Salut

El colesterol, a ratlla

Tenir el colesterol alt és un risc molt important per a la salut, però tot i això encara hi ha un 40% de la població catalana adulta que no controla els seus nivells sistemàticament

El colesterol va entrar en l’agenda pública en els anys setanta als Estats Units, quan per primera vegada es va alertar de la relació que hi havia entre la dieta, l’excés de colesterol a la sang i els problemes cardiovasculars. Llavors, els nord-americans ja tenien experiència en el menjar ràpid i greixós, que s’anava estenent arreu. Catalunya, com la resta de les societats del món occidental, ha seguit en aquestes últimes dècades una tendència a l’alça pel que fa a les malalties cardiovasculars, relacionada tant amb la dieta com amb els hàbits de vida poc saludables. El resultat és que una de cada quatre morts es produeix per malalties del sistema circulatori (infarts, ictus, insuficiència cardíaca...). I entre les causes d’aquestes malalties, el colesterol hi té un paper destacat.

Aquesta substància grassa és essencial per a l’ésser humà i contribueix que l’organisme funcioni correctament. Per exemple, intervé en la producció d’hormones, de vitamina D i de sals biliars. No obstant això, la seva presència elevada a la sang –que mèdicament es coneix com a hipercolesterolèmia– és perjudicial per a la salut. Hem sentit parlar sovint de colesterol bo i colesterol dolent, però en realitat el que canvia és la seva densitat i com circula per la sang. Explicat de manera molt planera, el colesterol bo arrossega el dolent i fa que sigui més difícil que s’acumuli a les artèries.

Hi ha diversos factors que poden fer que el colesterol augmenti. Alguns, com la dieta o l’estil de vida, es poden canviar per evitar riscos. En canvi d’altres, com els condicionants genètics, s’hauran de tractar amb medicació. Precisament, la hipercolesterolèmia familiar, la que està determinada per l’herència, és un tema que preocupa, ja que la major part de la població que la pateix no n’és conscient.

herència familiar

Actualment, un grup d’investigadors de l’Institut de Recerca de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona desenvolupa un projecte, gràcies a aportacions fetes a La Marató de TV3 del 2014, per aconseguir detectar de manera precoç el colesterol hereditari.

És un projecte d’importància cabdal, ja que es calcula que a Catalunya, aplicant les estadístiques, hi hauria d’haver entre 29.600 i 37.000 casos d’hipercolesterolèmia familiar, però només un 11,4% d’aquests malalts estan clínicament diagnosticats, i solament un 3,5% tenen diagnòstic molecular confirmatori. Poder detectar de manera precoç aquells pacients que per la seva herència familiar tenen el colesterol més alt del compte és la millor manera de prevenir futures malalties. “El més important seria diagnosticar-ho com més joves millor, perquè llavors es podria començar la medicació aviat, fins i tot a partir dels 10 anys, i evitar que el colesterol s’anés acumulant a les artèries durant tota la vida”, expliquen els responsables d’aquest projecte. “La prova de laboratori és molt fàcil, però hi ha problemes d’intendència, de vegades no se sap que els familiars tenen hipercolesterolèmia i és fàcil que passi per alt”, afegeixen.

En qualsevol cas, sigui quina sigui la causa del colesterol alt, el que cal és prendre consciència que s’ha de controlar. Com deia una campanya preventiva, el colesterol no avisa, i la millora manera d’evitar riscos és revisar-lo amb anàlisis de sang, que fins i tot es poden fer a la farmàcia. És indispensable que tothom n’estigui previngut, ja que el desconeixement encara és molt alt. De fet, segons un estudi fet en l’àmbit europeu, ni tan sols les persones que han patit un infart tenen informació suficient: un 50% no saben com pot repercutir el nivell de colesterol en sang en la seva salut cardiovascular.

Evitar el sedentarisme Practicar exercici d’intensitat moderada almenys 30 minuts al dia (caminar, natació, pujar escales, ballar…) també ajudar a controlar el colesterol. De fet, el sedentarisme és un dels grans problemes de les societats industrialitzades i la causa de molts problemes de salut que es podrien evitar amb una mica més d’activitat física. A més, fer exercici allibera endorfines, millora l’estat d’ànim i ajudar a reduir els nivells d’estrès.
Menjar sa Es recomana seguir la dieta mediterrània: menjar llegums, fruites, verdures i hortalisses, i evitar els aliments processats, els embotits, la rebosteria industrial... També prioritzar el peix i el marisc de petxina sobre la carn, i la carn blanca sobre la vermella. I assegurar-se de menjar prou fibra, amb cereals integrals millor que els refinats. El sucre, molt de tant en tant.
Deixar el tabac En principi pot semblar estrany relacionar tabac amb colesterol, però el cert és que les toxines del tabac canvien la viscositat de la sang i fan més fàcil que el colesterol es dipositi a les artèries. A part de deixar les cigarretes, per reduir el colesterol, també es recomana eliminar les begudes alcohòliques, especialment els licors d’alta graduació.

El final dels greixos trans

L’Organització Mundial de la Salut considera la hipertensió i el colesterol dos problemes molt greus, i per això ha elaborat un pla per recomanar als governs de tot el món que eliminin els greixos trans de la seva indústria alimentària. Aquests greixos es troben de manera natural en la llet i en la carn de bestiar remugant (cabres, ovelles, vaques...), però també es produeixen de manera artificial quan es tracten olis vegetals en la indústria alimentària per elaborar, per exemple, rebosteria industrial, aperitius i patates fregides. S’ha comprovat que les dietes riques en aquests greixos fan augmentar el colesterol i incrementen el risc de cardiopatia en un 21% i el de mort en un 28%

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)