Articles

PATRIMONI INTEL·LIGENT

Les tecnologies més avançades en reconstrucció virtual es comencen a desplegar amb força als jaciments i espais patrimonials. Aplicacions per a dispositius mòbils i ulleres 3D amb tècniques de realitat augmentada deixen enrere les audioguies i permeten gaudir del patrimoni com una experiència immersiva. Tot està pensat per a l’anomenat turista hiperconnectat

HIPERCONNECTATS
“El concepte de turista hiperconnectat és incipient; està començant en aquest segle XXI, però ja és imparable”
L’AUDIOGUIA, ENRERE
“L’aplicació Imageen ve per substituir les audioguies, perquè no només dona àudio, sinó vídeo i imatge de realitat augmentada. Tot i això, cal un procés d’implantació”
MUSEUS A CEL OBERT
“El futur de les ciutats que tenen un patrimoni important és convertir-se en museus per si mateixes”

Si passegen per la plaça de la Font de Tarragona, segurament els costarà imaginar que fa dos mil anys, en aquell mateix espai que ara trepitgen, els romans hi disputaven les populars curses de carros. Estan damunt del que era el gran circ romà, i del qual es conserven restes, però no totes ni en tota la seva alçària. Igualment, si van als jaciments d’Empúries i d’Ullastret, potser se’ls farà difícil imaginar com eren aquelles pedres –algunes aixecades a pocs metres del terra– en la seva època d’esplendor. Per això els encarregats de la gestió patrimonial se les han empescat per fer més entenedora la visita i oferir al visitant aplicacions pioneres en la reconstrucció virtual a través de les noves tecnologies. Amb unes ulleres de realitat virtual 3D o amb una tauleta que ofereix recreacions històriques amb tècniques de realitat augmentada, el turista ja pot veure, o més ben dit, viure, una experiència immersiva. El conjunt arqueològic de Tàrraco i els jaciments d’Empúries i Ullastret són tres exemples de com el patrimoni antic es torna intel·ligent i pren vida, gràcies a les tecnologies més avançades del segle XXI. És una finestra al passat amb eines del futur.

En l’avenç d’aquestes noves tecnologies aplicades al patrimoni hi té molt a veure el creixement imparable dels anomenats turistes hiperconnectats, aquells que no només planifiquen els seus viatges a través de dispositius mòbils, sinó que també volen viure experiències amb aquestes eines. “Tenim la necessitat permanent de connexió amb les xarxes”, reconeix Laura Romero, membre de l’equip tècnic del jaciment d’Ullastret.

Una de les accions pioneres és la que s’ha implantat al patrimoni romà de Tarragona. Es tracta d’Imageen Tàrraco, una aplicació de realitat augmentada (és a dir, que es pot veure com el monument recupera, amb imatges virtuals, el volum que tenia en l’antiguitat) que van engegar el 2015 Andrés Serrano i l’empresa Digivisión, que ha estat la primera al món a reconstruir virtualment una ciutat antiga completa: Tarragona. “Pocs mesos després ho va fer IBM amb Pompeia, però vam ser els primers al món”, assenyala José Antonio Muñiz, director d’aquesta empresa amb seu a Reus, al Baix Camp, i que també va ser de les primeres a Europa a crear animació per ordinador: “Sempre hem estat a l’avantguarda”, presumeix Muñiz.

Què és Imageen Tàrraco? Doncs una aplicació –que es pot descarregar de manera gratuïta– disponible per a mòbils, tauletes i ulleres 3D que proposa, amb tècniques de realitat virtual, una experiència immersiva a l’antiga Tàrraco i que recrea virtualment l’amfiteatre, el circ romà, el fòrum de la Colònia, el recinte de culte i el pont del Diable. En els primers catorze mesos de funcionament d’Imageen es van superar les 150.000 descàrregues i les visites a aquests monuments van augmentar un 25%. Digivisión i l’Ajuntament ja estan treballant per oferir altres monuments amb aquesta tecnologia, com ara la capçalera del circ i l’arc de Berà, tots declarats patrimoni mundial de la Unesco. El visitant se situa en aquests punts i, a través de la tauleta, el telèfon mòbil i les ulleres 3D pot veure in situ com era aquell lloc fa més dos mil anys gràcies a imatges de realitat augmentada generades per ordinador. “I no només podrà veure què era des del punt de vista d’arquitectura, sinó que incorporem la part experiencial. Si van a plaça de la Font de Tarragona, veuran com el circ romà coincideix amb la plaça, però també hi podran veure les curses de quadrigues i el públic animant. I si van a l’amfiteatre podran veure les lluites de gladiadors... No només ensenyem què hi havia en aquell lloc, sinó també què hi succeïa”, explica Muñiz.

El jaciment de la Llosa de Cambrils (Baix Camp), la ruta medieval de l’Espluga de Francolí (Conca de Barberà) i el jaciment d’Empúries (Alt Empordà) són altres espais patrimonials que disposen de punts preparats per gaudir de l’aplicació.

El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC)-Empúries també va posar en marxa l’estiu passat una iniciativa que permet als visitants submergir-se en l’antiguitat a través de la realitat virtual. El centre s’ha dotat d’ulleres en 3D i de tauletes per oferir als turistes veure com era el fòrum de la ciutat antiga. També estan a punt de presentar la visió amb ulleres 3D de l’àgora i l’estoa. La reconstrucció virtual no s’ha fet de tot el conjunt, sinó de punts determinats del jaciment. La idea, segons Joaquim Tremoleda, conservador i arqueòleg d’Empúries, és anar incorporant progressivament altres espais a les noves tecnologies. El nou itinerari s’afegeix als espais audiovisuals ja oberts al públic (el de benvinguda i el del criptopòrtic de la domus de mosaics). És l’empresa Virtus Màgic la que ha desenvolupat una aplicació que proporciona informació addicional sobre el jaciment.

Al nou centre de recepció de visitants s’ofereix una presentació general de l’antiga ciutat grega i romana d’Empúries “que combina informació i realitat virtual, sobretot del paleopaisatge”. “Amb això el visitant es pot fer una idea de la globalitat del jaciment, perquè quan és a dins només en veu una part, i també de com seria el paisatge antic. Aquest és un gran recurs perquè permet, molt gràficament, mostrar coses que sovint són molt complicades de poder explicar. Es fa molt més entenedor el jaciment”, assenyala Tremoleda. Per a l’any que ve es preveu la remodelació de la sala permanent d’exposició, que també incorporarà imatges de realitat virtual en 3D. “Com que ja tenim el públic, sobretot el jovent, habituat amb aquest mitjà, hem de posar els recursos que parlin el seu llenguatge i que, alhora, siguin de molta qualitat”, diu Tremodela. “En el sector del patrimoni, ens hem d’anar adaptant a les noves tecnologies”, afegeix.

La mateixa empresa Virtus Magic ha desenvolupat la visita virtual amb ulleres 3D en un altre jaciment de les comarques gironines: la vil·la romana Vilauba (Camós).

Ullastret

El desplegament de les tècniques de recreació virtual als espais patrimonials ja és imparable. El conjunt d’Ullastret disposa d’una restitució virtual en 3D de tot el conjunt. L’estiu del 2016 es va inaugurar una sala immersiva on es projecta un audiovisual que mostra la restitució en 3D de la ciutat ibèrica: “En ser una sala immersiva, el visitant té la sensació d’estar passejant pel jaciment”, explica Laura Romero, membre de l’equip tècnic del MAC Ullastret. Un equip multidisciplinari format per arqueòlegs i especialistes en modelat 3D va recollir tota la informació arqueològica i la va interpretar per tal de dur a terme la reconstrucció volumètrica. Una de les peculiaritats és que “el procés no s’ha dut a terme amb les eines informàtiques habituals emprades en arquitectura o arqueologia, sinó amb una eina de construcció de videojocs”, assenyalen els responsables del jaciment. Concretament, s’ha triat Unreal Engine, una tecnologia de videojocs aplicada a la interpretació del patrimoni. Ullastret disposa d’ulleres de realitat virtual HTC Vive, que de moment es mostren només en congressos especialitzats: “Habitualment no es posen a disposició dels visitants perquè seria complicat recórrer tot el jaciment amb les ulleres”, diu Romero. Ella mateixa avança que estan treballant en la reconstrucció en 3D d’un altre element del jaciment, que es presentarà aquest any.

Tot plegat suposa la fi de les audioguies? Pels gestors patrimonials aquesta eina encara té recorregut. “Imageen és un producte que ve per substituir les audioguies, perquè és molt més: no només et dona àudio, sinó també vídeo i imatge de realitat augmentada virtual. Imageen i altres aplicacions que sortiran com aquesta estan destinades a substituir les audioguies, però cal un procés d’implantació”, reconeix José Antonio Muñiz.

Tàrraco i Empúries, en un documental capdavanter en recreació virtual

El conjunt de Tàrraco i el jaciment d’Empúries apareixen en una sèrie documental capdavantera en recreació virtual, Ingeniería romana, que produeix l’empresa Digivisión. Els dos primers episodis, dels vuit que tindrà, es van estrenar a finals del 2015 a Televisió Espanyola. I dijous passat, 14 de febrer, es van estrenar els dos següents. De 55 minuts de durada cada un, és una gran producció per la qualitat i els mitjans tècnics que utilitza. La producció costa uns 2 milions d’euros, finançats en bona part per Digivisión. Aquesta productora disposa de l’ajut de les empreses Structuralia i Gradhermetic, a més d’administracions públiques, com ara l’Ajuntament de Tarragona. Pels responsables patrimonials de Tàrraco i d’Empúries aparèixer en aquesta sèrie és la millor eina de promoció.“Són productes que ajuden molt a la difusió i a poder arribar més al públic”, assenyala Joaquim Tremoleda. “Quan es fan documentals al sud d’Europa, solen ser produccions de baix cost i difícilment captiven en mercats internacionals. El nostre objectiu, però, és vendre’l a moltes televisions de l’estranger. Tot i que fer això sense ser la BBC no és fàcil”, diu el director de la sèrie, José Antonio Muñiz.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor