Articles

Un museu de gamma alta

El Museu Casteller de Catalunya, que està a punt d’obrir a Valls després d’anys de retards, tindrà muntatges immersius i recursos narratius innovadors per fer sentir les emocions, els valors i l’espectacularitat dels castells

JORDI BERTRAN
“Els castells no es poden basar en els rècords. Les retransmissions castelleres tenen un aire esportiu brutal”
MUSEOGRAFIA
La proposta museogràfica d’Ignasi Cristià ha partit de la màxima castellera “força, equilibri, valor i seny”, creada per Josep Anselm Clavé
JORDI BERTRAN
“Estem en el moment en què es fan els castells més alts de la història; s’ha arribat als de deu pisos i s’han fet castells de nou nets. I hi ha un centenar de colles”

Per molt que ens puguem imaginar les emocions que viu un casteller en el moment que s’enfila cel amunt, segur que ens quedem curts. Per això el Museu Casteller de Catalunya, que ha d’obrir les portes a Valls, no només explica la història del món casteller, sinó que utilitza muntatges immersius i recursos narratius innovadors per fer sentir les emocions, els valors i l’espectacularitat dels castells. Haurem d’esperar, però, una mica més per poder visitar-lo. Des que el juny de l’any 2009 es va presentar el projecte arquitectònic, obra de l’arquitecte Dani Freixes, les obres de construcció de l’edifici han anat arrossegant diversos retards. El darrer, que el concurs que es va convocar a la primavera per adjudicar la gestió integral del museu va quedar desert, i ara l’Ajuntament està “ultimant jurídicament i tècnicament” els canvis del nou plec de clàusules, que està previst que es faci públic en pocs dies, segons fonts municipals. En el concurs anterior, s’oferia un contracte per deu anys, valorat en prop de 7,5 milions d’euros. Amb aquest calendari a les mans, ja serà entrat el 2020 quan obrirà Món Casteller, el Museu Casteller de Catalunya, impulsat per un consorci integrat per la Generalitat, la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Valls i la Coordinadora de Colles Castelleres, i per al qual fins ara s’han invertit més de 7,5 milions d’euros, tot i que el consistori reconeix que n’acabaran sent uns quants més.

L’equipament i la museografia ja estan a punt. El museu, situat a la plaça del Blat de Valls, considerada el quilòmetre zero del món casteller (es van enderrocar 29 immobles per poder construir-lo), empra muntatges espectaculars d’última generació i jocs interactius. És, fent servir l’argot casteller, un museu de gamma alta.

Força, valor i seny

La museografia ha estat ideada per Ignasi Cristià, museògraf i escenògraf. La seva proposta ha partit de la màxima castellera “força, equilibri, valor i seny”, creada per Josep Anselm Clavé en el seu poema Los Xiquets de Valls, de l’any 1867. Té 2.900 m² repartits en quatre plantes. Al museu no hi haurà una gran col·lecció d’objectes, perquè el seu patrimoni és intangible. A la planta baixa, s’hi troben les zones d’acollida i la cafeteria. A la primera planta o altell, hi ha el Centre de Documentació Castellera de Catalunya, que custodia tot allò referent a la història. La segona planta és la principal. S’hi podrà veure un audiovisual de gran format, dedicat al valor, que transmet la dimensió més humana dels castells a través del testimoni de dues dones castelleres –una enxaneta i una cap de colla– i de dos castellers –un jove que ve del món de l’esport i un veterà en el món dels castells–. Són membres de quatre colles capdavanteres: Joves i Vella de Valls, Vilafranca i Minyons de Terrassa.

La sala central de la primera planta, dedicada a l’equilibri i el seny, s’estructura en nodes circulars –que recorden les pinyes dels castells–. Aquí s’explicaran continguts temàtics com ara la rivalitat, els valors castellers i la tècnica i geometries de les construccions. “Per exemple, en una de les pinyes s’utilitza un llenguatge de màping; una altra és una filmació de dansa en què la rivalitat de les colles s’explica a través de duets de dansa contemporània; una altra es basa en els jocs, en l’equilibri, i a través d’una plataforma carregues o descarregues un castell...”, explica Jordi Bertran, que ha estat el coordinador del projecte del Museu Casteller des del 2014 i fins al juny d’enguany, quan ja només quedava adjudicar-ne la gestió. Aquesta sala està dedicada a la cronologia, a través de nou pantalles que ressegueixen els més de dos segles d’història de castells, i també hi ha un espai musical, que explica una diada castellera, des de les matinades fins a l’entrada a la plaça o el toc de vermut. Cada apartat ha estat enregistrar per grups de grallers de diferents places castelleres.

El visitant es podrà fer a la teulada de l’edifici una de les fotografies més curioses: la que el situarà entre el campanar de Valls, que és el més alt de Catalunya, i el pilar de llum que s’ha instal·lat al mig de la plaça del Museu Casteller i que anirà canviant de color per simbolitzar les diferents camises castelleres.

Finalment, el recorregut es trasllada a la planta baixa de nou, en el tercer i últim espai dedicat a la força, amb una de les instal·lacions multimèdia més sorprenents: els visitants reviuran les emocions d’una plaça castellera amb un gran banc circular on quedaran envoltats per una pantalla de 360 graus en la qual es visionarà un altre audiovisual en què, a mitja projecció, baixarà del sostre una estructura corpòria sobre la qual es projectarà un castell fet per diverses colles. “Està filmant en dos escenaris: al Concurs de Castells de Tarragona i a la plaça Vella de Terrassa, perquè així donem joc a dues places molt significades i a dues ideologies molt diferents: la competició, a la primera, i els Minyons, que no van al concurs”, explica Bertran.

L’equipament es completa amb un espai educatiu, on es pot trobar una aplicació lèxica (un equip de filòlegs i periodistes van triar les paraules més representatives) i altres audiovisuals, per exemple, el que dona veu a les colles de la Catalunya Nord, les illes Balears i Andorra i el que explica les arquitectures humanes al món, com ara les que fan els acròbates magribins al nord d’Àfrica, les construccions que fan a dins de l’aigua al Japó i els govindes de l’Índia.

RECESSIÓ?

El món dels castells viu en ebullició des de fa anys. “Estem en el moment en què es fan els castells més alts de la història. S’han arribat als de deu pisos i s’han fet castells de nou nets, sense folre”, destaca Bertran. Un exemple dels grans: la darrera diada de Santa Úrsula de Valls –el 27 d’octubre–, en què la Vella dels Xiquets de Valls, primer, i la Colla Joves, després, van coronar el 3 de 9 sense folre, una construcció fins aleshores inèdita. Tanamteix, sembla que en el darrer any hi ha alguna cosa que trontolla i “hi ha qui parla de recessió”, assenyala Bertran. “Sembla que, entre les colles que havien arribat a castells de nou, a algunes els costa consolidar-los. I, segons l’estadística, enguany s’han fet menys castells de gamma extra (que són els que tenen entre nou i deu pisos) que la temporada anterior.” En el marc d’aquesta possible recessió, també hi ha el fet que les colles porten menys castellers a la plaça. S’ha tocat sostre? Per Bertran, “aquesta és una de les incògnites”, però n’assenyala alguna possible causa: “Una de les coses que hem fet molt malament i que crec que el museu pot contribuir a revertir, és que els castells no es poden basar en els rècords. Partint de la idea que els castells són rivalitat i superació, no sempre hem de parlar del rècord d’una plaça contra una altra. Hi ha un treball d’equip que de vegades és la mateixa superació o la mateixa consolidació d’un projecte.” I n’assenyala un culpable: “Els mitjans de comunicació heu ajudat molt a fer-ne difusió, però també heu entrat en un discurs competitiu, esportiu. Les retransmissions castelleres tenen un aire esportiu brutal. I les prèvies encara pitjor, perquè sembla que si a una plaça no es fa un rècord aquell dia, l’actuació ja és una merda”, lamenta.

Pel que fa a les causes de la davallada d’assistents a les places, qui ha estat el coordinador del projecte del museu n’assenyala algunes teories, prenent com a exemple dues diades molt diferents: la de Sant Joan de Valls i la diada del primer diumenge de les festes de Santa Tecla de Tarragona. “A les dues places hi havia molta menys gent. Per què? Hi ha diverses teories. Hi ha gent que diu que com que ho fan per la televisió no cal anar a la plaça, hi ha qui pensa que com que no hi ha novetats hi ha menys públic i d’altres que creuen que com que ara ja no hi ha tanta crisi, la gent té altres opcions de distracció”, explica Bertran, que afegeix dues teories més: “Hi ha qui sosté la teoria que potser les colles s’han significat massa amb el procés independentista, i això pot haver fet que es minvi en efectius a la mateixa colla, igual com n’hi ha que creuen que les lesions que hi ha hagut en algunes colles també espanten un sector dels castellers potencials. “El 2019 sembla que és un any que caldrà analitzar en el futur per veure com evoluciona.” Tanmateix, Bertran fa un apunt important: “En cap cas es pot parlar de crisi.” Primer, “perquè estem fent castells de deu, castells de nou nets i hi ha més actuacions que mai”, i segon, perquè avui dia hem arribat a un centenar de colles.

Si no hi ha més retards afegits, tot allò que envolta l’univers casteller es trobarà reunit en pocs mesos en un equipament únic, el Museu Casteller de Catalunya.

Història dels castells i la muixeranga

Qui ha estat el director del projecte del Museu Casteller, Jordi Bertran, és també l’autor del llibre Breu història dels castells i la muixeranga als Països Catalans (Pagès), un volum que enceta la nova col·lecció Divèrsia.cat, dirigida per Josep-Lluís Carod-Rovira, i que s’endinsa en l’estudi de la història i la cultura del conjunt dels Països Catalans. Bertran hi explica l’evolució paral·lela, des del segle XVII fins a l’actualitat, dels castells i les muixerangues: “És el primer cop que no considerem la muixeranga com un preàmbul dels castells; la muixeranga té una vida pròpia que continua fins avui”, explica l’autor.

Els tres vèrtexs del triangle casteller

Quan es va plantejar la creació del Museu Casteller a Valls cap de les altres places castelleres ni ho va discutir ni va proposar alternatives. Valls està considerada la ciutat bressol dels castells i la plaça del Blat juga i té reconegut el rol de ser el quilòmetre zero del món casteller. Ara bé, el triangle casteller té dos vèrtexs més: Vilafranca del Penedès i Tarragona.

Vilafranca s’ha guanyat el qualificatiu de ser “la plaça més castellera” per haver mantingut la tradició: “Quan tothom, inclòs Valls, va donar l’esquena als castells, la burgesia vilafranquina va apostar pels castells i per la festa major”, explica Jordi Bertran, que ha estat el coordinador del Museu Casteller. Això era a principis del segle XX; la decadència castellera se situa entre els anys 1894 i 1925, quan moltes places van deixar de contractar els Xiquets de Valls: “Tota la cultura catalana va retrocedir però Vilafranca va aguantar. I quan ni a Valls volien els castellers, a Vilafranca els van mantenir. Per tant, amb mèrits propis, la plaça més castellera és Vilafranca”, destaca Bertran.

L’altre vèrtex és Tarragona. Aquesta ciutat té almenys dos mèrits per ocupar aquest lloc. El primer, i més antic, és que en el seu seguici festiu és on penetra per primer cop el ball dels valencians (la dansa tradicional origen dels castells): “És el lloc on, a través d’un arquebisbe valencià, Josep Sanxis, s’introdueix el ball dels valencians, no només amb colles locals”, explica Jordi Bertran. I el segon mèrit, molt distant en el temps, és que Tarragona és la seu del Concurs de Castells, que manté amb tota la continuïtat i que s’organitza cada dos anys a la Tarraco Arena Plaça. “Hi va haver algun intent anterior a Barcelona i en altres poblacions, però la solidesa del Concurs de Castells és a Tarragona.”

I Valls, el quilòmetre zero, s’ha guanyat el primer lloc del podi també per diversos motius. Per començar, “a Valls passa una cosa que no passa en altres llocs: consolida el canvi de tècnica del ball dels valencians” i el transforma en castells. I és que el ball dels valencians és una dansa que acaba amb una torre; una manifestació que encara es pot veure a València, Aragó i en altres llocs d’Espanya. El ball dels valencians es va estendre entre el segle XVII i principis del XIX per tot Espanya. Són uns dansaires, diuen les cròniques, “mestres en agilitat, destresa i voltejos”: “Són uns acròbates que fan torres com a punt final de la seva dansa. Fan números d’acrobàcia”, explica Bertran. Aquestes construccions, però, no tenen l’estructura d’un castell, d’un home sobre un altre, sinó que són més piramidals: entre dos homes, un tercer s’enfila posant un peu a l’espatlla d’un, i l’altre peu sobre l’espatlla de l’altre. “Qui consolida el canvi de tècnica és Valls. És on es transforma la tècnica del ball dels valencians en la dels castells. I després els fa créixer en alçària fins als nou pisos i els dona continuïtat”, explica Bertran. I hi ha un altre fet fonamental de Valls com a plaça castellera: la rivalitat entre dues colles. Precisament enguany s’escau un bicentenari: fa 200 anys que es pot certificar que les dues colles de Valls (la Joves i la Vella dels Xiquets de Valls) fan castells de vuit. “Sabem que el 1819, ara fa dos-cents anys, la Colla de Pagesos –de la qual surt la Colla Vella–, i la Colla de Menestrals –de la qual surt la Colla Joves– van fer els primers castells de vuit pisos a Valls, que són els primers castells de vuit pisos que es poden documentar”, diu Jordi Bertran.

D’altra banda, enguany se celebren dos aniversaris més: fa cinquanta anys que a la ciutat de Valls es va aixecar el Monument als Xiquets de Valls, a la plaça de la Font de la Manxa, una obra de Josep Busquets, i també fa cinquanta anys que els Nens del Vendrell van descarregar el primer pilar de set amb folre del segle XX.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor