Arts visuals

La cultura arriba a port

Els ‘tinglados’, els antics magatzems de mercaderies del port de Tarragona, són un exemple de la reconversió del patrimoni industrial en grans centres culturals. Els artistes Roser Oduber i J.J. White hi exposen ara les seves obres

FIL CONDUCTOR
Pintures, escultures, dibuixos... Les obres de White es relacionen entre si per un nexe comú: la creació a partir de la destrucció”

Una part important del patrimoni històric i arquitectònic del port de Tarragona ha canviat des de fa temps la seva funció inicial per esdevenir centres culturals de referència a la ciutat. És el cas dels antics tinglados i refugis portuaris del moll de Costa, uns grans edificis industrials, antigament utilitzats per emmagatzemar mercaderies i que s’han recuperat com a sales d’exposicions i com a seu de diverses activitats obertes a la ciutadania. L’any passat, en plena pandèmia, van rebre prop de 78.000 visitants. L’activitat no para: al Tinglado 1, que tradicionalment acull exposicions singulars i magnes, i al Tinglado 2, dedicat a l’art contemporani, s’hi poden veure actualment dues noves exposicions.

Al Tinglado 1 s’exposa fins al 3 de juliol la mostra Límits, de Roser Oduber, una pintora i dibuixant de realisme precís. Ella mateixa diu que a les seves obres hi expressa el que allunya i esdevé proper: “Límits i no límits de llocs i no llocs, per expressar allò que ens separa i ens agermana: la Terra.”

L’exposició mostra l’evolució del seu treball artístic “en una nova metodologia d’austeritat i primitivisme en què la relació matèria-condició humana desemboca en un misticisme arrelat”. No hi falta el recurs a la metàfora mitològica i una remissió cosmològica constant, que evidencien el seu afany d’interpretació i examen de la realitat. Les seves composicions càlides i terroses de figures “insinuen un diàleg subtil entre la dimensió microcòsmica i la macrocòsmica”, diu l’organització. A l’exposició Límits, Oduber camina sobretot entre dos colors: blanc i vermell. Segons l’artista: “A cada costat dos minerals, dues terres amb orígens comuns i temps diferents. Textures i llenguatges que conviuen fronterers de dos municipis, Calders i Artés. Passeig i trànsit per molts habitants aliens a aquest canvi, transporten pedres i pols d’un lloc a l’altre, hibridant el paisatge.”

L’artista Roser Oduber Muntañola (Panamà, 1957), que fa anys que viu a Catalunya, també és gestora cultural. Combina el seu vessant artístic amb la direcció del Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat (CACiS) El Forn de la Calç, de Calders; i presideix l’Associació d’Artistes Visuals de la Catalunya Central. Va ser fundadora de la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central (TAV-CC) i en va ser presidenta del 2015 al 2021. També ha estat directora artística del Festival Jardins de Llum de Manresa, des del 2015, i darrerament del nou festival d’art natura Microscòpies, de l’Anella Verda de Manresa. Oduber té obres en les millors col·leccions d’art contemporani nacional i internacional.

D’altra banda, al Tinglado 2 del moll de Costa de Tarragona es pot veure l’exposició Between the lines, de l’artista americà i resident a Tarragona, des de fa vint-i-dos anys, Jeffrey James White. Pintures, dibuixos, escultures... Les obres de White es relacionen entre si per un nexe en comú: el de la creació a partir de la destrucció. “Tensió, ambigüitat, colors vibrants, formes orgàniques i geomètriques constitueixen el palimpsest del seu artífex; combinacions que revelen un caos simplificat en què la violència i l’harmonia conviuen en equilibri”, assenyalen els responsables de l’espai. White es deixa portar per la intuïció i aconsegueix unes coordenades universals que fan de pont entre el món orgànic i la geometria. “Energies que es canalitzen en imatges que defineixen força bé la seva obra. Capes superposades al fons de l’obra, els estrats o els rastres que resten mentre es crea a través de la destrucció, elements que es veuen i no es veuen, però que alhora són el producte de diferents temps, espais i energies.” Segons White, aquí és on rau la comunicació de l’escriptura visual, en la densitat d’una fugida que es fa visible entre els diferents elements d’una composició. White també és un dels integrants del grup musical Keystone Cops, que el 30 d’abril passat va actuar al mateix Tinglado 2. Un concert que va transformar la seva pintura en melodies.

Artista polifacètic, Jeffrey James White va néixer a Philadelphia (Estats Units) el 1966. Es va iniciar a la pintura a Mallorca, però des de fa vint-i-dos anys viu a Tarragona. L’artista va estudiar antropologia i sociologia a la universitat de West Virginia, i amb 20 anys va emigrar a Londres per fer estudis d’arqueologia. La seva pintura de vegades es relaciona amb l’arqueologia, ja que White va treballar en diversos jaciments d’Europa i va viatjar per Amèrica i el Japó. La seva exposició estarà oberta al Tinflado 2 fins al 19 de juny.

D’altra banda, un altre espai cultural del port de Tarragona, el Teatret del Serrallo, ha reprès el cicle musical Voramar, que inclou tres concerts intimistes en directe, amb entrada gratuïta, i que tenen lloc des del balcó del Teatret. La jove cantautora Marina Freixas va encetar el programa el divendres 13 de maig. El segon concert (el 20 de maig) anirà a càrrec de Jordi Lanuza, l’ànima del grup Inspira, tot un grup de culte de l’escena barcelonina. Ara, Lanuza aparca puntualment el seu projecte principal per presentar el seu primer disc en solitari, Com a casa. I per al 27 de maig s’ha programat un concert de Valdivia, nom que amaga el d’Irene López, una cantant i compositora madrilenya que fa uns mesos va publicar Cero, el seu primer EP llarg.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)