Pantalla

Sexe i plaer en temps de Franco

Paco León i Anna R. Costa recreen per a Movistar l’estada de la famosa actriu Ava Gardner al Madrid gris del franquisme

El 1953 es publicava a Espanya la Guia de la buena esposa, un pamflet de Pilar Primo de Rivera –que curiosament no es va casar mai– en què es definia com havia de ser l’esposa perfecta del franquisme: bàsicament submisa i dòcil. Aquell mateix any, s’instal·lava a Madrid la famosa actriu Ava Gardner, un mite vivent de Hollywood, atea, divorciada i famosa per la seva afició a les festes, l’alcohol i el sexe. I també el 1953, el règim franquista cedia terrenys als Estats Units per poder instal·lar bases militars a la Península a canvi de trencar l’aïllament internacional i d’ajuda econòmica. En aquest context se situa la sèrie Arde Madrid, una producció pròpia que Movistar acaba d’estrenar amb diverses singularitats: està totalment rodada en blanc i negre, té capítols –vuit– de poc mes de mitja hora i se situa a mig camí entre el drama i la comèdia.

CONTRASTOS

Creada pel polifacètic actor i director Paco León –sí, el Luisma d’Aida– i la seva dona, Anna R. Costa, la sèrie és un retrat de l’època en què la misèria de la postguerra convivia amb el luxe i l’ostentació de les elits franquistes i dels cercles d’una alta societat madrilenya formada per aristòcrates, industrials, empresaris, toreros i artistes. Era també el moment de la guerra freda, en què els Estats Units volien assegurar la seva hegemonia i a Franco ja li estava bé l’arribada del capitalisme. Així, la fascinació per tot allò nord-americà s’estenia entre els privilegiats i aviat també entre la resta de la població, esperonada pel cinema de Hollywood. Quan Ava Gardner va aterrar a Madrid va ser rebuda amb els braços oberts, però segurament si s’hi va quedar va ser, precisament, perquè podia gaudir d’una llibertat que en altres llocs no tenia. Allà no hi havia periodistes que la perseguissin, la premsa estava controlada pel règim, i es podia emborratxar davant de tothom, anar-se’n al llit amb qui volgués i fins i tot molestar i insultar el seu veí, el general argentí exiliat Juan Domingo Perón.

I Arde Madrid mostra tot això sota la mirada de dos criats que es mouen en un món de contrastos: entre els privilegis d’aquells que vivien bé amb el franquisme i els patiments reprimits per la moral hipòcrita i la mà de ferro del règim. Tot i que la història sempre gira al voltant del personatge d’Ava Gardner (l’actriu nord-americana Debi Mazar) la veritable protagonista és Ana Mari (Inma Cuesta), la criada falangista que la Sección Femenina col·loca d’infiltrada a casa de l’actriu per vigilar-la. Ana Mari s’ha de fer passar per la dona de Manolo (Paco León), el xòfer de l’artista, un penques que intenta treure el màxim profit de la situació. Aviat, el compromís d’Ana Mari per la causa es veu afectat quan entra en contacte amb l’estil de vida completament desinhibit de l’estrella nord-americana i el seu gust pel plaer, sigui quin sigui. Com a metàfora, la imatge del retrat de Franco que Ana Mari té a la seva habitació i que acaba coberta per una pila de caixes de whisky JB.

ARDE MADRID La sèrie sorpresa de Movistar que ficciona l’estada de l’actriu Ava Gardner al Madrid franquista dels anys cinquanta i seixanta.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor