El dossier

Artteràpia contra l’abandonament escolar

Un projecte que inclou l’artteràpia per evitar l’abandonament escolar, impulsat i coordinat per l’IES La Guineueta de Barcelona, ha guanyat una beca europea Erasmus+KA2 per poder desenvolupar un projecte pioner en la docència que utilitza la metodologia de l’artteràpia a les aules com una eina que facilita la integració, la inclusió i el suport emocional als estudiants. La iniciativa s’ha iniciat aquest curs a Catalunya, Itàlia, Romania i Turquia i compta amb la col·laboració de l’Associació Grefart i del Museu Picasso com a entitats formadores.

La proposta porta per títol “Art per a l’educació inclusiva” i consisteix en dotar al docent de secundaria de recursos artístics i d’artteràpia que l’ajudin a aconseguir a l’aula una major inclusió social, cohesió grupal i evitar l’abandonament escolar. Aquest projecte ha estat possible gràcies la tasca duta a terme prèviament als Instituts Turó de Roquetes i BarcelonaCongrés on es va fer una prova pilot i es van obtenir tan bons resultats que va animar l’associació Grefart (Grup de Recerca, Formació i Atenció en Artteràpia) a presentar el seu projecte formatiu a l’IES La Guineueta.

Art a totes les assignatures

L’objectiu és introduir la creació artística acompanyada en el contingut de les matèries escolars, amb el procés de creació de peces artístiques que impliquin tots els estudiants, des dels alumnes brillants fins als de més baix rendiment. A més a més, la iniciativa dota l’equip docent de recursos per acollir, sostenir, i acompanyar l’alumnat amb dificultats emocionals a través del curós acompanyament de les seves creacions artístiques. El projecte inclou també la visita dels alumnes als parcs i zones verdes properes amb l’objectiu d’inspirar-se artísticament amb el patrimoni natural que els envolta.

La formació Arts for inclusive education.Tools for emotional well-being and inclusive education from an art therapy methodology ha estat confeccionada pels membres de Grefart i ja s’està aplicant a l’IES La Guineueta i a tres instituts més d’Itàlia, Romania i Turquia. Grefart supervisa i dona suport mensual als docents en l’aplicació directa a l’aula d’aquesta metodologia.

El docents reben una formació d’acompanyament que els facilita les eines artterapèutiques necessàries per desenvolupar i promoure entorns educatius inclusius i motivadors. Aquestes tècniques afavoreixen l’acompanyament dels estudiants amb dificultats emocionals o cognitives, fomenten l’expressió, la comunicació i la integració emocionals a través dels llenguatges artístics, a més de donar estratègies per resoldre i gestionar situacions de dificultat i conflicte.

Els participants asseguren que “les metodologies apreses seran efectives pels nostres alumnes amb dificultats per expressar-se o amb problemes per adaptar-se a nous entorns”. Alguns docents ja han començat a implementar les activitats i expliquen que els ha permès “crear, entre els estudiants, un sentit de pertinença a l’escola i a l’entorn social”. Altres participants qualifiquen la formació d’“eficaç i útil” i que “t’empeny a descobrir l’artista interior i dóna l’oportunitat de conèixer i ajudar als nostres alumnes així com a nosaltres mateixos”.

La beca, dotada amb 117.778 €, permet la formació en artteràpia a 15 docents i beneficiarà indirectament a 2.500 alumnes europeus. És important destacar la participació del Museu Picasso de Barcelona que impartirà una formació sobre les Estratègies de Pensament Visual (VTS), un mètode desenvolupat al MOMA de Nova York que utilitza l’art per al desenvolupament de les capacitats d’observació, lingüístiques i de pensament crític.

Grefart es va constituir l’any 2004 com a Grup de Recerca, Formació i Atenció en Artteràpia i com Associació Professional d’Artterapeutes. Com Associació Professional, vetlla per la formació continuada dels artterapeutes oferint cursos, monogràfics, supervisió i espais d’intercanvi professionals i de recerca. Els seus professionals treballen en projectes d’intervenció artterapèutica amb diferents col·lectius com ara la salut mental, drogodependències, immigració, gent gran, infants i joves, dones en risc, altes capacitats i discapacitats, entre altres. És una de les cinc associacions professionals fundadores de la Federació Espanyola d’Associacions Professionals d’Artteràpia (FEAPA).

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor