Innovació

El so sota control

La tecnologia ‘Adaptive’ fa arribar el so nítid i amb precisió “en una zona concreta” amb un complexe ‘software’ i un nou sistema d’altaveus verticals

Un popular i multitudinari concert enmig de la Plaça Catalunya està previst a les vuit del vespre i és obert per a tothom. Però a darrera hora i amb tota la instal·lació feta, els organitzadors s’adonen minuts abans que no calia tan d’aforament perquè el públic assistent serà molt menor del que s’esperava i que la seva distribució no serà la prevista, al ser un recinte obert. En aquesta hipotètica i extrema situació, i sense possibilitat de moure altaveus ni cap altre estructura de l’escenari es quan l’aplicació de la tecnologia Adaptive Systems aportaria totes les solucions per evitar sorolls innecessaris i fer arribar el so nítid de la música en funció de la quantitat de públic present i el més important, de la seva ubicació. No es tracta de pujar o baixar el volum, sinó d’orientar el raig de so de gran resolució fins a cada filera concreta gràcies a un complexe software, amb un ajust de processat intern, i amb un sistema d’altaveus verticals, que es va inventar a Boston.

“Ja fa anys que la tecnologia intenta predir com es dispersa l’energia, mitjançant el processat digital. Aquest sistema ha donat un pas endavant amb un enfoc totalment diferent respecte als sistemes que hi havia fins ara, i amb uns resultats espectaculars i precisos en grans espais oberts o sales tancades”, explica Josep Ferrer, responsable del Desenvolupament de Negoci d’Aptative a l’empresa barcelonina Zentralmedia. “A la dispersió del so es clau la freqüència. Els baixos són omnidireccionals, però els aguts apunten més directe. El que millora és el tractament independent per a cada banda de freqüència. A més de fer reaccionar el so i adaptar-lo a l’espai, aquest sistema el confina amb precisió en una zona concreta. El so no desapareix. Està més focalitzat”, afegeix.

La cobertura horitzontal i vertical del so en funció de l’espai és excepcional, i les possibilitats són infinites, així com la versatilitat i qualitat. La marca nord-americana EAW és qui va patentar Adaptive. “Hi ha un segon fabricant alemany, amb el mateix principi físic i una interpretació similar, però està més orientat al teatre i auditoris”, assegura Josep Ferrer. Sonostudi, de Barcelona i especialitzada en la realització i muntatge de projectes audiovisuals, ja s’ha fet amb Adaptive.

MAROON 5...

Xavi Oltra

Artistes com el grup californià ‘Maroon 5’ o el legendari Tom Petty ja han aplicat aquesta tecnologia a les seves gires, en gran espais oberts o tancats. Rob Scooby, el prestigiós enginyer de so de Tom Petty, va instaurar Adaptive a la gira l’any passat del 40 aniversari als escenaris del cantant, just abans de la seva mort. També el colombià Juanes i Plàcido Domingo han actuat amb aquesta tecnologia, que també s’ha emprat als Jocs Olímpics d’Hivern de Corea del Sud o al pavelló dels Thunder de l’NBA.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)