Articles

Mossegada de poesia fílmica

‘En la nit fosca’, el primer film de ficció del director pinedenc Raimon Miranda, es presenta al Festival de Cinema Fantàstic de Sitges

RAIMON MIRANDA
“Hem volgut treballar un plantejament semblant al que pateix el personatge de ‘La metamorfosi’ de Kafka”

Un llarg pla seqüència de 104 minuts en blanc i negre i en català és l’arriscada i ambiciosa proposta que el director de cinema pinedenc Raimon Miranda ha presentat a concurs al Festival de Cinema Fantàstic de Sitges. Juntament amb la seva mà dreta, Marta Fornieles, i amb el càmera Marçal Mora, Miranda s’estrena en el món de la ficció després d’haver aprofundit en el documental a través de la productora Montpalau Films i de rebre el desembre de l’any passat el primer premi del concurs d’Òmnium Cultural, #LlibertatCàmeraAcció’!, amb un treball sobre la repressió a Catalunya. En la nit fosca és la història d’un home a qui mossega una jove vampir i de com interactua amb un seguit de gent a qui es va trobant durant la seva transformació”, explica Miranda. El director insisteix que la introducció d’un element fantàstic “és només el fil conductor, l’excusa, per traslladar a l’espectador les grans preguntes que tots ens fem sobre els temes de sempre, com l’amor, la mort, l’amistat, la vida...”

Un dels principals al·licients de la cinta és poder comptar amb l’actor Bernat Costa. Aquest gironí es va donar a conèixer en el món de l’espectacle com el doble català oficial de Johnny Deep. “Ha fet un treball excepcional i s’ha implicat des del primer moment en un projecte que ha exigit jornades de rodatge maratonianes per enllestir-lo a temps”, comenta Miranda, que també és el responsable del guió. La resta de l’elenc del film l’integren una vintena de persones, la gran majoria del mateix municipi de Pineda de Mar, que es converteix també en l’escenari de la història.

L’evolució del protagonista cap al seu final més fosc permet al director retratar sense filtres el garbuix emocional “que pateix algú que no sap què li passa, però que sap del cert que està entrant en un carreró sense sortida”. “Hem volgut treballar un plantejament semblant al que pateix el personatge de La metamorfosi de Kafka, la seva incomprensió davant una realitat que el supera i l’angoixa fins al punt de trasbalsar-lo i anul·lar-lo”, argumenta el director. De fet, En la nit fosca s’omple d’un llenguatge metafòric en què la simbologia i el doble sentit de les imatges s’alinea en importància amb la història. “Crec que hem aconseguit que s’entengui el missatge poètic, perquè fins i tot ens hem permès la llicència d’incloure lletres de Màrius Torres i d’un poeta anglès del segle XVII, John Donne, obsessionat amb la mort igual que el nostre actor”, precisa.

Aquesta revisió del clàssic duel entre la vida i la mort compta també amb una banda sonora original del músic Jordi López Matamala, conegut com Qmba, que ha col·laborat prèviament amb altres produccions de Montpalau Films, com els curtmetratges Major 57 i Coromines. “Vam recórrer a un professional conegut i de solvència contrastada que ha sabut entendre el que volíem”, constata.

Amb un rodatge resolt en un temps rècord i amb l’esperança que el film superi la preselecció, Raimon Miranda avança que el cuquet de la ficció li ha arribat per quedar-se. “Guardo al calaix altres guions que esperen el seu moment i que confio que no triguin gaire”, assenyala. Com a colofó a l’aventura fantàstica, la imatge promocional d’En la nit fosca compta amb una frase, com no podia ser d’una altra manera, d’un dels pares dels relats de ciència-ficció, Lovecraft: “L’emoció humana més antiga i poderosa és la por. I la por més antiga i poderosa és la por a allò que és desconegut.”

TERESA MÁRQUEZ

mtmarquez@lrp.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor