El dossier

Menys cotxes, més salut

Reduir el trànsit de vehicles és indispensable per reduir la contaminació, però el debat és com fer-ho. Els ecologistes adverteixen que substituir motors de combustió per elèctrics no és la solució

Tal com explica la responsable d’Ecologistes en Acció María García, la contaminació del trànsit és la que afecta més gent. “A Barcelona, en zones com l’Eixample, on hi ha autovies urbanes com el carrer Aragó, la Gran Via i la Meridiana, s’hi concentren fins a 150.000 vehicles cada dia, i això genera molts contaminants. A més, és una zona molt densa, amb molta gent exposada als contaminants. Però això també pot ser un avantatge per canviar el model”, argumenta. En una ciutat tan compacta és més fàcil reduir el trànsit i apostar pel transport públic o per anar en bicicleta o a peu, a diferència de ciutats extenses com París o Londres.

De moment, encara no s’han fet públiques prou dades per saber com han influït, a l’àrea metropolitana, les sancions als vehicles més contaminants de les zones de baixes emissions (ZBE) que es van començar a aplicar l’any passat. No es poden fer comparatives, ja que les dades del 2020 estan distorsionades per les restriccions de la pandèmia. Tot i això, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’AMB, considera positius els primers indicadors. “Caldrà més temps per tenir una veritable radiografia que no estigui influenciada per la covid-19, però sí que s’ha evidenciat que els vehicles que hi circulen, tant per la ZBE Rondes BCN com per la metròpolis de Barcelona en general, són més nets, per tant, pel que fa a la qualitat, sí que podem dir que estem avançant en bona direcció”, ha assegurat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’entitat metropolitana, Antoni Poveda. Segons un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona , els vehicles sense etiqueta ambiental que circulaven per la ZBE de les rondes es van reduir entre un 40 i 50% entre la primera meitat del 2020 i el desembre del 2020, una vegada activat el règim sancionador. L’AMB també recorda que aquest model de ZBE serà referent en altres ciutats de l’Estat espanyol. El repte d’una mobilitat més sostenible a l’àrea metropolitana en els propers cinc anys s’afrontarà amb 102 mesures que s’han previst en un nou pla que l’AMB va aprovar l’octubre passat amb un cost estimat de 10.276 euros i en el qual les ZBE tenen un paper clau.

l’excusa per renovar

Aquestes mesures, però, no són suficients per a entitats com Ecologistes en Acció i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire , que veuen en la implantació dels distintius ambientals en els vehicles un intent de renovar el parc automobilístic. “La densitat de vehicles a Barcelona és el doble que a Madrid o a València i el triple que a París o a Londres, i és absurd continuar amb aquest model basat en el vehicle privat. Les zones de baixes emissions fa més de deu anys que s’estan aplicant en més de 270 ciutats europees i en realitat són polítiques de renovació de vehicles. Es tracta d’incentivar que deixem els vehicles antics i en comprem de nous, i s’han posat en marxa tot i que des del 2015 es coneix el frau en les emissions dels dièsel. Sabem que els cotxes contaminen molt més del que diuen els fabricants“, diu María García, que insisteix que els cotxes actuals són molt més pesats i emeten més contaminants que els vehicles vells que tenien menys pes. “Tu pots tenir un cotxe vell que gairebé no fas servir, o que fas servir només ocupat completament per la família el cap de setmana, i aquest vehicle contaminarà menys que un de nou que es faci servir cada dia per una sola persona. Per això defensem que s’activi l’aplicació d’un peatge per als vehicles amb un o dos ocupants”, afegeix. El mes de desembre, l’entitat ecologista té previst impulsar una campanya per explicar aquesta opció. “Veiem que és l’única mesura que s’ha aplicat fins ara que ha aconseguit reduccions del trànsit del 30%. No és un peatge en funció del tipus de vehicle, sinó que serviria per dissuadir l’ús individual i de manera diària. Afectaria també els vehicles elèctrics i seria gratuït a partir de tres ocupants. Qui no vulgui anar a peu, en bicicleta o en transport públic, que comparteixi cotxe.” Evidentment, aquesta proposta inclou excepcions per a persones amb mobilitat reduïda, vehicles especials i treballadors que acreditin que necessiten l’ús vehicle per fer la feina. “Menys en el cas del comerç en línia i la gran distribució, que això hauria d’estar gravat, i molt. I els recursos que s’obtindrien anirien destinats a millorar i potenciar el transport públic”, concreta García.

A Barcelona, el 40% dels vehicles que circulen són privats. “Si mirem la primera corona, són el 70%. I són municipis que tenen metro, tramvia, ferrocarrils, rodalies, autobusos urbans i interurbans... No hi ha excuses per no agafar el transport públic”, remarca. El dret a la salut i el dret a la mobilitat sostenible, afirma, han de passar per sobre del privilegi que se li ha donat al cotxe, que ocupa entre un el 60 i el 70% de l’espai públic.

“Mentre continuem tractant el cotxe com el rei hi haurà problemes. Tenim ciutats molt denses i estan augmentat molt els vehicles de mobilitat personal, i això provoca conflictes amb els cotxes”, diu García. La bicicleta, insisteix, hauria de ser un dels principals mitjans de transport, i no cal obligar ningú: si fas que la infraestructura sigui segura, se n’incentivarà l’ús. És el que anomenem la demanda induïda: si fas autovies, hi haurà més cotxes. “Ja pots fer superilles que si no transformes la mobilitat via el cost, és a dir amb un peatge, l’únic que s’aconsegueix és que el trànsit vagi cap a un altre costat”, lamenta la responsable de l’entitat ecologista, que creu que les mesures de reducció de la contaminació generen confusió.

Segons explica, molta gent pensa que serà sostenible i ecologista si es canvia el cotxe per un de nou que sigui elèctric. Però al darrere, adverteix, hi ha una publicitat interessada per part de la indústria del motor.

“El vehicle elèctric pot aportar una millora de la qualitat de l’aire, però és inviable a escala, no hi ha els materials necessaris per fer-los. Ara que hi haurà els fons Next Generation s’està creant una bombolla de vehicles elèctrics i de bateries que ja veurem on ens portarà. Però és que, a més, ara mateix les fonts d’alimentació són centrals tèrmiques! I cal tenir en compte que només la fabricació d’un vehicle, ja sigui elèctric o de combustió, genera les mateixes emissions que 150.000 km d’un vehicle de combustió”, lamenta.

Per això, des d’Ecologistes en Acció sempre recomanen allargar la vida dels vehicles al màxim. “A part, s’ha de tenir en compte que les bateries també generen residus, moltes de les partícules contaminants provenen de les rodes i del rodament, que els elèctrics també produeixen. Les ajudes perquè la gent es compri un vehicle elèctric són una subvenció directa a la indústria del motor. El vehicle elèctric no és la solució, la solució depèn del canvi de mobilitat i de l’ús del transport públic.”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor