El dossier

Carreteres que mai no s’acaben

Una reclamació històrica de les comarques gironines era el desdoblament de la carretera N-II perquè agafar-la per anar a Barcelona era un infern, i l’única alternativa era l’autopista AP-7. El somni mai es farà realitat, perquè l’Estat va traspassar el tram a la Generalitat, que no pensa desdoblar-la, a la vegada que el Ministeri de Transports tampoc farà dos carrils per banda entre Maçanet de la Selva i Tordera, adduint que seria massa car. A aquest tram, encallat durant una dècada, els pressupostos de l’Estat per al 2022 hi destinen 10,2 milions per a una millora. El desdoblament ha perdut sentit perquè, entre una cosa i l’altra, des de l’agost de l’any passat es circula de franc per l’autopista, argument que el ministeri utilitza per descartar els quatre carrils des d’Orriols fins a la Jonquera.

A Barcelona, el que exaspera és la lentitud de les obres a la B-40 o el quart cinturó, una autovia de circumval·lació que ha de connectar el Vallès Oriental i el Vallès Occidental amb el Baix Llobregat i el Maresme. Els dos extrems de l’autovia (Olesa - Abrera i Terrassa - Viladecavalls) estan en servei des del 2010, però queda per fer el tram intermedi (Abrera - Terrassa). “Des que les obres van començar l’any 2010, encara no s’ha ni acabat el tram de Viladecavalls amb Olesa de Montserrat. Això significa que s’avança 500 metres l’any. És al·lucinant”, va comentar el mes passat Nacho Navarro, vicepresident de la Cambra de Comerç de Terrassa. La partida pressupostària de l’Estat per a la B-40 en aquest sector és de 9,2 milions d’euros, però se’n necessiten més de 23 per a la seva construcció. Un estudi de l’Institut Cerdà, elaborat a petició de la patronal Cecot, estima que el sobrecost de la finalització del tram d’aquesta via a la B-40 entre Abrera i Terrassa és de 240 milions d’euros, a conseqüència dels prop de deu anys de retards.

La conclusió dels treballs condiciona altres projectes, ja que l’entrada en servei de tota la B-40 comportarà un increment de trànsit a l’eix de les autopistes C-16 i C-58. El municipi d’Olesa reclama al ministeri que agiliti el tram Olesa - Viladecavalls, i a la Generalitat, que faci la connexió entre la C-55 i la B-40.

DEU ANYS PER FER 3,3 quilòmetres

El juliol del 2019, deu anys després de començar les obres, es va inaugurar el tram de 3,3 quilòmetres de l’N-II entre Medinyà i Orriols. Les obres es van paralitzar el 2010 a conseqüència de la retallada en infraestructures del govern socialista, i durant cinc anys tota la zona va quedar empantanegada fins que el 2015 el PP va reprendre els treballs amb una modificació del projecte, que va costar 16 milions d’euros. És l’últim tram amb cartells d’autovia A-2, com es diu el desdoblament de l’N-II.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)