Pantalla

La catifa vermella catalana

El Festival Internacional de Cinema en Català Costa Daurada (Fic-Cat), l’únic que premia i promociona el cinema rodat en català, tindrà lloc del 8 al 15 de juny a Roda de Berà

ANTONIO BARRERO
ANTONIO BARRERO
“El català al cinema és gairebé nul; tenim una llei del cinema que gairebé no s’ha complert mai”

“És l’únic festival del país que promociona, publicita, projecta i premia les produccions rodades en llengua catalana.” No es cansa de dir-ho, el director del Festival Internacional de Cinema en Català Costa Daurada (Fic-Cat), Antonio Barrero, que ara fa dotze anys va estendre la catifa vermella en un municipi fins aleshores allunyat de la gran pantalla, que ni tan sols té una sala de cinema ni cap tradició ni vinculació amb el sector audiovisual: Roda de Berà, al Tarragonès. Arribats a la dotzena edició, que tindrà lloc del 8 al 15 de juny, el Fic-Cat ja es desplega com el festival de referència del cinema rodat en català.

Enguany, s’hi presentaran 80 produccions, repartides entre totes les categories: llargmetratge, curtmetratge, documental i videoclip, les realitzades per un centre educatiu i les que provenen del concurs Jove 48 Hores (que premia la producció feta per un menor de 35 anys que vulgui participar en el festival amb un curtmetratge gravat i editat en un termini màxim de 48 hores i en català). Es posarà en pantalla “el bo i millor que tenim del cinema català”, diu Barrero, que també destaca que 32 de les produccions que s’hi podran veure són estrenes absolutes. La primera, la pel·lícula Barcelona 1714, d’Anna M. Bofarull, que inaugurarà l’edició d’enguany (vegeu les planes 32 i 33). I una altra de destacada Maleïda 1882, un documental d’Albert Naudín que ressegueix l’itinerari a peu i de cap a cap que va fer el poeta Jacint Verdaguer al Pirineu fa més de 130 anys, quan estava començant a escriure el que seria un dels seus millors poemes, Canigó. Els actors Lluís Soler, Bernat Gasull i Carme Torrent són els protagonistes d’aquesta producció que recrea la gran travessa d’alta muntanya fins a la Maleïda, el cim de l’Aneto. “Ha estat rodada a les localitzacions reals per ser fidels a la ruta que va seguir Verdaguer; s’ha rodat en unes condicions extraordinàries; ha estat tota una aventura”, destaca Naudín. El protagonista, Lluís Soler, també reivindica la figura de Verdaguer: “Si estiguéssim en un país normal se’l tindria en una consideració molt diferent a com se’l té ara.” L’estrena serà el 10 de juny, al Fic-Cat, i la projecció a les sales comercials es preveu per al 5 de juliol.

Una altra estrena serà el documental Pavlovsky, d’Albert de la Torre, que repassa la carrera de l’actor, coreògraf i director d’escena argentí establert a Barcelona.

Altres llargmetratges que formen part de la selecció oficial són La vida sense la Sara Amat, de Laura Jou; Ara, de Pere Solés; La filla d’algú, amb direcció col·lectiva de la XX promoció de l’ESCAC; Els dies que vindran, de Carlos Marqués-Marcet; Staff only, de Neus Ballús, i 7 raons per fugir, d’Esteve Soler, Gerard Quinto i David Torras.

El Fic-Cat dedica cada edició a un eix temàtic diferent, i enguany ho farà a la direcció de fotografia, “a aquells professionals encarregats de controlar la qualitat tècnica i estilística de les produccions”, remarca Antonio Barrero. El festival entregarà un premi especial a la millor direcció de fotografia de totes les produccions que s’hi presentin i també lliurarà el premi honorífic Fic-Cat 2019 al director de fotografia Josep Maria Civit. L’acte tindrà lloc el 9 de juny, prèviament a la projecció de la pel·lícula de Bigas Luna Angoixa, amb direcció fotogràfica seva. També s’ha programat la taula rodona Una mirada femenina a l’entorn de la direcció de fotografia, ja que, segons recorda el director del Fic-Cat, “només un 2% de directors de fotografia són dones”.

La projecció d’Angoixa inaugurarà l’espai Retrospectiva, que arrenca aquesta edició amb l’objectiu de fer un recorregut per la història del cinema català. Aquest nou espai és fruit d’un acord amb la Filmoteca de Catalunya. Un altre acord amb Plataforma per la Llengua permetrà que durant el festival es pugui veure l’exposició El català al cinema: “És gairebé nul, el català al cinema; tenim una llei del cinema que gairebé no s’ha complert mai”, lamenta Barrero.

Els premis de les diferents categories s’entregaran el 15 de juny en la gala de cloenda, conduïda per Joan Negrié i Anna Moliné. Fins aleshores, desfilaran per Roda de Berà una bona representació del món audiovisual català. Una de les actrius que enguany pren part en el festival, Mercè Rovira, ho té clar: “El Fic-Cat és un festival que tracta molt bé tot el cinema català.” L’alcalde de Roda de Berà, Pere Virgili, destaca que s’ha convertit “en un festival de referència” malgrat els recursos econòmics escassos d’un municipi petit com aquest i malgrat, també, “la poca producció de cinema en català”.

80

pel·lícules
es projectaran al Fic-Cat, 32 de les quals en estrena absoluta.

CARINA FILELLA

cfilella@lrp.cat

2%

de directores
de fotografia són dones, només: el festival hi dedicarà una taula rodona.

Carulla, des del primer dia

L’actriu Montserrat Carulla és la presidenta d’honor del jurat del Fic-Cat. Ho és des de la primera edició, igual com el músic d’Els Pets Joan Reig. Enguany, a més, formaran part del jurat de la selecció oficial la directora Mar Coll; la directora de fotografia Elisabet Prandi; el productor Ramon Masllorens i els actors Dafnis Balduz, Àurea Márquez i Maria Pau Pigem. A banda del palmarès cinematogràfic, el Fic-Cat farà un reconeixement a Televisió de Catalunya “pel seu compromís amb la llengua” i “pel suport explícit a les produccions i al cinema català i en català”.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor