Articles

Opinió

Un extraterrestre a Valls

Bevent de la tradició popular, de les cultures antigues, però també dels mites del pop i del rock, Gelo construeix un món particular en què els judicis de valor es posen en entredit

Ja fa unes setmanes que al Museu de Valls es pot visitar una exposició –Gelo. Dels bars musicals de Tarragona als extraterrestres del Montsià (1980-2020)– que permet repassar la trajectòria d’un dels artistes més singulars de per aquests indrets, amb una geografia personal que, tot i que iniciada a Huelva, té com a principals eixos productius d’una banda el que bascula al voltant de Valls i Tarragona i, després, el que s’instal·la al Montsià, concretament a Ulldecona. No vaig poder ser a la inauguració, però, en canvi, vaig tenir el plaer de fer-hi una visita en solitari, un dia d’entre setmana, tot just a l’hora d’obertura del museu. Tant, que Jordi París, el seu director, em va obrir personalment llums i porta.

Quan vaig conèixer el Gelo, a mitjans dels setanta, era un artista habitual dels ambients nocturns de Tarragona, centrats en els bars a què fa referència el títol de l’exposició. Precisament, quan el 2014 vam inaugurar la Casa de les Lletres, vam decidir penjar-hi alguns quadres del fons de Poetes, un d’aquests espais mítics. I una de les peces més vistoses, Rolling Stones, de Gelo, la vam situar presidint significativament l’aula Maria Aurèlia Capmany, on es continuarà exhibint un cop acabi l’exposició. A part de les exposicions, vam coincidir amb l’artista en algun projecte, com ara la revista de còmic Paradís, l’any 1977. El cartell promocional, dibuixat per ell, com també la portada del primer número, deixaven veure alguns dels trets que el caracteritzaven. Surrealisme, barreja de text i imatge, molta imaginació i alguns recursos gràfics que s’anaven repetint. Amb l’exposició col·lectiva Tarraco laberint (1984), algú va tenir la gosadia d’encomanar-me’n un reportatge televisiu. En el poc espai que podia dedicar a cada autor, de Gelo vaig dir: “Retorna al passat i el reinterpreta. Després d’unes experiències figuratives de pintura narrativa recupera allò que havia estat i és el seu segell distintiu: un art que es capbussa en el color i que ens apropa al decorativisme.” En contemplar-ne ara la trajectòria completa, comprovo que la meva lectura quedava molt curta.

El món de Gelo és oníric, surrealista, barroc, abomina de l’espai buit, baixa a l’infern i a la part fosca de la humanitat, però l’exalça dotant-la de lluminositat. Efectivament, és una obra lluminosa, clara, defuig els clarobscurs i les ambigüitats. Quan t’entretens a mirar en detall una peça, t’adones de la quantitat d’idees, de referències culturals i també de feina que hi ha acumulades. Bevent de la tradició popular (les màscares, per exemple), de les cultures antigues (com no pensar en l’art egipci o en els zigurats mesopotàmics?), però també dels mites del pop i del rock, Gelo construeix un món particular en què els judicis de valor es posen en entredit, allò que és bo i allò que és dolent és qüestionat i es relativitza l’èxit. Una de les coses que m’ha sorprès més ha estat contemplar la coherència de l’autor, des del començament fins avui, tant si treballa amb formats covencionals, com si produeix màscares, arquitectures o els sorprenents extraterrestres del Montsià, d’un forta càrrega tragicòmica.

Ha comissariat l’exposició la crítica d’art Assumpta Rosés, un nom indissociable de la posada en valor d’artistes d’aquesta part del país. Encara queden algunes setmanes per poder-ne veure aquest exemple.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor