El dossier

ALBA BALCELLS

DIRECTORA GENERAL DE L’INSTITUT CATALÀ DE LA VINYA I EL VI (INCAVI)

“Hem d’explicar més i millor el vi català“

Alba Balcells (Linyola, 1986) és des del mes de juny la nova directora de l’INCAVI, una institució amb més de quaranta anys d’història que vol trobar un nou encaix en el segle XXI.

Els catalans bevem poc vi?
Bevem vi, però n’hem de beure més del que es produeix a casa nostra. El vi s’ha de beure amb moderació i, sobretot, amb respecte, perquè és un producte elaborat amb la màxima cura i estima per uns productors que s’hi dediquen tot l’any. Catalunya és un país de vins, però també un país de vinyes, i ara és un bon moment per reconèixer i reivindicar les nostres produccions i fer confiança als nostres productors. Sense pagesos i pageses la supervivència del sector no és viable, i per això la sostenibilitat del sector no només l’hem d’entendre com un repte mediambiental. Cal la sostenibilitat econòmica, que vol dir rebre uns preus justos perquè les explotacions siguin viables i hi pugui haver relleu generacional.
De cada deu ampolles que es consumeixen a Catalunya, sis són de vins no catalans. Hi ha feina a fer...
Certament. Estem en un 42% de vins consumits de casa nostra i, tot i que s’ha avançat molt en els últims anys, hem d’aconseguir que els vins catalans, excel·lents i amb reconeixement mundial, siguin més coneguts per la gent del país i la que ens visita. És el moment de fer pedagogia, hem d’explicar més i millor el vi català.
Què s’està fent per aconseguir-ho?
Hem apostat d’una manera molt decidida per l’hostaleria i la restauració. Hem d’aconseguir que un turista de Bristol sigui capaç de recordar que es va beure un DO Empordà mentre era a Cadaqués i que el pugui demanar quan torni al seu país. I per aconseguir això necessitem els millors prescriptors, que són els sommeliers i els caps de sala. També ens interessa apropar la cultura del vi als més joves i normalitzar-ne el consum, fent que el vi sigui present als esdeveniments i trobades, com ja es va fer al festival Cruïlla. S’està fent promoció, i l’octubre és precisament un mes carregat de cites: continua la campanya La Pedrera amb DO, tenim la Setmana del Vi Català i també, en l’àmbit més professional, el Fòrum Gastronòmic. Per al públic general, enguany els vins catalans es promocionen a través del programa Joc de Cartes [TV3].
A banda de la promoció, on posa el focus l’INCAVI?
L’INCAVI té com a grans objectius impulsar els vins catalans i fer-los més competitius; treballar per l’excel·lència i la qualitat d’aquests vins, impulsant la recerca, la investigació i la transferència tecnològica, i també difondre aquesta cultura del vi i el seu sistema de denominacions d’origen (DO). Se’l coneix poc i cal posar-lo en valor, ja que no existeix un organisme semblant al món, amb consideració de centre públic d’investigació i que tingui integrades en un mateix organisme les competències de recerca, promoció, certificació i traçabilitat del vins.
A través de Vins Vinents s’està reestructurant el sector. També l’INCAVI?
Fa un parell d’anys, un centenar de representants del sector van impulsar aquesta iniciativa per debatre i pactar el full de ruta del sector els propers deu anys. El treball té diverses conclusions, però la primera diu que cal reforçar l’INCAVI, que com a eina ha d’estar tan musculada com sigui possible per afrontar amb garanties els grans reptes que haurem de dur a terme juntament amb el sector. I amb això treballem, després de quatre dècades d’història és molt important tenir l’INCAVI adaptat al segle XXI per donar un millor servei i ser més útil.
El sector vitivinícola té bona salut?
Sí. Hi ha tres grans dades que ens situen: el sector vitivinícola representa un 3% de la producció final agrària; la indústria vinícola representa un 5,6% del total de la indústria agroalimentària de Catalunya i en aquest gran sector alimentari el del vi és el tercer en rellevància econòmica. Som un país petit però amb una riquesa vitivinícola molt gran pel que fa a sòls i microclimes, i això fa que tinguem dotze DO i uns vins d’altíssima qualitat. És un sector dinàmic i preparat, que ha pogut superar la plaga de míldiu de l’any passat o la sequera d’enguany. Però com que l’emergència climàtica ja és un fet, no podem esperar més i pel que fa a estratègia, a curt termini hem de fer recerca i acompanyar el sector, que ja nota els efectes del canvi climàtic. A mitjà termini cal fixar unes bases sòlides de promoció i a llarg termini, i molt important, decidir entre tots com influïm a generar més valor diferenciant les produccions catalanes i fent que els nostres vins siguin reconeguts al món per singularitats concretes.
L’enoturisme està portant el vi a tots els àmbits. Està tocant sostre?
L’enoturisme tot just ha començat. Ara ja tenim pràcticament la meitat dels cellers que ofereixen aquesta possibilitat, i amb la pandèmia s’han despertat consciències i ens hem adonat que tenim productes de qualitat al costat de casa. El vi no n’ha quedat al marge i estem veient que en aquesta recuperació molts cellers estan obrint portes perquè se’ls pugui visitar. I això és vital. Perquè ens puguin estimar ens han de conèixer, i aquesta és la nostra gran porta d’entrada per a la gent del país i del món.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)