Opinió

Dones, tecnologia i religió al Raval

Un estudi ha volgut comprovar si les dones de diferents religions i col·lectius del barri del Raval tenen les seves necessitats de connexió cobertes
Hi ha diferències significatives d’ús i accés a la tecnologia entre homes i dones en barris concrets de la ciutat

El Raval és un barri barceloní on proliferen els mòbils, les tauletes i els telèfons. També hi abunden homes i dones de diveres generacions, amb diferents procedències i passats. Més de 47.000 persones en 1,1km² de superfície al centre de la ciutat. Gairebé un 50% amb nacionalitats de fora de la Unió Europea. És una zona de Barcelona amb presència de tretze religions, totes les que existeixen a Catalunya. Un barri aparentment connectadíssim, amb aquella intensitat de les cultures que conviuen i s’enriqueixen. Però, com és aquesta connexió?

Un estudi ha volgut constatar si les dones de diferents religions i col·lectius de la zona tenen accés a la tecnologia, com la utilitzen i si les seves necessitats de connexió estan cobertes. Tecdora (Tecnologia i dona al Raval: mapa digital femení d’un barri en pandèmia), que és com s’anomena el projecte de l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura que tracta el tema, ha guanyat el Premi Montserrat Roig de Periodisme i Comunicació Social.

Silencioses espectadores o àvides generadores de contingut? Usuàries amateurs o expertes internautes? Malgrat que el darrer estudi de l’Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad assegura que un 96% del total de la població espanyola ja és usuària d’internet, l’informe La bretxa digital a la ciutat de Barcelona, publicat a principis de l’any passat, deixava clar que a la capital catalana hi ha lleugerament més homes connectats (94,6%) que no pas dones (89,4%). Les xifres presenten un estat general de la qüestió a la ciutat. Aquest projecte ha volgut posar-los nom i context, i ha parlat amb una quarantena de dones del barri, membres de diverses associacions i creients de diferents confessions. Algunes fa anys que són a la ciutat; d’altres, mesos. Quins dispositius utilitzen? Amb quina finalitat? Els utilitzen en la seva pràctica religiosa?

L’accés i ús de la tecnologia depèn de factors diversos

“La xarxa és una eina de coneixença”, subratlla Marta López, pastora protestant de l’Església Evangèlica de Barcelona Centre. “La informació sempre és bona perquè ajuda a triar”, diu Huma Jamshed, fundadora i presidenta de l’Associació Cultural, Educativa i Social Operativa de Dones Pakistaneses, en relació amb la importància d’internet en la vida quotidiana de les dones. “Faig servir totes les xarxes que es poden utilitzar per treballar”, defensa Gemma Morató, religiosa dominica de la Presentació i directora de la residència universitària femenina Reina de la Pau. “Sense internet i sense correu electrònic no puc treballar”, insisteix Jamshed.

El barri és, però, un mosaic de circumstàncies diverses i, tal com assegura Georgina Monge, politòloga especialitzada en estudis de gènere i tècnica de transversalitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona, l’accés i ús de la tecnologia és desigual en funció de diversos factors. Jamshed subratlla que “les dones que venen a l’associació majoritàriament diuen un nom: internet. No es refereixen a WhatsApp, Facebook o correu electrònic”. I afegeix que “tenen por, no hi volen sortir perquè creuen que és un perill”. Per a Jamshed, cal tenir en compte que moltes viuen sota el control de l’ús que fan dels dispositius tecnològics per part dels homes de la família. En aquest sentit, diu que algunes dones “no tenen la seva pròpia veu” perquè “han viscut tota la seva vida molt controlades”.

tecnologia per comunicar-se amb l’entorn més proper

Carolina Rodríguez, tècnica de projectes de Tot Raval i Fàtima Ahmed, integrant del Grup Interreligiós del Raval, expliquen que les dones que atenen al centre són, principalment, grans usuàries dels telèfons mòbils. Segons elles, el principal ús que veuen en les participants de les seves entitats és “comunicar-se amb els seus familiars” i el seu entorn més proper. Jamshed es pronuncia en el mateix sentit, en indicar que “almenys el 70%” dels seus amics i amigues té presència a l’entorn digital i això li va permetre tornar a connectar-se amb persones de les quals no sabia res des de feia gairebé trenta anys. A més, el 91% de les entrevistades per Tecdora assegura que té familiars fora de Barcelona o del país, i el 63% hi parla més d’un cop per setmana.

“Personalment, el meu rol a les xarxes és més de veure que de participar-hi però, en canvi, en el rol de pastora, sí que intento ser més activa”, explica Marta López. Segons ella, dins del protestantisme la tecnologia té diversos nivells. “Es fa servir molt, tothom té xarxes, tothom les utilitza o té lloc web... Però després, tot i que hi ha moltes persones que creen continguts, el consum no és gaire elevat.”

La dominica Gemma Morató reconeix les possibilitats de la tecnologia per bastir ponts. “De manera fàcil puc llegir i saber què fan les altres confessions”, explica. Igualment, tant Morató com López defensen que es “necessita una certa presencialitat”. En aquest àmbit, Macrina Alsedo, del Centre Filipí de Barcelona, alerta dels riscos de les males praxis a les xarxes, en referència a alguns perfils que es dediquen a propagar estereotips i a promoure prejudicis.

Una bretxa digital més visible amb la pandèmia

L’any 2015, l’informe de l’Ajuntament sobre la bretxa digital a Barcelona detectava diferències significatives d’ús i accés a la tecnologia entre homes i dones en barris concrets de la ciutat. El Raval n’era un. Malgrat la millora que reflecteix el mateix informe sis anys després, Monge assegura que “caldria revisar l’indicador que es fa servir per mesurar on es troben les dones en relació amb els homes en aquest àmbit”. Segons ella, “si s’aprofundeix en les competències i l’ús que es fa d’internet, es troba que hi ha una bretxa”. Així, destaca que en aquest darrer informe municipal, en l’únic aspecte que les dones mostraven tenir més habilitat que els homes era a convocar reunions, però no a “fer servir fulls de càlcul, utilitzar eines de programació o avaluar si un lloc web és de confiança; aquí és on hi ha una bretxa, en usos avançats”.

Per a Gemma Morató, “la pandèmia ha ajudat a destapar que encara hi ha molta gent que necessita formació en l’àmbit digital”. Ho confirmen Carolina Rodríguez i Fàtima Ahmed, així com Macrina Alsedo, que subratlla: “Ens vam adonar que moltes dones no eren capaces de fer tràmits en línia, no només per la barrera idiomàtica, sinó per tots aquells passos que eren com un laberint.” De fet, un 36% de les dones entrevistades al barri reconeix que necessita més formació en tecnologia, ja que aquesta ocupa un lloc central en la vida de la ciutadania, i permet tant la socialització com la participació en el diàleg ciutadà, també practicar la fe, dur a terme consultes mèdiques, continuar els estudis o fins i tot preservar la salut mental.

Per a Marta López, si hi ha una bretxa de gènere “existeix a mesura que va pujant l’edat”. Ho confirma l’informe de l’Ajuntament, que remarca que un 42,5% de les persones no connectades són dones de més de 75 anys. Els homes no connectats en aquesta franja d’edat són només un 12,6%. En aquest sentit, Beatriz Guijarro, sociòloga especialitzada en estudis de gènere, opina que tenim barris on “la bretxa digital és molt més alta que en d’altres, també perquè pot ser que la població estigui més envellida”.

Monge explica: “Internament, des de l’Ajuntament estem desenvolupant un pla per tractar la bretxa digital i, en concret, per promoure una xarxa de dones tecnòlogues per donar-los visibilitat i crear referents.” Malgrat això, Guijarro afegeix: “Només amb formació no reduirem la bretxa digital, hi ha altres condicions estructurals i simbòliques que s’han de treballar d’una manera profunda i multidimensional”, i explica que caldria “més connexió entre les administracions per treballar el tema”.

Si bé les dones entrevistades asseguren que utilitzen la tecnologia per connectar-se amb el seu entorn més proper i per treballar, han posat sobre la taula alguns aspectes sobre els quals cal reflexionar. Per exemple, el control en l’ús per part d’alguns homes, una bretxa digital generacional entre les dones i dificultats per utilitzar la tecnologia en tràmits burocràtics. En molts casos hi ha l’accés material als dispositius, però es detecten barreres en l’ús que tenen a veure amb els recursos, el gènere, l’idioma i la capacitació.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor