Crítica

UN BELL TESTAMENT POÈTIC

Aquest llibre és la demostració que, en poesia, sovint menys és més: només vint-i-quatre poesies, en general molt breus. El volum fa seixanta-quatre pàgines, que vol dir que està format per quatre...

Col·leccions il·lustrades

Ja és una frase habitual en aquesta secció: hi ha un títol destacat però podria ser qualsevol dels cinc. Es tracta de noves col·leccions molt il·lustrades i, en tres casos, en format de còmic. El...

TONI ORENSANZ
ESCRIPTOR I PERIODISTA

“Des del periodisme et pots apropar honestament a la veritat”

La intensa vida d’un pianista de Chicago que va perdre un braç a la batalla de l’Ebre queda ben detallada en el nou “artifici periodisticoliterari” de Toni Orensanz, ‘Com vas perdre el braç, Balchowsky?’

Opinió

ELS BENEFICIS DE LLEGIR A CEGUES

Per molt que ho intenti, és difícil que el jurat d’un premi a obra publicada prescindeixi del que sap sobre l’autor: edat, sexe, origen geogràfic... Quan llegim, estem acostumats a disposar d’una...

Opinió

OBRES MESTRES NO, SI US PLAU

Qui estigui lliure de no haver estat mai temptat per la demagògia, que tiri la primera pedra. Considerem si no és pitjor practicar-la sense ser-ne conscient, esport de no gaire risc en el qual Catalunya...

Crítica

Retrat de família amb Instagram

No és cap secret que el periodista i narrador valencià Xavier Aliaga (1970) és una de les veus més notables de la literatura catalana actual. El de Xativa suma la setena novel·la, amb premis importants...

Crítica

UN SOL CARRER (QUE NO PASSAVA)

El 19 de maig de 1928, a la Pobla de Ferran, un individu anomenat Josep Marimon va matar, servint-se d’una escopeta i una destral, vuit nens i una dona, i va deixar malferides tres dones més. El fet...

Crítica

LES ARRELS DEL CERVELL

“Aquesta existència humana / no torna una vegada i una altra. / Què sap qui va donar el seu fruit / per rebre aquest preciós cos humà.” (Mirabai, poetessa i mística hindú del segle XVI) La nostra...

Art i ciència

“La ciència tranquil·litza, l’art pertorba”, va opinar el pintor francès Georges Braque. De vegades passa a la inversa i, en tot cas, molts artistes beuen –o treuen profit– de fons i avenços...