Arts visuals

El món ens entra pels ulls

Neix a Barcelona el saló de la imatge i el coneixement GRADA, que reunirà els millors experts en comunicació visual

L’EXPERT
El creador de la icònica imatge del Che, Félix Beltrán, serà un dels ponents del Grada

Vivim en un món cada cop més dominat per les imatges. Els estudis afirmen que retenim un 20% de la informació que llegim, però fins a un 80% de la que veiem. El segle XXI és el de la comunicació visual, i la informació ens arriba al cervell majoritàriament de manera visual. És per això que els professionals que es dediquen a la imatge –en totes les seves branques, des de la comunicació visual i el disseny gràfic fins a l’arquitectura i l’enginyeria, les belles arts, l’urban sketching, la il·lustració, el packaging i el disseny tèxtil– han vist la necessitat de trobar-se per debatre sobre la seva realitat i les necessitats futures. Això ha portat al naixement del GRADA Congrés Gràfic, el saló de la imatge i el coneixement, que tindrà lloc del 26 al 29 de març a Barcelona i que se suma a la que fins ara ja és la fira referent en la indústria gràfica i la comunicació visual, Graphispag, organitzada per Fira Barcelona en col·laboració amb l’associació Graphispack. Les dues cites tindran lloc al recinte Gran Via de Fira Barcelona.

Durant quatre dies, se succeiran conferències, tallers, masterclass i sessions de treball en xarxa amb un programa d’activitats que tindrà com a grans eixos la imatge i la societat, l’edició i la comunicació visual, i la relació entre l’art, la cultura i la tecnologia, així com el talent emergent. També hi haurà una zona expositiva en què participaran unes trenta empreses amb productes i serveis adreçats als sectors vinculats a la imatge.

Hi haurà molts ponents nacionals i internacionals. Un dels destacats és Félix Beltrán, considerat el pare del cartell cubà i un referent del disseny gràfic a l’Amèrica Llatina. Segur que teniu present la imatge del cartell del Che Guevara, que va crear el 1967 i que s’ha convertit en una icona visual de referència (vegeu la imatge en aquesta plana). També destaquen noms com el de l’editor gràfic de National Geographic, i un dels millors infògrafs del món, Fernando Baptista, que parlarà de l’art d’explicar històries de manera visual; el de la mexicana Teresa Camacho, dissenyadora gràfica experta en noves tecnologies, i el de la influent il·lustradora eslovena Martina Paukova, que col·labora amb Google, Converse i The New York Times.

Altres disciplines que utilitzen i reprodueixen la imatge en els seus processos creatius també estaran representades al GRADA Congrés Gràfic, a través d’experts com ara l’arquitecta Benedetta Tagliabue; l’editor cap de Taschen, Julius Wiedemann; l’il·lustrador i urban sketcher (dibuixant en directe de la vida urbana), Gabriel Campanario, i l’artista multidisciplinari Judas Arrieta.

S’analitzarà també l’estat del disseny amb el fundador de l’estudi de comunicació Vasava, Toni Sellés, i la dissenyadora catalana radicada a Amsterdam Marta Cerdà. No només es quedaran amb la forma, sinó que també analitzaran l’enfocament psicològic sobre el poder persuasiu de la imatge, amb l’aportació del neurolingüista Víctor Amat, mentre que el dissenyador Joan Anchon impartirà un taller sobre grafisme en moviment.

“Amb GRADA, Graphispag entra en el segle XXI no només de bracet de la tecnologia, que ja ho ha fet, sinó des d’una comprensió i integració conceptual global del procés de creació de la imatge, entesa des d’una accepció àmplia, que brolla en la seva gènesi projectual i comunicativa per desenvolupar –des de les capacitats tecnològiques– una indústria dinàmica i molt competitiva en l’àmbit nacional i internacional”, assenyala el degà del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, Jesús del Hoyo, que destaca que gràcies a l’esforç de Graphispag, Fira de Barcelona i el Col·legi Oficial de Disseny Gràfic totes les activitats de GRADA Congrés Gràfic seran gratuïtes per a tots els assistents. L’èxit està assegurat, perquè l’aforament ja està complet i l’organització intenta ara ampliar-ne la capacitat. “L’aposta ja és un èxit i el camí que pot recórrer és fantàstic”, afegeix Del Hoyo.

CARINA FILELLA

cfilella@lrp.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)