El dossier

El futur és aquí i té forma d’endoll

El sol es pon i el vent no sempre bufa, per això l’energia solar i l’eòlica són intermitents. De vegades no se’n genera gens i altres n’hi ha massa. I l’electricitat no es pot guardar... a menys que tinguis un cotxe elèctric

Un cotxe elèctric pot emmagatzemar a la seva bateria l’energia que necessita una llar durant una setmana

Al carrer Virgili del barri de Sant Andreu de Barcelona hi ha el Casal Can Portabella, un antic espai industrial del segle XIX reconvertit en equipament municipal el 2016, que s’autoabasteix d’electricitat gràcies a plaques solars. No és l’únic espai sostenible de la ciutat: els 11.000 m² del multiequipament Calàbria 66, al barri de Sant Antoni; el Centre Cívic Joan Oliver, a les Corts; l’espai de la Lleialtat Santsenca... Una llarga llista d’equipaments ja funcionen amb energia fotovoltaica i aviat aquesta energia verda també arribarà a escoles i instituts. “Estem impulsant un canvi de model, amb propostes més democràtiques que afavoreixin la sobirania energètica”, explica el regidor Eloi Badia. L’objectiu és doblar la quantitat d’energia fotovoltaica que es genera a la ciutat, i per això des de la comercialitzadora Barcelona Energia s’oferirà als usuaris que tinguin plaques una tarifa solar més justa que faci balanç entre l’energia generada i la consumida. Però no tot s’acaba aquí. De fet, tot just comença: el gran repte per aconseguir que l’electricitat renovable s’estengui pel territori és poder-la emmagatzemar. El mercat elèctric és l’únic on el producte es genera i es consumeix immediatament. L’electricitat circula per la xarxa i no hi ha estocs... Fins ara.

LA MOBILITAT ENS SALVARÀ

Albert Clusella, de Moià, va comprar un cotxe elèctric, un Opel Ampera, fa dos anys. Explica que s’hi va tirar de cap per tres motius: per sensibilitat ambiental, per estalviar diners i perquè va trobar el model que li agradava de segona mà i a un preu assequible. “N’estic encantat, té molts avantatges, començant pel consum. Puc fer 100 quilòmetres amb una despesa d’1,5 euros. A més, com que el deixo carregant a la nit, que és quan hi ha la tarifa nocturna, al matí sempre surto de casa carregat, sense haver-me de preocupar d’anar a posar benzina. I la conducció és fantàstica, com que l’acceleració és progressiva gairebé es pot conduir fent el joc amb l’accelerador i les pastilles de fre pràcticament no es gasten”, explica.

Que conduir vehicles elèctrics sigui atractiu és important per dues raons: perquè es podrà substituir el petroli per energia verda i perquè, novament, els usuaris podran emmagatzemar al cotxe la seva pròpia energia si, per exemple, tenen plaques solars a casa. De fet, el gran canvi en el model energètic s’acabarà produït gràcies a la mobilitat: els telèfons mòbils i els ordinadors han fet possible desenvolupar noves bateries, i els vehicles elèctrics, gràcies a aquestes bateries, fan possible emmagatzemar l’energia, és a dir tenir-la en estoc. I controlar l’estoc permetrà superar el problema de les intermitències de les energies renovables: si no fa sol o si no fa vent, o si en fa massa i abocar al sistema tota l’energia que es produeix en aquell moment posa en perill la xarxa. El fet que un cotxe elèctric pugui emmagatzemar a la seva bateria l’energia que necessita una casa durant una setmana obre moltes possibilitats. És per això que la Generalitat està apostat fort pels punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, ja que donaran seguretat per afavorir aquest tipus de mobilitat. “Hem quedat una mica atrapats pel 155, però confiem que d’aquí a un o dos anys la xarxa estarà enllestida del tot”, explica Assumpta Farran, que reconeix que ja que s’arriba tard a les energies renovables, com a mínim ara la tecnologia és més barata. “En el model actual, la tecnologia és vella, però la font energètica, el petroli, el gas, l’urani, és cara. Amb les renovables només paguem la tecnologia i, a més, no deixem el nostre futur energètic en mans de l’OPEP ni de les ganes que tingui Trump de muntar una guerra”, insisteix.

Compartir cotxe

Som Mobilitat és una nova cooperativa que vol fomentar un transport més sostenible. Un dels serveis que proposa és compartir o llogar vehicles elèctrics entre els seus socis, utilitzant una aplicació de mòbil. Es tracta d’anar creant una xarxa perquè des dels municipis i els barris es fomenti aquest tipus de desplaçament més net i eficient. Compartir cotxe és cada cop més habitual a les grans ciutats, i es calcula que un vehicle multiusuari pot permetre que cada dia es quedin a casa vuit cotxes particulars.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor