Pantalla

En sèrie

BUSCANT LA VERITAT

Un dels avantatges de les grans plataformes audiovisuals és que han afavorit la indústria local de sèries. A Netflix hi podem trobar títols de molts països europeus, una opció interessant si ens volem apropar a realitats i idiomes diferents als que estem acostumats normalment. En el cas de la polonesa En la ciénaga (Rojst) no només viatgem fins a una petita ciutat fictícia de l’oest de Polònia, envoltada d’un bosc d’arbres enormes i vells, sinó que també ho fem en el temps: l’acció passa a començaments dels anys vuitanta. Per tant, la sèrie ens descriu un món, el del comunisme en davallada, que ja no existeix. Només per això ja val la pena seguir els cinc episodis de poc menys d’una hora d’aquest thriller fosc que s’endinsa en una societat gris i trista, on els personatges semblen atrapats metafòricament en les aigües pantanoses a les quals fa referència el títol.

La història comença amb l’aparició de dos cadàvers al bosc: el d’una jove prostituta i el d’un alt càrrec del partit comunista local, encarregat de les instal·lacions esportives on els joves de la ciutat practiquen diverses activitats. Tots dos han estat degollats i aviat la policia deté el xicot de la prostituta com a autor del doble crim. Sotmès a tortura, el noi perd el cap, acaba confessant i és ingressat en un psiquiàtric. Un veterà reporter del diari local rep l’encàrrec de cobrir el cas, amagant les referències a la prostitució per no danyar la imatge del polític. Ho fa de mala gana, i aviat veurem que el que en realitat el preocupa és marxar de la ciutat i mirar de travessar fronteres fins a arribar al Berlín Occidental. Al diari saben que té intenció de plegar i li adjudiquen un nou redactor acabat d’arribar des de Cracòvia. Aquest periodista més jove s’ha establert a la ciutat fugint del control del seu pare, també un alt càrrec del partit. Amb la seva jove esposa embarassada, volen establir arrels a la ciutat, encara que el matrimoni no és tan sòlid com sembla i tots dos s’amaguen secrets. La situació es complica quan els dos periodistes –el veterà desencantat amb tot i el jove arrauxat disposat a saltar-se les normes– arriben a la conclusió que la policia ha detingut un innocent i que darrere els crims hi ha un muntatge. La trama va avançant de manera lenta però sostinguda, sempre amb referències al bosc i al que hi va passar durant la guerra. En paral·lel a tot això, dos adolescents de l’institut local es llancen junts des d’un edifici i ningú s’explica per què s’han suïcidat. La noia és la filla d’un opositor al règim que ha passat uns mesos a la presó i que té una complicada relació d’amistat amb el periodista veterà, que també decideix investigar que hi ha darrere l’estranya mort dels joves.

En la ciénaga té tots els elements d’un noir clàssic en un ambient opressiu i amarg, on la por està molt present i una sensació de fatalitat ho impregna tot. Els edificis d’estètica soviètica, els cotxes Lada, la redacció on tothom fuma i escriu a màquina, l’hospital, el bordell... El disseny de producció és espectacular i ja hi ha qui la compara amb Chernobyl, encara que l’estrena a la televisió polonesa va ser el 2018, un any abans de l’èxit d’HBO. Netflix la va comprar i estrenar l’any passat i ja ha avançat que hi haurà una segona temporada.

EN LA CIÉNAGA (ROJST) Plataforma: Netflix Creador: Jan Holoubek Protagonistes: Dawid Ogrodnik, Andrzej Seweryn, Zofia Wichlacz, Magdalena Walach, Agnieszka Zulewska, Zbigniew Walerys
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)