El dossier

L’etern turisme de sol i platja

Els municipis de costa reivindiquen que els atractius de la platja no caducaran mai però són conscients que cal anar més enllà d’oferir gandules i para-sols

DESTINACIÓ INTEL·LIGENT
“Volem fer de Salou una destinació turística intel·ligent, una ciutat sostenible, i treballem en aquesta línia”

“El turisme de sol i platja no està caducat i no caducarà mai”, diu amb contundència l’alcalde de Salou, Pere Granados. Des de la Federació Catalana de Càmpings, el seu president, Miquel Gotanegra, també s’ofèn si es parla de vacances de sol i platja com a model caduc. “Ni està caducat ni caducarà mai la necessitat de sol i de gaudir d’aquest entorn privilegiat”, diu des de Roses. El problema potser no rau tant en el model sinó en la salut del nostre litoral. El catedràtic d’ecologia de la Universitat de Barcelona Joandomènec Ros té clar que, amb els temporals cada cop més habituals i la manca de sediments que arrosseguen els rius, en un futur les platges extenses de sorra ja no hi seran i en una entrevista publicada al número 165 d’aquesta revista parla de la necessitat de replantejar els usos de lleure a les platges.

Ara com ara, però, des de Salou es reivindica la platja com el que encara és, un espai natural molt atractiu per al turisme familiar. “En pocs llocs s’ho passa millor la canalla que a la platja”, diu Granados. Que és un model d’èxit ho avalen les xifres: el 2019 a la capital de la Costa Daurada s’hi van fer 8 milions de pernoctacions i va tenir més de 2 milions de visitants, més de la meitat dels quals estrangers. D’aquí, l’accentuada davallada l’any passat, amb una caiguda del 80%, a la qual s’hi ha de sumar la incertesa d’aquesta temporada.

Però Granados dibuixa un futur turístic optimista que, també a la costa, passa pel sedàs de la tecnologia i la sostenibilitat. “Amb sol i platja no n’hi ha prou. Ens hem de reconvertir i aquesta és una feina que a Salou ja vam engegar abans de la pandèmia”, explica l’alcalde, que enumera els plans estratègics que s’estan desenvolupant en turisme, en mobilitat, en sostenibilitat, en activitat comercial... “Volem fer de Salou una destinació turística intel·ligent, volem una ciutat sostenible i estem treballant en la creació de diferents productes que van en aquesta línia”, hi afegeix Granados. Traduït és convertir carrers cèntrics en zones de vianants, recuperar el litoral a través del camí de ronda per fer turisme de naturalesa, una oferta gastronòmica de primer nivell, el reconeixement de diferents marques de turisme esportiu i, entre d’altres, l’aposta pel turisme cultural. “Volem reivindicar el nostre patrimoni, molt del qual desconegut. Sabia que tenim restes prehistòriques del juràssic mitjà?”, repta l’alcalde, i conclou: “Quan les coses van bé ningú es qüestiona res però en el nostre cas l’aturada per la covid no ha fet cap altra cosa que avalar la línia estratègica precovid que ja estàvem seguint, una línia que implica desestacionalitzar a través d’una aposta de turisme sostenible i intel·ligent.”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)