El dossier

Horari intensiu o àpat a l’institut

La jornada escolar compactada als instituts públics, iniciada el curs 2012/13, torna a ser motiu de debat per les veus cada cop més nombroses que reclamen un horari en què el dinar també es pugui fer als centres

PRIORITAT
“Els estudiants han de ser el centre de les polítiques educatives”
ESTUDIAR
“És important garantir un àpat calent als centres”

. TERESA MÁRQUEZ

mtmarquez@lrp.cat

La gran majoria d’alumnes de secundària dels instituts públics comencen les classes a les 8 del matí i les acaben a quarts de 3 del migdia. Un horari compactat i intensiu que Ensenyament va començar a aplicar el curs 2012/13 per donar resposta a la demanda majoritària del professorat que, entre altres arguments, veia compensada en part les retallades acumulades pel Departament d’Ensenyament. Un departament que amb la mesura –ara seguida pel 86% dels centres– també estalviava en fer desaparèixer el servei de menjador i reduir la despesa d’electricitat, calefacció i transport als equipaments. Aquella prova inicial també es defensava per millorar el rendiment escolar i per conciliar els horaris lectius amb els familiars. Un plantejament que el temps ha evidenciat com a erroni, ja que la majoria d’alumnes amb horari compactat tornen a casa abans que els pares hagin acabat la jornada laboral.

Malgrat que la discussió sobre la idoneïtat de la jornada intensiva no s’ha resolt en aquest període, no ha estat fins ara, quan s’ha intensificat el debat sobre la reforma horària en l’àmbit global, que els defensors de recuperar les classes a la tarda han aixecat la veu. I s’han fet escoltar.

“La prioritat del departament és l’alumne i, amb aquest criteri i el fet d’entendre la diversitat econòmica del territori, tirarem endavant propostes de canvis d’horari, que treballarem amb el territori”, va deixar anar el conseller Josep Bargalló fa uns dies, tot confirmant que ha començat les converses amb alcaldes del Vallès Occidental perquè es tornin a obrir els menjadors als instituts del territori el curs que ve. “Els estudiants es troben en ple creixement intel·lectual i físic i és important garantir-los un àpat calent als mateixos centres”, va especificar.

Pros i contres

Des del sindicat USTEC, Ramon Font valora positivament la jornada compactada i critica que algunes de les veus que volen tornar a fer horari partit “tinguin temptacions d’aparcar els alumnes a l’institut”. “Amb un major pressupost, però, no només es podria garantir que el dinar es fes als mateixos centres, sinó que hi hauria una major equitat amb les activitats extraescolars que ara no tots els alumnes poden pagar ”, assenyala.

Des de la FAPAC es posa l’accent en el fet que l’argument que la jornada intensiva podia millorar el rendiment escolar “no s’ha demostrat” i denuncia que amb la decisió de compactar la jornada lectiva, majoritàriament als centres públics, aquests centres han sortit perdent davant l’oferta dels concertats, que en moltes ocasions continuen fent classes a la tarda. “Els estudiants han de ser el centre de les polítiques educatives i s’han de garantir els horaris més raonables per al seu desenvolupament, com el que indica que el dinar s’hauria de poder fer a l’institut”, assenyala la presidenta de la federació, Belén Tascón.

86%
d’instituts públics.
La jornada intensiva o compactada en els estudis de secundària s’ha anat imposant des del curs 2012/13.

La sisena hora a primària?

Teresa Márquez

Amb un debat menor en la societat, la recuperació de la sisena hora a primària s’està fent un lloc en diversos fòrums educatius. Mentre els pares i pedagogs la defensen, els sindicats de professors en relativitzen el resultat i aposten per reduir ràtios.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor