Pantalla

Experiències alternatives

L’Alternativa, el Festival de Cinema Independent de Barcelona, que tindrà lloc de l’11 al 17 de novembre, defuig del glamur per fer descobrir “el cinema més lliure, innovador i compromès”

TESS RENAUDO
“Tenim el compromís polític d’ensenyar el cinema que ens fa pensar sobre per què hem arribat fins aquí. És una mirada cap enrere, i l’exemple és la secció dedicada al mur de Berlín”

Amb l’ànim de fer descobrir el cinema “més lliure, innovador i compromès”, L’Alternativa, el Festival de Cinema Independent de Barcelona, celebrarà de l’11 al 17 de novembre la seva 26a edició, defugint “del glamur” de la catifa vermella: “Fem descobrir el cinema emergent internacional i recorrem el món a través de la selecció d’autors que tenen un llenguatge propi, i això és el que distingeix L’Alternativa d’altres festivals; fugim del glamur per buscar noves escriptures i noves experiències”, explica Tess Renaudo, codirectora del festival. Per ella, L’Alternativa “és una pantalla a Barcelona d’un tipus de cinema que queda invisible”. “És una oportunitat per descobrir un cinema que no s’estrena en sales comercials i que tampoc està disponible en plataformes de streaming.” Les 165 pel·lícules nacionals i internacionals que s’hi projectaran conviden a la reflexió: “És un cinema molt compromès, amb temes del món que estem habitant”, puntualitza Renaudo. La seu central de L’Alternativa tornarà a ser el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), juntament amb la Filmoteca de Catalunya i el cinema Zumzeig.

Com que l’edició d’enguany coincideix amb el 30è aniversari de la caiguda del mur de Berlín, s’ha programat una secció especial amb films documentals que reflecteixen realitats socials, polítiques i culturals prèvies i posteriors a la reunificació. “Tenim el compromís polític d’ensenyar el cinema que ens fa pensar sobre per què hem arribat fins aquí. És una mirada cap enrere, i l’exemple és aquesta secció que enguany dediquem a l’aniversari de la caiguda del mur de Berlín. Perquè, al cap i a la fi, va ser el final d’un règim, però també l’inici del capitalisme brutal a Alemanya de l’est. Són els dos costats de la moneda”, segons la codirectora. El cineasta Thomas Heise inaugurarà aquesta secció el dia 12 a la Filmoteca, on presentarà el film Material.

Una nova relectura de la història la donarà el cineasta francès Jean-Gabriel Périot, que ha estat convidat per presentar una secció de la seva extensa filmografia, basada en la utilització d’imatges d’arxiu. “Ell també reescriu la història oficial en els films que fa utilitzant material d’arxiu.” Entre d’altres, Périot presentarà el llargmetratge Nos défaites, que enguany ha estat premiat a la Berlinale. Un altre nom propi d’aquesta edició és el de la cineasta catalana Neus Ballús, que impartirà un seminari sobre treball amb actors no professionals, a més de presentar quatre dels seus curtmetratges.

En les seccions oficials competiran deu llargmetratges internacionals amb fils argumentals que tracten temes com ara l’ecologia, les fronteres, la identitat, els conflictes bèl·lics i de classe i la gentrificació. Alguns dels títols són De nuevo otra vez, de Romina Paula (Argentina, 2019); 4 godine u 10 minuta, de Mladen Kovacevic (Sèrbia, 2018); Swarm Season, de Sarah Christman (Estats Units, 2019), i Bait, de Mark Jenkin (Regne Unit, 2019). En la secció oficial nacional s’han seleccionat divuit films i tots opten, per primera vegada, a un premi en metàl·lic de 2.000 euros: “Volem donar més reconeixement a alguns dels films i també destacar que la diversitat i la riquesa de la producció independent a l’Estat espanyol és força remarcable”, afegeix Renaudo.

CARINA FILELLA

cfilella@lrp.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor