El dossier

Necessitat de més avellana local

Només un 10% de l’avellana que es conrea arriba al supermercat, la gran majoria, un 80%, es processa per convertir-se en ingredient per fer gelats, xocolates, bombons, pastisseria industrial, llets vegetals... A Mont-roig del Camp, una empresa que es dedica a fer elaborats amb avellana, Solanellas Nuts, ha rebut enguany el Premi Pime de l’Any 2021 de Tarragona. Jordi Solanellas i Laia Bell-lloch són les ànimes d’aquesta empresa que, expliquen, es dedica a “fabricar ingredients a partir de l’avellana”. Treballen només amb fruita seca del territori i per a ells el principal repte del sector agrari no és tant el preu, com la capacitat de garantir en el futur una producció mínima, sobretot després de dues collites dolentes consecutives. “Sense matèria primera no podem créixer, i les perspectives i les possibilitats de l’avellana en el present i en el futur són molt grans”, diu Solanellas. “L’avellana està de moda nutricionalment parlant”, afegeix la seva sòcia, que posa en relleu les qualitats saludables que se li atribueixen, tant pel que fa a greixos saludables com a l’aportació de proteïna vegetal per a dietes que busquen alternatives a la carn. En un context favorable a escala global, amb exportacions a França i nous mercats com l’asiàtic, que ha descobert ara que el producte “agrada a tothom i té aplicacions infinites”, Jordi Solanellas posa sobre la taula la necessitat de revertir l’actual situació dels productors perquè no s’abandonin més camps. “Aquí, amb el turisme i la química els pagesos han tingut moltes alternatives a la terra i, a més, el preu de l’hectàrea agrícola és molt alt”, es queixa, i afegeix: “Hem d’aconseguir que l’alternativa d’una producció agrícola estigui ben vista.” En aquest sentit, valoren molt positivament la feina que s’està duent a terme des de les administracions, juntament amb el sector, per rellançar i garantir el futur del conreu, i asseguren que ja està donant alguns resultats: “Cada cop hi ha més empreses que valoren l’avellana local i volen productes amb avellanes d’aquí”, diu Solanellas. Tot i això, també creuen que encara hi ha feina a fer per aconseguir arribar al consumidor final, sobretot el de l’àrea metropolitana que no sap, per exemple, que l’avellana del país és més petita que la truca.

Des de Solanellas Nuts hi ha el convenciment que l’avellana tindrà un paper clau en l’alimentació del futur a escala mundial, i per poder jugar en el mercat en igualtat de condicions, a més de polítiques que garanteixin la continuïtat del conreu, demanen que des de les administracions es facin més certificacions s’obre l’ús de fitosanitaris en els productes importats, ja que hi ha països molt més permissius, així com també més controls de qualitat sobre la composició d’alguns productes importats, com ara la pasta d’avellana.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)