Innovació

La UPC analitza la qualitat de l’aire a les aules

El Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC) de la UPC analitzarà la qualitat de l’aire en una vintena d’escoles de Catalunya, amb l’objectiu que es faci a tot l’Estat, i crearà la primera guia operativa per a la correcta ventilació dels centres escolars, el confort tèrmic i l’estalvi energètic. El projecte es desenvoluparà durant un període de tres anys i està finançat amb uns 130.000 euros pel Ministeri de Ciència i Innovació.

Una concentració de 980 partícules de CO2 per milió (ppm) a les aules pot provocar manca de concentració i augmentar el risc d’infecció per coronavirus, grip, tuberculosi o rinovirus. De fet, en un aula amb 25 alumnes que no estigui correctament ventilada s’arriba a les 1200 ppm en set minuts. A aquesta realitat s’afegeix el fet que la major part dels prop de 29.000 edificis de centres escolars a Espanya estan construïts abans del 2006, quan encara no estava en vigor al Codi Tècnic de l’Edificació ni el Reglament d’Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis, que regulen els aspectes relacionats amb la qualitat de l’aire interior. Davant d’aquest escenari, el GRIC posa en marxa el projecte IAQ4EDU, amb l’objectiu de monitoritzar la qualitat de l’aire als col·legis de l’Estat espanyol i d’establir estratègies de ventilació optimitzades, que tinguin en compte aspectes com la qualitat de l’aire interior, el confort tèrmic i el consum d’energia, alhora que s’ajuda a optimitzar el consum d’energia.

Liderat pels investigadors del GRIC Marta Gangolells i Pablo Pujadas, el projecte caracteritzarà la qualitat de l’aire als col·legis, a partir d’una campanya inicial de monitoratge en 40 aules de 20 centres escolars de Catalunya -dues aules per centre- durant tres estacions l’any, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Terrassa, l’Ajuntament de Sabadell i la Diputació de Barcelona. La campanya experimental monitorarà les condicions interiors de les aules, a partir de paràmetres com la temperatura i la velocitat de l’aire, la humitat relativa, la temperatura radiant mitjana i la concentració de CO2. També es mesuraran les condicions exteriors, a partir de la temperatura exterior, la pressió atmosfèrica, la nuvolositat i la velocitat del vent. Igualment, es recolliran dades sobre els ocupants de les aules (alumnat i professorat), com ara el nombre d’alumnes per aula, el gènere i el tipus de roba que vesteixen.

Tal com explica la investigadora principal del projecte, Marta Gangolells, “és molt necessari optimitzar la ventilació als centres educatius tenint en compte tant la qualitat de l’aire interior com el confort tèrmic, el consum d’energia i els costos globals de tot plegat. L’edat mitjana dels edificis educatius a Espanya és molt alta. Habitualment, la solució és obrir finestres, i això no és òptim, ni des del punt de vista del consum d’energia ni del confort tèrmic. Per això, volem ajudar a identificar les estratègies adequades per aconseguir una bona qualitat de l’aire, mentre garantim el confort tèrmic i minimitzem el consum d’energia”.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)