jubilaran en els propers deu anys–, o bé perquè l’evolució dels oficis demana gent més preparada. Paral·lelament a la promoció dels cicles formatius, des d’Ensenyament també es vol incidir en una major presència de noies en aquells graus que majoritàriament han ocupat nois.
D’altra banda, en el marc de les polítiques educatives del departament, s’impulsa el pla STEMcat d’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques, orientat a promoure un augment de l’interès per aquests estudis, i també amb un especial èmfasi entre les estudiants de sexe femení, que tradicionalment són minoria. En total, l’FP d’aquest curs ofereix 139 títols i 37 adaptacions diferents de 24 famílies professionals –dels quals 54 títols són de grau mitjà i 85 de grau superior–. D’aquesta manera, a gairebé tot el territori hi haurà cicles formatius de les 24 famílies professionals existents.
Oferta més específica
Teresa MárquezEnsenyament consolida i amplia aquest curs l’oferta d’itineraris formatius específics (IFE), orientats a estudiants que tinguin una discapacitat lleu o moderada. En concret hi haurà 516 alumnes repartits en un total de 43 grups –8 grups de tercer curs, 16 grups de segon i 19 de primer– en 19 centres d’arreu del territori, una oferta que suposa 228 alumnes més que l’any passat.