Pantalla

ANNA CERVERA

DIRECTORA DEL ZOOM, EL FESTIVAL INTERNACIONAL DE FICCIÓ TELEVISIVA & FORMATS

“Ara les televisions es decanten més per les sèries”

El Zoom va néixer fa setze anys, en un moment en què la ficció televisiva era considerada de classe B, mols esglaons per sota del cinema.

Ja ficció televisiva està ja al mateix nivell de valoració que el cinema?
Si, rotundament. Al 2003 quan trucàvem als diaris per tenir visibilitat, a la secció de cinema no ens hi volien perquè no era cinema pròpiament; a la secció de televisió parlaven més de programes i no volien el festival perquè era més sobre la ficció. I no existien crítics de televisió. Estàvem una mica en terra de ningú. Els professionals del cinema estaven en el seu mon. I ara tot això ha canviat rotundament. No hi ha distinció d’una producció audiovisual en funció que s’hagi d’emetre per la tele o a les sales de cinema. Vist està que en festivals de gran envergadura de cinema, ara també hi té cabuda la ficció per la televisió. Els professionals també salten d’una banda a l’altra sense cap problema.
La crisi dels darrers anys ha afectat especialment les produccions audiovisuals catalanes. En quin moment es troba ara el sector?
És veritat que vam passar una època, la de la crisis econòmica forta, que va fer estralls a la cultura. Es demostra en el resultat final del número de produccions: se’n feien menys. Però tot i que se n’han fet menys, han estat de molta més qualitat. En aquests moments hi continua havent una aposta de les televisions per la ficció, però es decantaria més pel format sèries.
Perquè?
Segurament pels hàbits de consum de l’audiència. Han reservat les TV Movies per temàtiques molt específiques. Per exemple, Televisió Espanyola aposta per temàtiques històriques, sovint amb motiu d’alguna efemèride. Per exemple, Asesinato en la universidad és un homenatge al 800 aniversari de la Universitat de Salamanca. Aquests motius que connecten amb l’audiència i són molt territorials, són les temàtiques triades.
Les produccions que es veuran al festival son inèdites?
Si. La idea és que pugui ser una plataforma on es puguin veure coses noves. Per exemple, de la plataforma Playz, de Televisió Espanyola, estrenem una sèrie que està dirigida per Dani de la Orden, Boca Norte, rodada a Barcelona, i ell vindrà amb els protagonistes. Volem potenciar la trobada amb el públic dels formats de televisió, com pot ser també amb Poliamor, que és la primera sèrie produïda per TV3 que s’emet únicament i exclusivament per Instagram Live. També estrenem un documental, Fel de la terra, produït per Agustí Villaronga.
El festival és una oportunitat de veure amb la gran pantalla les produccions pensades per a la petita pantalla?
Exacte. És la televisió en companyia, perquè normalment la veiem a casa, ja sigui en pantalla de televisió, del mòbil o de qualsevol altre dispositiu. Aquí la possibilitat és de veure-ho en pantalla gran i amb l’experiència de compartir amb els altres espectadors les emocions que et pot oferir un programa o una sèrie. Per exemple, la projecció de Merlí o Polseres Vermelles, va representar l’emoció viscuda compartida. Com un gran sofà de casa però amb 400 o 500 persones veient una sèrie i comentant-la, rient o aplaudint-la, i amb els protagonistes asseguts dos files més endavant.
Enguany incorpora nous formats de televisió més enllà de la ficció.
Exacte. Volem donar visibilitat als formats que van més enllà de la ficció, pretenent ser aparador de continguts audiovisuals en general. Per això la novetat d’aquest any ha estat la creació dels premis dels formats, i programes d’entreteniment o informatius també tindran el seu espai en el palmarès. L’any passat vam fer una pinzellada en aquest tema amb la creació del primer Talent Campus de Formats Televisius; una mena de laboratori on puguin sorgir idees del nou talent jove. El festival actua com una mena de plataforma dinamitzadora d’aquestes idees dels creatius i els professionals.

NOVETAT

“La novetat d’aquest any és la creació dels premis dels formats, a programes d’entreteniment o informatius”

EVOLUCIÓ

“Quan va néixer el Zomm estava una mica en terra de ningú. Avui tot ha canviat rotundament”

ESTRALLS DE LA CRISI

“Durant la crisi forta es feien menys produccions però eren de més qualitat”

EN PANTALLA GRAN

“El festival ofereix la possibilitat de veure les produccions de televisió en pantalla gran i amb l’experiència de compartir-ho amb els altres espectadors”

NOVETAT

“La novetat d’aquest any és la creació dels premis dels formats, a programes d’entreteniment o informatius”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)