Opinió

Punts de vista

el Control de les Meses del Parlament

En els darrers deu dies hi ha hagut novetats importants en els procediments judicials contra les meses de Carme Forcadell i Roger Torrent. El Suprem ha resolt els recursos de cassació presentats fa dos anys contra la sentència del TSJC contra els quatre membres de la mesa de Forcadell que va jutjar, i el Superior de Justícia ha dictat sentència del judici contra els membres de la mesa de Torrent. Un s’ha resolt amb la nul·litat del judici i l’ordre de repetir-lo amb membres nous, i l’altre, amb l’absolució.

El Suprem, amb una resolució unànime i sense precedents, estima l’argument que el judici no va ser just perquè el tribunal constituït no era imparcial. No entra, però, en el fons de la inviolabilitat parlamentària, ni repara la vulneració de drets fonamentals ni la desproporció de la limitació de la ineligibilitat dels membres jutjats mentre no hi ha hagut sentència ferma del primer i mentre no n’hi hagi després del segon. Caldrà decidir quines iniciatives immediates prenem perquè es compensin aquests efectes.

La sentència del judici contra la mesa de Torrent protegeix els drets fonamentals de participació i opinió política, i de llibertat d’expressió, sempre que es mantingui el Parlament en el “debat lliure dins dels límits del respecte” i amb “proclames polítiques de futur sense intenció de materialitzar-les”. La sentència és un avenç en la interpretació de les funcions democràtiques del Parlament i dels drets fonamentals dels representants polítics respecte a les posicions de la fiscalia i de les acusacions particulars, però continua sense protegir la inviolabilitat parlamentària, una premissa bàsica de l’activitat parlamentària i clau en la defensa dels drets fonamentals dels diputats i els representats, de la separació de poders i de l’autonomia parlamentària. ¿De què serveix aquesta premissa, que no és un privilegi personal, sinó una condició objectiva necessària per al funcionament normal de les cambres legislatives, si el poder judicial condiciona l’admissió a tràmit i l’ordre del dia dels plens i les comissions del poder legislatiu a la intencionalitat i els objectius polítics?

La partida judicial iniciada el 2017 i la desactivació de normes antidemocràtiques i coercitives contra els parlaments no ha acabat, i s’ha de jugar en tots els fronts.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor