Amor / Odi

Els Simpson no son pas els únics que prediuen el futur. Spike Lee, a les beceroles del seu cinema combatiu, ara fa ja més de trenta anys, va estomacar les nostres consciències amb una obra que, passat...

Crítica

El Txèkhov americà

La dissortada vida de William Sydney Porter (1862 -1910), conegut com a O. Henry, va estar marcada per l’alcoholisme i els escàndols , fins a l’extrem de ser acomiadat del First National City Bank...

LA REPÚBLICA DE LES ARTS

El cas Verdaguer

El 17 de juny del 1895, ara fa 125 anys, la figura cabdal del catalanisme literari va fer arribar un comunicat al director d’‘El Noticiero Universal’ per reclamar justícia. Era l’inici del cas Verdaguer. Aquella mateixa tardor, ‘L’Avenç’ va aplegar tots els seus articles en l’opuscle ‘Mossèn Jacinto Verdaguer en defensa pròpia’

En sèrie

AL SERVEI DEL CALIFAT

A mitjans del 2018, quan les forces d’Estat Islàmic ja reculaven i feia mesos que la coalició internacional liderada pels Estats Units havia recuperat la ciutat síria de Raqqa –que ISIS considerava...

AUTORETRAT

Nosaltres no fem els poemes; els poemes ens fan a nosaltres, diu Goethe. En termes més pedestres, aquí diem: D’allò que es menja, es cria. Auden cita un aforisme de Lichtenberg: Un llibre és com...

L’Agus més implicat

“L’Agus i els monstres” és una sèrie que ha esdevingut un èxit internacional. Els textos de Jaume Copons i les il·lustracions de Liliana Fortuny en són els responsables, com no podia ser d’una...

Efectes col·laterals

Que els lectors de còmic són alguna cosa més que consumidors de vinyetes ha quedat clar al llarg de la pandèmia. La seva consciència de pertànyer a una comunitat s’ha fet palesa amb significatius...

Història

LA LLARGA TRAVESSA PEL DESERT

Fermí Rubiralta (L’Hospitalet de Llobregat, 1959) s’ha convertit en el principal coneixedor de la història de l’independentisme català. Els seus treballs sobre alguns dels principals protagonistes...

Formigó cadenciós

Sempre m’ha resultat fascinant la capacitat que té Thomas Bernhard per involucrar el lector en les seves històries, fins i tot quan les situacions poden arribar a la sordidesa d’algunes descrites...