El dossier

Entre les restes d’un naufragi

Els vaixells enfonsats atreuen molts submarinistes decidits a explorar unes restes que normalment són plenes de vida i que també amaguen històries curioses

A part dels derelictes que tenen interès arqueològic i que cal protegir, la costa catalana també és plena de vaixells enfonsats –alguns accidentalment i d’altres expressament– que atrauen submarinistes per la gran quantitat de vida que acaba prosperant entre les seves restes i també per les històries que amaguen a les fondàries. Aquests en són alguns:

‘LLANISHEN’

Es tracta d’un vapor mercant anglès de més de 100 metres de llarg. L’agost del 1917, durant la I Guerra Mundial, va ser torpedinat per un submarí alemany prop de Portbou, quan es dirigia cap a Gibraltar. Es va obrir una gran escletxa a la sala de màquines però el vaixell no es va enfonsar i va quedar a la deriva, ja que la tripulació el va haver d’abandonar. Finalment va xocar contra unes roques a la zona des Caials, a Cadaqués, i llavors sí que es va enfonsar. Les restes que hi ha actualment a uns 15 metres de fondària són poques (bàsicament l’esquelet) perquè es va dinamitar als anys cinquanta amb l’objectiu de recuperar el ferro que es pogués aprofitar.

‘EL MARMOLER’

Amb aquest nom es coneix el vaixell italià Avvenire, que va naufragar el 1971 entre Montgó i l’Escala per culpa d’una tempesta que el va fer xocar contra unes roques. No va quedar encallat, sinó que va tornar a endinsar-se al mar i els seus tripulants van tenir temps de salvar-se en un bot. Amb 47 metres de llarg, transportava, com el sobrenom indica, un gran carregament de plaques de marbre. Això va fer que no s’inclinés en enfonsar-se i per tant va acabar caient en posició recta sobre el fons marí, de manera que la seva estructura no va patir danys. La seva càrrega encara es manté intacta i és un dels derelictes més apreciats pels submarinistes experts, ja que s’ha conservat bé perquè es troba a una fondària considerable, a uns 40 metres de la superfície.

‘BOREAS’ I ‘REGGIO MESSINA’

Aquests dos vaixells van ser enfonsats expressament: el primer a Palamós el 1989 i el segon a l’Estartit el 1992, per crear punts d’immersió atractius per als submarinistes. El Boreas va ser construït el 1939 a Alemanya, va participar en la II Guerra Mundial i va passar a mans de l’exèrcit dels Estats Units, que amb el temps el va vendre. Finalment el 1985 va ser requisat amb un carregament de droga a Begur i uns anys més tard es va decidir enfonsar-lo per crear un biòtop marí a la badia de Palamós. El Reggio Messina era un gran vaixell italià construït el 1970 que es dedicava a transportar trens i que el 1990 va acabar al port de Barcelona perquè uns empresaris en volien fer una sala de festes flotant. Al final el projecte no va tirar endavant i se’l va quedar la Generalitat, que va decidir enfonsar-lo.

‘LA DRAGONERA’

El 1994 es va enfonsar davant del port de Tarragona aquesta vaixell dels anys setanta que s’havia utilitzat per al tràfic de drogues. Forma part del Parc Subaquàtic de Tarragona, una zona amb diverses estructures artificials que actuen com a biòtop de més de 250 espècies catalogades. També a Tarragona, davant la punta de la Mora hi ha enfonsat un avió alemany que va col·laborar en el bombardeig de Reus del gener del 1938.

‘CARVOUR’

Al golf de Sant Jordi, a la Costa Daurada, es coneixen una dotzena de vaixells enfonsats durant la I Guerra Mundial, en alguns casos torpedinats per submarins. Un dels mes famosos és el Carvour, que el desembre del 1917 duia emigrants italians cap a a l’Argentina i va xocar amb un altre vaixell quan navegava a les fosques per no ser descobert.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor