El dossier

Moda conscient

A Catalunya hi ha prop de 300 marques de roba sostenible. Certifiquen que cada cop més hi ha clients compromesos, però també que no és fàcil subsistir

GEMMA BARBANY
“Fem patrons que quedin bé a tots els cossos i també dissenys atemporals perquè la roba no passi de moda” MONTSE BAYEN “Els nostres texans, fets amb denim preconsumit, tenen botons enroscables perquè el reciclatge sigui més fàcil”
MARÍA PÉREZ-HICKMAN
“Amb la tragèdia de Bangladesh, el 2013, el món va veure que la indústria de la moda ho estava fent molt malament”
RAMÓN BARBERO
“A Espanya, França o Itàlia es compra molta roba; a Alemanya se n’adquireix menys però més bona”
DANIELA VIDORT
“A Catalunya hi ha molts emprenedors, però també moltes petites marques amb idees precioses que han de tancar”

Més del 10% dels gasos amb efecte d’hivernacle provenen de la indústria de la moda, el segon sector més contaminant del planeta. També és dels que més recursos consumeix: per produir una simple samarreta de cotó es necessiten 2.700 litres d’aigua. L’altre gran drama que amaga gran part de la indústria tèxtil convencional és l’explotació laboral. Segons l’ONU, una cinquena part de la roba que consumim es fa amb mà d’obra esclava. Ahir mateix es va fer públic un informe que alerta que darrere l’èxit del gegant xinès Shein, que causa furor entre els més joves perquè costa més un refresc que una camisa, s’hi amaguen jornades laborals de 75 hores, feines sense contracte i instal·lacions amb greus mancances de seguretat. Però mentre es temen noves rèpliques de Shein, proliferen també marques que aposten pels materials i els processos productius respectuosos amb el medi ambient, la fabricació de proximitat, unes condicions laborals dignes i justes i la lluita contra l’ús de químics tòxics o el malbaratament de recursos naturals com l’aigua. Segons les últimes dades de la plataforma Ethical Time, del 2020, a Catalunya hi ha prop de 300 marques de roba sostenible, un 23% més que un any abans.

A casa nostra, una de les associacions que més ha treballat pel sector és Moda Sostenible Barcelona (MSBCN), que es va crear el 2013 i que ha impulsat iniciatives com el Fòrum de Moda Sostenible, del qual ja s’han fet nou edicions, i les jornades Re-Barcelona, punt de trobada internacional de moda sostenible i ètica al sud d’Europa. María Pérez-Hickman n’és la presidenta, i tot i que recorda que la Gran Bretanya és un dels països que està més avançat en temes de moda i sostenibilitat i que també han tingut un fort impacte marques nord-americanes com Patagonia, que el 2011 “va remoure consciències” amb una campanya pel Black Friday que demanava Don’t buy this jacket (‘no compris aquesta jaqueta’), el veritable punt d’inflexió té una data molt concreta, el 24 d’abril del 2013. Va ser el dia que 1.130 persones van morir en desplomar-se el complex tèxtil Rama Plaza de Bangladesh. Els empleats, que treballaven per a una trentena d’empreses internacionals, havien alertat reiteradament que l’edifici estava en molt mal estat: “Allò no va ser un accident, va ser un assassinat a plena llum del dia”, va afirmar l’advocada i defensora dels drets humans Sultana Kamal. Com explica Pérez-Hickman, “el món va començar a adonar-se llavors que la indústria de la moda ho estava fent molt malament i van sorgir moltes marques amb un clar posicionament sostenible”.

A Catalunya, continua, “en aquests moments la demanda de creació de noves marques és molt alta” i hi ha iniciatives interessants com el Pacte per a la Moda Circular o el programa de formació en emprenedoria de tèxtil sostenible de Barcelona Activa. Considera, però, que els petits emprenedors tenen una “necessitat enorme de capital per poder sostenir els seus projectes mentre es crea fidelitat a la marca”, així que creu que cal ajudar-los “amb iniciatives que promoguin el consum local i que donin suport al talent local, com ara espais de venda i exposició gratuïts”.

“Hem après dels nostres avis a fer jerseis com els d’abans”, reivindica IAIOS, fabricant de Granollers que recicla retalls sobrants de les fàbriques per tornar a fer fil, un procés que no genera residus i que evita passar pel procés de tint, que a més de gastar grans quantitats d’aigua, contamina molt. Per reduir la seva petjada ecològica, a més, ho fabrica tot en tallers de proximitat: Olot, Sabadell, Igualada, Barcelona i el Maresme. Gemma Barbany forma part de la cinquena generació de la família que es dedica al tèxtil. El seu pare, que tenia una botiga de roba, ja va crear el 1995 una col·lecció amb fil reciclat, però es va haver de deixar de fer perquè, destaca, era un producte que “llavors no es valorava”. Però les coses van anar canviant i el 2016 van recuperar la marca. “Vam fer una col·lecció petita, de tres-cents jerseis, i vam veure que la gent estava molt més predisposada, sobretot els joves, que estan molt més informats i conscienciats.”

roba que dura

Barbany, que havia estudiat art i disseny, es va unir al seu pare i juntament amb el seu germà van redissenyar la marca, van donar-la a conèixer i van impulsar-ne la digitalització. Van començar fent només jerseis, però com que és un producte molt estacional, ara també fabriquen samarretes amb cotó orgànic certificat. L’any passat l’empresa va tenir una facturació de 300.000 euros i la previsió és augmentar-la un 20% aquest exercici.

Per afavorir la sostenibilitat i circularitat del negoci, a IAIOS no només fan servir fil reciclat, sinó que es preocupen per fer peces de vestir que durin i puguin tenir, si cal, una altra vida. Com explica Barbany, “els suèters són sense botons, cremalleres ni alteres peces que dificultarien el procés de reciclatge”. A més, es fan amb “patrons bàsics, que quedin bé a tots els cossos, i són de disseny atemporal perquè no passin de moda”. Ara acaben d’estrenar un servei per posar a punt els jerseis de cara a la temporada d’hivern. Barbany assegura que el sector de la moda sostenible “evoluciona ràpidament”, però deixa clar que les coses no són fàcils per als petits, que no tenen prou pressupost per competir amb les grans marques. “Hi ha molt suport en forma de mentories o anàlisis de mercat, però ens calen ajudes econòmiques directes, per exemple per poder anar a una fira internacional”, reflexiona. L’altra problema és la butxaca del consumidor: “Durant el confinament vam notar que la gent estava més conscienciada, però el preu ha tornat a ser una prioritat, la recessió econòmica es nota.” Com per a la resta de defensors de la moda sostenible, per a Barbany la recepta és clara: “Comprar menys però millor.”

Daniela Vidort forma part de la plataforma de formació i divulgació Slow Fashion Next, que agrupa tant emprenedors com marques consolidades i també estudiants. Vidort, que ha treballat per a moltes multinacionals, certifica que a la indústria de la moda hi ha molt rentat de cara però poques empreses realment sostenibles –“gran part del sector és greenwashing”– i assegura que això passarà fins que no hi hagi una “legislació que obligui a fer bé les coses i després vigili que no s’incompleixi”. De tota manera, assegura que “la gent està despertant”. “La història de la moda va paral·lela a la de la societat, i ara hi ha un gran canvi social i la moda està buscant cap on tirar.” El primer que cal fer, opina, és posar fi “al doble llenguatge de les administracions, que diuen que volen potenciar la moda sostenible mentre permeten que hi hagi empreses tan contaminants com Shein”.

Slow Fashion Next està format per una cinquantena d’emprenedors, i Vidort reivindica la força de la unió. “Fem molt networking, però també ens agrupem per fer compres conjuntes, molt important per poder assegurar als tallers un mínim de producte, perquè és normal que si els fem engegar màquines per només cinquanta samarretes no ho vulguin fer perquè no els surt a compte.” També treballa amb emprenedors del Tecnocampus de Mataró i IMPO Badalona i assegura que el dinamisme és notori, però també avisa que està cansada de veure que “petites marques amb idees precioses han de tancar”.

Vidort té una marca de roba sostenible, Aconkagua. Fa vestits de cotó orgànic regenerat i reciclable i en el cas dels biquinis, el niló prové de xarxes de pesca reciclades. A més, els tints no malmeten el medi ambient i el procés no fa servir aigua. “Buscar tint ecològic és car i costa, HM o Decathlon venen biquinis a 3 euros i a mi només el teixit me’n costa 6, però jo ho faig per convicció, el meu somni és poder viure d’això algun dia, però mentrestant almenys demostro que es poden fer coses.”

aposta pel disseny

Brava Fabrics és una de les marques que més ha aconseguit créixer. Va néixer el 2015 a Barcelona de bracet de Ramón Barbero i Iván Monells. Es van conèixer a ESADE i de seguida van veure que no només els unia el seu esperit emprenedor, sinó la seva preocupació pel medi ambient i la responsabilitat social. Van decidir crear una marca de roba ètica i sostenible, però amb una premissa clara: no renunciarien al disseny. “Moltes marques de moda sostenible opten per una estratègia de bàsics minimalistes; nosaltres apostem pel disseny i no ens n’amaguem”, destaca Monells. Van començar fent camises masculines i avui tenen vint-i-set categories de producte tant per a homes com per a dones. Fabriquen bàsicament a Portugal, perquè a causa dels volums que mouen (més de 20.000 peces de roba a l’any) necessiten una indústria fabricant “que no estigui gaire atomitzada, com passa a Catalunya”, i actualment el 85% de les vendes provenen de fora de l’Estat. A Europa del nord i el centre, expliquen Monells i Barbero, el consum responsable està molt més estès. “Si no tens un certificat ecològic, les botigues multimarca no t’accepten, i els consumidors estan molt més informats i conscienciats, es miren les etiquetes i fins i tot et fan preguntes tècniques.” “Ens porten una dècada d’avantatge respecte al sud d’Europa”, resumeix Monells. Barbero reflexiona que evidentment hi té a veure el poder adquisitiu, però que també és un tema de compromís i hàbits de consum: “A Espanya, França o Itàlia es compra molta roba; a Alemanya se n’adquireix menys però més bona.”

Els impulsors de Brava Fabrics creuen que per impulsar el sector cal que hi hagi més “reflexió” i “respecte cap als materials i la manufactura”. “El problema –reflexiona Barbero– és que et posis la roba només una vegada o, pitjor encara, que rentis un jersei de llana a la rentadora a 50 graus perquè no has mirat com s’ha de fer. La roba s’ha de cuidar perquè, si és bona i la cuides, et durarà molts anys.” A Brava Fabrics contínuament demanen als seus proveïdors que repensin components i processos per millorar i, per exemple, acaben d’introduir un material per als botons que prové de les palmeres de vori, les llavors de les quals serveixen per a la fabricació de diversos objectes. Al web corporatiu del grup, es pot veure la traçabilitat de tot el procés, i l’empresa té un acord amb dues ONG per compensar la seva petjada ecològica plantant arbres i recollint plàstic dels oceans. L’any passat, Brava Fabrics va obtenir una facturació neta de 3,6 milions d’euros i la previsió és arribar aquest exercici als 4,8 milions.

“No generem residus, sinó que els eliminem donant una segona vida al que ja no es fa servir” diu la carta de presentació d’Infinit Denim, una marca de roba, bosses de mà i complements basada en el principi de l’economia circular. Les seves fundadores són Montse Bayen, biòloga, i Núria Nubiola, ambientòloga. Com explica Bayen, les dues van començar a treballar plegades per remoure consciències i es van plantejar després com podien reciclar residus. Va ser la mare de Bayen la que els va marcar el camí. Un dia va fer una de bossa de mà amb teixit denim (el que es fa servir per als texans) i van “veure la llum”. Poc després, el 2019, naixia Infinit Denim, que avui factura 180.000 euros.

La seva matèria primera prové del denim de texans fets servir o no comercialitzats perquè tenien tares. També utilitzen cotó preconsumit reciclat i cel·lulosa de boscos cultivats de manera sostenible. Ara han fet un pas més i acaben de treure el primer model de texà amb el seu propi teixit denim. La confecció de totes les seves peces es fa al seu taller de Barcelona i en d’altres de proximitat. Les impulsores d’Infinit Denim tenen molt clar que per ser realment sostenibles s’ha de tancar tot el cercle i pensar molt bé en tot el procés, des del mateix moment de dissenyar el producte: “És una cosa molt bàsica, però per poder reciclar una peça és molt important que estigui feta d’un únic material, per exemple nosaltres posem als texans uns botons que s’enrosquen perquè són molt més fàcils de treure quan s’ha de reciclar la peça.”

La marca té una subvenció del govern per innovar en economia circular, però Bayen creu que hi hauria d’haver moltes més ajudes, com una reducció de l’IVA “que ajudaria a la comercialització”. “No tothom es pot pagar un texà de 120 euros, el poder està en el consumidor, però una família amb tres fills els ha de vestir a tots i no és fàcil”, reflexiona.

Ajudes per fer créixer les marques i donar-los visibilitat

AGNÈS RUSSIÑOL
“La sostenibilitat es veia fa uns anys com un valor afegit, però ara ja és una obligació”

“Juntament amb la transformació digital i la internacionalització, la circularitat i la sostenibilitat són avui dia els principals reptes del sector de la moda”, sosté Agnès Russiñol, directora del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM). És per això, explica, que el govern ha impulsat el Pacte per a la Moda Circular, un acord voluntari entre institucions i empreses que vol facilitar la incorporació de mesures de sostenibilitat i reciclatge, l’impuls de projectes col·laboratius i la competitivitat del sector tèxtil. Des d’aquest any, a més, hi ha una línia d’ajudes específiques per a les companyies que incorporin processos, eines i materials sostenibles que millorin el grau de circularitat dels seus productes, així com la recuperació i el reciclatge dels residus generats. El pressupost inicial d’aquesta línia d’ajudes –que pot ser ampliat– és de 175.000 euros.

Russiñol reconeix que la crisi econòmica i l’alça dels preus de les matèries primeres “no ajuden” el sector, però està convençuda que “la sostenibilitat es percebia fa uns anys com un valor afegit de les marques, però que amb l’actual emergència climàtica és evident que ja és una obligació”, la qual cosa està afavorint la transformació de la indústria tèxtil. “Els consumidors estan reclamant el canvi i el que hem de fer és molta pedagogia de per què ens cal i tot el que implica i també ajudar les firmes a promocionar-se.”

concurs en marxa

Per donar visibilitat a les marques, s’acaba de convocar la setena edició del Rec.0/080 Barcelona Fashion, un concurs que busca les millors propostes emergents de moda sostenible i de proximitat. El premi consisteix en un espai gratuït de comercialització i promoció al nou espai de moda sostenible del REC, el festival de pop-up stores (botigues temporals) de moda més gran d’Europa, que cada any acull Igualada. La propera edició se celebrarà del 9 al 12 de novembre, tot i que el resultat del concurs se sabrà d’aquí molt poc, el 13 d’octubre.

“El 40% de les marques que van començar amb nosaltres han desaparegut”

L’emprenedor Ignasi Eiriz ha impulsat una plataforma de marques de roba sostenible i ha creat un segell per certificar que realment ho són. Alerta que hi ha molt ‘greenwashing’

Als 17 anys va decidir que no compraria els productes de cap marca que explotés els seus treballadors. Ignasi Eiriz va viatjar a Bangladesh per veure on i en quines condicions es fabricava la nostra roba, va estudiar amb deteniment el funcionament i els impactes de la indústria tèxtil i es va acabar convertint en un expert en alternatives sostenibles. “A través de Facebook o grups de WhatsApp, la gent cada cop em preguntava més on comprava, i vaig decidir fer alguna cosa per donar visibilitat a les marques i unir oferta i demanda.” Amb 24 anys, és el CEO d’Ethical Time, una plataforma que vol apropar als consumidors les marques de roba “realment” sostenibles. El matís és important: “El sector està ple d’empreses que diuen que són sostenibles, però són poques les que generen un canvi real”, assegura Eiriz, que ha estudiat publicitat a la Pompeu Fabra.

Aquest emprenedor ha creat el segell Real Sustainable Fashion, que avalua els factors determinants en la creació de totes les peces que té una marca, com ara proveïdors, certificats, teixits, transports i lloc de fabricació. El distintiu assegura, per exemple, que els treballadors de tota la cadena de subministrament i producció tenen una feina digna i segura gràcies a la qual aconsegueixen “una millor qualitat de vida”. Per evitar el greenwashing (marques que venen com a ètiques i responsables pràctiques que no ho són), també avalua “l’ús dels recursos i residus, així com el compromís de la marca per minimitzar i compensar el seu impacte sobre el medi ambient”.

COHERÈNCIA, LA CLAU

Evidentment, el segell verifica les pràctiques socials i mediambientals de les empreses, però també si tot el seu model és coherent amb el que prediquen. Així, es mira amb lupa el seu model de comunicació, transparència i divulgació pública: “Avaluem, per exemple, si la seva comunicació es basa només a vendre més o si promociona formes de consum més responsable, donant consells sobre com cuidar un jersei perquè duri més o donant l’opció de portar-lo quan ja no es vulgui per reutilitzar-ne el fil”, indica Eiriz.

Per al CEO d’Ethical Time, ara mateix estem en un moment “de canvi i grans oportunitats” per al sector de la moda sostenible perquè “hi ha molta gent que examina les etiquetes i es pregunta què hi ha darrere del que compra”. “El tema és si les grans marques també dominaran el nou model”, reflexiona. Com recorda, la Unió Europea s’ha compromès a legislar què s’entén per moda sostenible per posar fi al greenwashing, però el problema, alerta, és que podria ser fàcilment una “llei de mínims”, perquè hi ha grans multinacionals i lobbies pressionant. De fet, diu Eiriz, fins i tot hi ha universitats i escoles de moda que quan mostren alternatives als estudiants els ensenyen la petita col·lecció que ha fet HM o Inditex amb cotó orgànic i no pas la gran quantitat de propostes impulsades per pimes realment sostenibles.

Per a aquestes pimes, el camí no és fàcil. Com resumeix Eiriz: “Emprendre a casa nostra és complicat perquè els costos d’autònoms són alts i en moda sostenible s’hi suma que les despeses són més elevades que les d’una marca tradicional, de manera que el risc de fracàs augmenta.” Una dada que facilita ho diu tot: “El 40% de les marques que van començar amb la nostra plataforma han desaparegut.”

REVISIÓ PERIÒDICA

Ethical Time va guanyar el 2019 el Premi Eco-Nacional a la Millor Iniciativa Digital i té el suport d’entitats com Moda Sostenible Barcelona, Slow Fashion Next, Fashion Revolution i Intermon Oxfam. Pel que fa al certificat Real Sustainable Fashion ha estat dissenyat amb el suport d’un grup assessors format per persones amb una àmplia experiència en el món de la sostenibilitat i els impactes de la indústria de la moda. La verificació es revisa periòdicament.

Decàleg per impulsar el canvi i ser un “revolucionari de la moda”

RASTREIG
Hi ha aplicacions de mòbil que ens permeten escanejar l’etiqueta d’una peça de roba i saber-ne l’impacte social i ambiental

“Convertir-te en revolucionari de la moda pot ser tan simple com ajustar la manera com compres, fas servir i llences la teva roba”, resumeixen els activistes de Fashion Revolution, plataforma que treballa per una indústria de la moda justa i sostenible. Organitza xerrades i cursos i també edita tot tipus de material per promoure un canvi radical del model de producció i consum. Aquest és el seu decàleg per impulsar, com a ciutadà, el canvi.

Medita

Abans de comprar, pensa. Hi ha una alternativa ètica i sostenible? Realment ho necessites? Podries comprar el mateix de segona mà?

BAIXA’T UNA APP

Aplicacions com Good Guide, Ethical Barcode i Buycott et permeten escanejar el codi de barres d’una peça de vestir i saber-ne l’impacte social i ambiental.

ESTUDIA L’OFERTA

Investiga. Hi ha milers de joves dissenyadors que treballen de manera sostenible i que esperen ser descoberts.

APOSTA PER LA SEGONA MÀ

Hi ha botigues de segona mà que fins i tot tenen col·leccions de la temporada passada. Pots evitar que roba en perfecte estat acabi a la brossa.

intercanvia

Si et canses de la teva roba pots intercanviar-la amb els teus amics. També pots anar a un mercat d’intercanvi o organitzar-ne un.

SIGUES IMAGINATIU

Si no t’agrada una peça de roba dona-li una nova vida tenyint-la o convertint-la en una cosa totalment nova, com una bufanda o una bossa de mà.

ARREGLA-LA

Una costura esquinçada, un botó descosit... Si una peça està trencada, repara-la o porta-la a arreglar.

INTENTA-HO

Per què no fas la teva pròpia roba? Potser fins i tot has d’aprendre a cosir, però se t’obre tot un món de possibilitats...

Organitza activitats

Munta una passarel·la de moda sostenible, projecta un documental compromès o fes qualsevol altra activitat. Qualsevol petit gest pot ajudar a crear consciència.

MULLA’T

Involucra’t en les moltes campanyes que hi ha per denunciar les vulneracions de la indústria tèxtil convencional i en alternatives com ara Who made my clothes?, que anima a preguntar a les marques qui ha fet la roba.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor