Articles

Una 080 entre dins i fora

La passarel·la barcelonina aposta per fomentar les firmes locals, però també convida a desfilar quatre dissenyadors internacionals

La 23a edició de la 080 Barcelona Fashion començarà el dilluns 4 de febrer amb la intenció de reivindicar la moda i la creativitat més que mai, tot i que també es vol incidir en els tres eixos que marquen la competitivitat en el sector, “la internacionalització, la comercialització i el fashtech (tecnologia i moda)”, segons la directora general de Comerç i del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya, Muntsa Vilalta. Fins dijous, desfilaran pel Recinte Modernista de Sant Pau 24 noms habituals (emergents, creadors consolidats i marques) d’una passarel·la que aquest any recuperarà Menchèn Tomàs i Sita Murt, i que també tindrà quatre firmes estrangeres convidades.

En aquesta edició s’ha decidit mostrar les creacions de dissenyadors internacionals en lloc de fer un tribut a una personalitat del món de la moda, com s’havia fet anteriorment amb el sabater Manolo Blahnik, la influencer nonagenària Iris Apfel i el llegendari Pierre Cardin, que fins i tot va presentar a Barcelona l’obra musical teatral que patrocinava. “El reconeixement aquest any és per a tots els dissenyadors i marques d’aquí”, diu Marta Coca, cap de l’àrea de moda i responsable de la 080 en substitució del fins ara director, Miquel Rodríguez. Segons explica, presentar l’obra de creadors interessants obre la passarel·la al món i genera sinergies. “És bo que apostin per mostrar-se a Barcelona.” Les firmes triades són ben diverses: la sud-africana Chulaap, plena de colors i grafismes inspirats en la terra africana; el creador peruà d’origen asiàtic Esaú Yori, que té ubicat el seu estudi a Guangzhou, a la Xina; la marca del colombià Carlos Polite, i el dissenyador turcolibanès Umit Benan, que va ser director creatiu de la firma Trussardi.

A aquesta aposta pels noms de fora se suma també l’interès per promocionar les creacions locals de moda i complements en un espai nou que s’instal·larà al pavelló de la Puríssima i que comptarà amb sessions de DJ i projeccions audiovisuals. En l’anomenat Pop ups Gallery hi haurà una vintena de firmes, totes “amb un elevat component creatiu”, en paraules de Coca. Entre d’altres, hi trobarem les bosses de pell dibuixades d’Anna Cortina, el perfum de Rossy de Palma (que signarà exemplars), les joies de Elena Estaun, el calçat de Javier Morato i la roba d’Oscar León (que ha dissenyat la bossa d’edició limitada de la 080 d’aquesta edició).

També forma part de la modernització de la passarel·la dotar-la d’un eslògan que la defineixi i que la impregni de personalitat. El lema triat ha estat Undress Your mind (‘desvesteix la teva ment’) per copsar la necessitat de creativitat i reflexió en el món de la moda. “Ens volem desvestir per tornar-nos a vestir sense prejudicis, volem ser lliures i oberts per deixant-nos impactar pels dissenys”, explica Muntsa Vilalta, que afegeix que aquest any també hi haurà un motiu divertit en tots els cartells i racons de la passarel·la. Es tracta de cartells amb pingüins, una figura que els ha agradat molt perquè: “És un animal que està obligat a vestir sempre d’esmòquing, a diferència de nosaltres, que podem triar com anem pel món.”

També tornarà el showroom (4 i 5 de febrer), en què marques com Sita Murt, Lola Casademunt, Yerse, Naulover i Escorpión exposaran i vendran per a compradors locals i una trentena d’internacionals. I es farà de nou el fòrum empresarial Barcelona Fashion Summit (5 de febrer), al Teatre Nacional, amb el tema: Any 0: claus per reinventar el negoci de la moda. Hi haurà una exposició fotogràfica de joves talents, Neo2 Photo Shoot Exhibition, una mostra de tesines d’alumnes d’escoles de moda i una desfilada solidària el 8 de febrer.  

A banda dels quatre dissenyadors estrangers, a la 080 desfilaran Teoh&Lea, Ruben Galarreta (que ha treballat amb el dissenyador indi Manish Arora), Brain&Beast, Pablo Erroz, Txell Miras, Oscar Leon, Miriam Ponsa, Menchén Tomàs, Antonio Miró, Little Creative Factory, Lebor Gabala, Sita Murt, Naulover, Escorpion Studio Barcelona, Maite by Lola Casademunt, Ze García (el dissenyador de les instagramers, que està a punt d’inaugurar nou espai a Barcelona) i Custo Barcelona. També les firmes que opten al premi de 15.000 euros al millor disseny emergent: 113 Maison, Aubergin, Jnorig, Killing Weekend, Agnés Sunyer, Z1 i Mans Concept Menswear (que el va guanyar en les dues últimes edicions).

I hi haurà guardó per a la millor col·lecció de moda, que atorga la participació directa i gratuïta en l’edició següent. El pressupost públic destinat a la 080 és de 1,4 milions, un 70% del total. L’altre 30% prové de finançament privat. “Hi ha hagut molta col·laboració entre dissenyadors, marques i patrocinadors per posar en valor la creació. Aquesta 080 l’hem fet entre tots”, conclou Marta Coca.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)