La monarquia

Cotxes i Borbons, amics per sempre

Felip VI va venir dijous a Barcelona a inaugurar el Saló de l’Automòbil. Podríem dir que va amb el sou, tot i que a Catalunya és tan benvingut com Luis Figo quan anava de blanc. Una cosa s’ha d’admetre, si bé el Borbó i el seu pare no tenen gaire perspicàcia sobre el que està passant a Catalunya, sempre han estat uns professionals a l’hora de conduir o triar el millor cotxe. A Felip VI se’l va veure fa uns mesos a Sevilla, en una de les zones més pobres de la ciutat –Tres Mil Viviendas–,amb un Mercedes que la casa reial va adquirir pel mòdic preu de 549.945 euros. Només amb el cost dels pneumàtics, moltes famílies haurien viscut un any sencer en aquest barri. Podeu pensar, és clar, que –pobrets!– bé que han de tenir el seu cotxe, com qualsevol família. Com que la imatge amb el Mercedes no va agradar, a les vacances de Palma es van deixar veure amb una cosa més senzilla, un Audi RS 6 de 140.280 euros.

Des dels temps de Joan Carles I, un gran fanàtic de la Fórmula 1, els garatges de la casa reial estan farcits de models de luxe. Són ben coneguts els dos Ferrari que la família va rebre dels Emirats Àrabs. En teoria, això que anomenen regals no són propietat estrictament de la família reial, però una bona part d’aquests cotxes són d’us exclusiu de Felip i companyia. És ben conegut l’accident que Joan Carles I va tenir el 1990 amb un Porsche 959 (regal de Javier de la Rosa) tornant de Baqueira-Beret.

Sense comptar els regals que arriben sovint de règims corruptes, es calcula que els quaranta-quatre vehicles que té la casa reial han costat 4,1 milions, i el Ministeri d’Hisenda paga els sous de 60 conductors. Tot això va a banda de l’aportació de 8 milions a la Casa Reial. La trampa que es fa perquè no falti mai de res és dividir les despeses de La Zarzuela entre diversos ministeris. Així és impossible calcular exactament quant costa la monarquia als espanyols.

Felip VI, en la inauguració, dijous passat, del Saló de l’Automòbil

L’Audi de Froilà

Com sempre, qui causa més furor quan parlem de la monarquia espanyola és Froilà, el net de Joan Carles. La seva imatge passejant per Madrid amb un Audi de més de 80.000 euros al costat de la seva germana ens dona a entendre que la pluja de milions –aquesta sí que és de veritat–es reparteix perfectament entre tota la família.

Un rei solt a Montmeló a 300 per hora

Per a un plebeu, per molt fan que sigui de la Fórmula 1 o d’alguna escuderia en particular, és impossible pujar en un bòlid del mundial, però quan ets rei (què carai!) pots fer tot el que et dona la gana. Així, Joan Carles I es va entossudir no només a pujar en un monoplaça, sinó a sentir en la seva pròpia pell el vertigen de la velocitat. Va ser el 1999 a Montmeló. L’equip McLaren el va convidar a pujar al costat del pilot Martin Brundle en un bòlid preparat per a dues persones. El britànic va accelerar fins als 300 km per hora, i diuen que el rei va prémer el botó d’emergència perquè anés més lent, però que el pilot va decidir anar igualment a sac fins a l’últim revolt. Així sí!

No s’engega, la moto?

L’emèrit també tenia les motos que volia. La llegenda diu que anava per Espanya amb una Harley i una dona al darrere, no sempre la mateixa (of course). Les motos i les dones li van estar a punt de costar un o dos disgustos greus. El 1992, en un documental de la BBC amb la periodista Selina Scott, es va posar tan nerviós que era incapaç d’engegar una motocicleta. Són imatges que encara es poden veure a YouTube. La polèmica va arribar no tant amb la seva poca destresa sinó, per variar, en intuir quina relació tenia exactament amb Scott. Diguem que anava més enllà d’allò estrictament professional...

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor