Música

Els festivals, sense calendari

La crisi per la covid-19 ha fet saltar pels aires el calendari de festivals d’estiu. A hores d’ara, els promotors no saben si es podran celebrar ni en quines condicions, per això alguns ja han decidit cancel·lar l’edició d’enguany

SEGURETAT “
Podem fer que sigui molt més segur anar a un concert que a El Corte Inglés. Som especialistes en control d’aforament”
CRISI
“L’afectació econòmica és molt greu. Si no
hi ha ajudes en un sector que de per si és fràgil, pot desaparèixer per inanició ”

Després de mesos de feina, amb part de la inversió feta i amb milers de llocs de treball en joc, els promotors de les grans cites musicals de l’estiu estan indignats. Les mesures de confinament per la covid-19 han fet saltar pels aires el calendari de festivals d’estiu que cada any teníem amb les dates ben marcades i, a hores d’ara, encara no saben ni si es podran celebrar, ni quan ni en quines condicions. És per aquesta falta de concreció per part del govern espanyol i per la inviabilitat de tirar-los endavant sense tenir cap normativa clara sobre les condicions de seguretat que alguns s’han vist abocats a cancel·lar l’edició d’enguany, com és el cas dels festivals de Peralada, Jardins de Pedralbes, el Sónar, el Minipop de Tarragona, el Fresc Festival de Sabadell i el No Surrender de Mollerussa, entre d’altres.

L’esperança que el Consell de Ministres de dimarts passat, 5 de maig, fixés els terminis i les condicions per a esdeveniments amb grans concentracions de públic es va quedar en no res: “Decidirem al seu moment si els festivals d’estiu es podran celebrar; haurem d’esperar per saber-ho”, va dir el ministre de Cultura, José Manuel Rodríguez Uribe. Tot, doncs, continua enlaire. “És una vergonya i una presa de pèl; el sector viu una situació dramàtica”, va lamentar just després d’escoltar les declaracions del ministre Tito Ramoneda, fundador i director de The Project, que organitza festivals com el de Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols i el Festival Internacional de Jazz de Barcelona, i que també és vicepresident de l’APM (Associació de Promotors Musicals). Ramoneda critica que el govern espanyol no hagi donat encara cap directriu i que no s’hagi decretat la cancel·lació per causa de força major: “Des del sector necessitem –més que saber quan podrem fer coses– fins a quin moment no les podrem fer. Altres països d’Europa ja han donat dates, però aquí encara no. La incertesa que vivim és negativa.” Ell es confessa pessimista: “Tinc grans dubtes que s’autoritzi a fer res. Potser es podrà fer algun esdeveniment en formats molt reduïts i amb artistes locals, perquè tenim claríssim que els internacionals no giraran.” Es mostra un pèl més optimista de cara a la tardor hivern: “Confio que els últims dos mesos de l’any el sector ja pugui arrancar.” Això, però, té un perill: “Determinats esdeveniments, amb reduccions d’aforament, són inviables.” I determinats festivals d’estiu no tenen sentit a l’hivern: “Un festival d’estiu, que es fa a l’aire lliure, és absolutament inviable fer-lo al novembre o al desembre”, afegeix.

En el cas del Festival de Porta Ferrada, que aquest any estava –i encara està– programat entre el 10 de juliol i el 15 d’agost, encara no hi ha una decisió presa, ja que el govern espanyol no ha fixat les directrius: “La nostra il·lusió és que puguem fer el festival aquest any, tot i que en aquests moments veig absolutament inviable que el puguem celebrar amb les mateixes condicions que teníem previstes, però tampoc en tenim cap notificació”, segons Ramoneda, que diu que estan estudiant diverses alternatives conjuntament amb l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, “que és qui té l’última paraula”.

En el mateix embolic es troben els promotors d’altres festivals. Per Xavier Pascual, director de Promo Arts Music i responsable de festivals com l’Strenes de Girona i l’Acústica de Figueres: “Cada dia que passa, canvia tot, i tot el que digui ara demà ja pot ser passat.” Un exemple: l’Strenes s’havia de dur a terme del 28 de març al 3 de maig, i arran de la crisi de la covid-19, s’havia reprogramat del 26 de juny a l’11 de juliol, tot i que a hores d’ara tampoc és clar que es pugui celebrar en les noves dates. “Fa quatre setmanes pensàvem que es podria dur a terme, però en quinze dies la nostra opinió ha canviat completament, perquè els inputs que rebem dels polítics, dels científics, del nostre entorn són tots negatius; tot indica que no podrem tornar a fer una vida normal, que no hi podrà haver una concentració de persones, que hi haurà tota una sèrie de mesures..., i que esdeveniments com els festivals són els últims de la cua”, diu Pascual, que també critica el fet de no tenir “cap mena de protocol a seguir”: “Que el ministre no hagi concretat res ha estat una gran decepció i demostra que els festivals no són considerats indústria, amb unes dinàmiques i uns tempos; el ministre demostra un gran desconeixement sobre el sector dels festivals”, creu Pascual.

Un problema afegit a la majoria d’organitzadors de festivals és que no poden aplicar un ERTO (expedient de regulació temporal d’ocupació): “Si la gent deixa de treballar, qui munta el festival? Hem de seguir mantenint l’estructura, però treballem per a una cosa que no se sap si finalment es podrà fer; i els que treballen volen cobrar. Com ho hem d’assumir?”, es pregunta Pascual.

L’organització del Festival Jardins de Pedralbes ja ha pres una decisió: cancel·la l’edició d’enguany, que s’havia d’inaugurar el 3 de juny amb una actuació de Sara Baras. “Estic encès pel fet que el Consell de Ministres no ha concretat res”, confessava Martín Pérez, el director d’aquesta cita musical en què participen unes 700 persones entre personal directe i indirecte i que té un pressupost d’uns 4 milions. Només fins al febrer ja havien venut per a aquesta edició 35.000 entrades. Poques hores després del no anunci del ministre de Cultura, Martín Pérez feia pública la cancel·lació del festival: “Hem esperat tot el que hem pogut, però malauradament, veient la falta de mesures que ens causa una total incertesa, ens hem vist obligats a ajornar la vuitena edició”, assenyalava. Fins a darrera hora, Pérez treballava amb dues opcions per si el festival no es podia celebrar quan tocava: endarrerir-lo a la segona quinzena de juliol o bé ajornar-lo al setembre. Tot entelat per la possibilitat que els artistes internacionals no poguessin viatjar a Catalunya en aquelles dates. Finalment, tot i que s’han anul·lat per enguany, alguns concerts es traslladaran al 2021.

La mateixa decisió han pres els responsables del Festival Castell de Peralada, que veuen inviable celebrar la 34a edició, prevista entre el 2 de juliol i el 15 d’agost. Estudien, però, la possibilitat de poder oferir contingut cultural, preferiblement en streaming, durant aquest estiu.

Menys aforament

Els festivals amb suport del Departament de Cultura van rebre l’any passat 2,1 milions d’espectadors. Ara, la reducció de l’aforament és una de les mesures més probables que tots veuen a venir. Però aquest és un sector que depèn del públic, i no poder omplir el recinte comporta una baixada dels ingressos per la venda d’entrades. Això pot deixar alguns festivals en números vermells: “Un festival com l’Strenes es nodreix del ticketing en un 55%. És a dir, que si no es venen entrades, tampoc no és rendible el festival; però quan ens diguin què han pensat i de quina manera ho podrem fer, sabrem si és viable o no”, diu Pascual, que també és el representant de la comissió de festivals de l’ARC (Associació de Promotors, Representants i Mànagers de Catalunya). “Els artistes tenen uns caixets alts, i si has de dividir els ingressos per menys entrades, malament”, rebla el director del Jardins de Pedralbes, que creu que “si en un recinte amb capacitat per a 2.600 persones només hi deixes un terç del públic es veu buit i no comunica ni al públic ni a l’artista; un concert és una vivència.”

Tenen posada l’esperança que en els temps postpandèmia es puguin recuperar els grans aforaments: “Confio que en el futur puguem treballar en festivals amb el mateix format, perquè fer un concert amb distanciament social trenca la mateixa màgia del directe; no serà el mateix per a un artista, si ha de tenir la gent dispersa pel recinte, sense el caliu d’un espai ple”, creu Tito Ramoneda.

Els promotors musicals s’hauran d’adaptar a les mesures de seguretat. Això no els fa por, al contrari: “Podem aconseguir que sigui molt més segur anar a un concert que a El Corte Inglés. Amb túnels de desinfecció, amb controls de tot tipus... Podem aconseguir que uns esdeveniments com els nostres, amb les eines adequades, siguin els llocs més segurs, perquè som especialistes en control d’aforament”, opina Xavi Pascual. El sector reclama que se’ls tingui en compte a l’hora de dissenyar les mesures de protecció per a grans concentracions de públic: “La nostra aportació podria ser molt vàlida i podríem ser bancs de proves per dur a terme aquests controls”, proposa Pascual.

Els promotors també reclamen que, si finalment no es poden organitzat els festivals, les administracions “fixin ajudes per sustentar les estructures de les empreses que fan possibles aquests festivals”: “Si no se sustenten les estructures és molt probable que al 2021 tampoc hi hagi festivals”, alerta Ramoneda. Una altra demanda és que es flexibilitzi el sistema de reintegrament de les entrades als consumidors: “Cal que hi hagi uns terminis que permetin a les empreses fer front als centenars de milers de devolucions que es produiran; que les empreses promotores tinguin un termini flexible a l’hora de fer el reemborsament de les entrades”, diu Ramoneda.

A l’entorn de la música en directe hi ha milers de llocs de treball i molts euros en joc: “L’afectació econòmica és molt greu. Si no hi ha ajudes en un sector que ja de per si és fràgil, ens podem trobar que quan puguem fer concerts de nou, el sector hagi desaparegut per inanició. Les mesures d’ajuda i de protecció per al sector són clau”, indica Xavi Pascual.

Dates que ballen

PRIMAVERA SOUND. Va ser el primer a ajornar l’edició del vintè aniversari. El festival més concorregut del país es preveu fer del 26 al 30 d’agost, però no es descarta que s’acabi cancel·lant.

SÓNAR. Ha optat per cancel·lar l’edició d’enguany per garantir “la salut i seguretat d’assistents, artistes i equips”.

JARDINS DE PEDRALBES. Han decidit cancel·lar l’edició d’enguany (prevista del 3 de juny al 17 de juliol) per la falta de concreció del govern espanyol. Alguns concerts es traslladaran al 2021.

porta ferrada. Programat entre el 10 de juliol i el 15 d’agost, està a l’expectativa de fer canvis en el calendari si la normativa ho demana.

STRENES. S’havia de dur a terme del 28 de març al 3 de maig, i arran del covid-19, s’ha reprogramat del 26 de juny a l’11 de juliol, tot i que a hores d’ara tampoc no és clar que es pugui celebrar.

PERALADA. Ha confirmat la cancel·lació per la inviabilitat de tirar-lo endavant “amb totes les garanties sanitàries, d’organització i muntatge”. El Houston Ballet, que havia d’inaugurar el festival el 2 de juliol, també ha cancel·lat la gira.

CANET ROCK. De moment, manté l’organització del festival per al 4 de juliol, “però si no fos possible se celebraria en una nova data”.

CRUÏLLA. Previst per als dies 2, 3 i 4 de juliol, veuen ”difícil” dur-lo a terme. Però consideren “necessari” que el govern decreti la cancel·lació dels grans esdeveniments per força major.

CAP ROIG. La previsió és que comenci el 10 de juliol amb The Lumineers, però el festival també està en espera del que pugui dir Madrid.

VIDA FESTIVAL. Ha demanat autorització per celebrar el festival del 10 al 12 de setembre.

ALTRES FESTIVALS CANCEL·LATS: El Polo Music de Barcelona (s’havia de celebrar del 22 de maig al 7 de juny), el Minipop de Tarragona (ha anunciat la pròxima edició per al 4 i 5 de juny del 2021), el Fresc Festival de Sabadell, el No Surrender Festival de Mollerussa i el Festival de Música Antiga dels Pirineus, entre d’altres.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)