Crítica
la via llibertària a la independència
El combatiu poeta i editor Jordi Martí Font presenta en tres volums –ja n’han sortit els dos primers– una enciclopèdia sobre el moviment llibertari en l’àmbit català. En coedició entre la mallorquina Calúmnia, la valenciana Caliu i la tarragonina Lo Diable Gros, els volums que componen Llibre negre ens acosten una interpretació que, en el primer volum, ve des de teòrics del segle XIX com ara Abdó Terrades i el pròleg de Pi i Margall a El principi federatiu de Proudhon, Pere Corominas, Joan Maragall i Jaume Brossa, entre d’altres, fins a textos fonamentals en plena guerra com ara els vinculats al Comitè Central de Milícies Antifeixistes i el decret de col·lectivitzacions de l’octubre del 1936. Martí Font vehicula la tesi del volum no només des de l’angle estrictament polític o d’organització territorial, sinó que suma infinitat d’aportacions en defensa de la llengua, la que ha patit de manera més severa les desavinences amb els regnes i repúbliques veïnes.
Des del marc estrictament històric del primer volum, el segon incorpora textos ben actuals, com ara Problema de comprensión i Interpretació llibertària del moviment obrer català, de Joan Ferrer, veterà militant llibertari que va ser entrevistat per Baltasar Porcel en el cèlebre La revolta permanent. També una carta des de la presó de Montalban, en què el malaguanyat Oriol Solé Sugranyes –mort durant la fuga de la presó de Segòvia el 1976– escriu a Miquel Mayol sobre el paper que ha de tenir Catalunya Nord i els altres territoris del domini lingüístic en un eventual Consell Català de Resistència. Les qüestions de l’estat nació són també un eix de reflexió per a Jaume Balius, que es va moure per la frontera catalanista i llibertària, com demostra a la revista confederal Terra Lliure. Entre altres teòrics antologats, destaquen el llibreter de l’Escala Miquel-Dídac Piñero i el valencià Josep Miquel Marqués, de qui recuperen un text a la desapareguda revista Bicicleta. També el debat entre Gómez Casas i Marcel·lí Reyes sobre l’excés d’espanyolisme d’algunes personalitats anarquistes. O, en l’últim tram del recopilatori, el Manifest revulsista nord-català, signat per Pascal Comelade, Joan-Lluís Lluís i Aleix Renyé. En definitiva, una lectura heterodoxa en un debat ben obert.
rumbes i flamenc Dins el cor hispà de chick Corea
Des de la sensacional rumba inicial, cantada per Rubén Blades, el nou disc de Chick Corea és un pas més en la vinculació amb la música espanyola que ha desenvolupat al llarg d’una extensa carrera. Antidote està signat amb The Spanish Heart Band, una orquestra de virtuosos en què, a part del panameny Blades, trobem cantants com ara Gayle Moran Corea i Maria Bianca, a més de vuit músics de primera categoria, com ara el guitarrista flamenc Niño Josele, el saxofonista Jorge Pardo –tots dos habituals en els combos de Paco de Lucía–, el baixista cubà Carlitos Del Puerto, el trompetista Michael Rodríguez, el percussionista veneçolà Luisito Quintero, el bateria Marcus Gilmore i el trombonista Steve Davis. Junts aconsegueixen una elegant i solemne lectura dels pals de la música hispana. Diu Corea que la seva genètica és italiana, però que el seu cor és espanyol quan parla de la seva herència musical. Amb Corea em passa que cada cop m’agrada més, i això que ja m’agradava molt quan sentia els vells vinils en què es disfressava de mexicà i alterava els ritmes de Miles Davis.