Lletres

Crítica

Ni diners, ni poder, ni prínceps

Durant l’última dècada, Éric Vui­llard (Lió, 1968) ha desen­vo­lu­pat una obra nar­ra­tiva sin­gu­lar mit­jançant una sèrie de nou­ve­lles de rere­fons històric sobre esde­ve­ni­ments que han mar­cat la con­tem­po­raneïtat. Edi­ci­ons 62 ha man­tin­gut política d’autor publi­cant les seves nar­ra­ci­ons amb tra­duc­ci­ons impe­ca­bles de Jordi Martín Llo­ret. Així, 14 de juliol se situa en els dies pre­vis i durant i després de la presa de la Bas­ti­lla i la revo­lució popu­lar del 1789. La bata­lla d’occi­dent plan­teja un relat per­so­nal de la Gran Guerra. I L’ordre del dia, que va obte­nir el premi Gon­court 2017, és un relat bri­llant i inqui­e­tant sobre els ini­cis de la Segona Guerra Mun­dial i la impli­cació dels indus­tri­als en l’ascens d’Adolf Hit­ler al poder. Resul­ten impac­tants els epi­so­dis des­co­ne­guts sobre el que real­ment va pas­sar just abans de l’annexió d’Àustria i tot el que va com­por­tar.

A La guerra dels pobres viatja més enrere per ambi­en­tar-la en la pri­mera mei­tat del segle XVI, amb les revo­lu­ci­ons evangèliques ini­ci­a­des per Tho­mas Müntzer a Bavi­era i que es van esten­dre per tot el con­ti­nent i Angla­terra. Insur­rec­ci­ons escla­fa­des sense con­tem­pla­ci­ons per una noblesa que no va cedir els seus pri­vi­le­gis i que els va man­te­nir a foc. Amb capítols breus, de nar­ració esquemàtica i eco­no­mia de llen­guatge, amb fra­ses que evi­ten la més mínima sub­or­di­nació, Vui­llard tei­xeix de manera suc­cinta, com si fos en un repor­tatge de domi­ni­cal, algu­nes de les claus de la revolta, apor­tant detalls històrics però sense reme­mo­rar o des­criure més enllà del neces­sari. Qual­se­vol pos­si­bi­li­tat d’evo­cació queda des­car­tada de la nar­ració. Va directe i al gra amb la infor­mació pelada, com si fos men­jar japonès cru. La guerra dels pobres és com un assaig històric de manual, divul­ga­tiu i amb rigor sobre uns esde­ve­ni­ments que van mar­car els ini­cis de la reforma i que van posar fi a unes rebel·lions que van por­tar els seus líders –Müntzer, Hus, Bass i els altres– a la foguera, o a la deca­pi­tació i les seves des­pu­lles, als gos­sos: “La joven­tut és infi­nita, el secret de la nos­tra igual­tat immor­tal i la soli­tud fabu­losa. El mar­tiri és un parany per a aquells a qui s’opri­meix, tan sols és desit­ja­ble la victòria.”

Els tra­duc­tors de la Bíblia a l’ale­many, l’anglès i les llengües vul­gars en van patir les con­seqüències. Aban­do­nats pels teòlegs, els revo­lu­ci­o­na­ris es van ofe­rir al poble explo­tat perquè “només el dolor per­met aco­llir la paraula de Déu”. El 1524, Luter va pre­ve­nir els prínceps pro­tes­tants con­tra Müntzer quan es va unir als ana­bap­tis­tes i als cam­pe­rols. Mime­tit­zant del seu credo des­pu­llat, Vui­llard no denun­cia ni opina, només exposa.

La guerra dels pobres
Éric Vuillard Traducció:J.M. Lloret Editorials: Ed. 62 / Tusquets
Preu:
14,90 euros

Tete i Barney a Grenoble

El segell barceloní Elemental ens ofereix un regal per a Reis que ens emocionarà tant que ens farà plorar: un doble compacte que recull l’actuació històrica del quartet de Barney Willen, amb Tete Montoliu al piano, Riccardo del Fra al contrabaix i Aaron Scott a la bateria. La cita va ser al Grenoble Jazz Festival el febrer del 1988, i la gravació havia restat inèdita.

És impossible tocar millor el piano de com ho feia Tete, i es nota singularment quan és enmig d’una banda de campions com la que es va reunir en aquest document extraordinari. Des de l’adaptació inicial de l’himne L’âme des poètes, de Charles Trenet, el quartet es mou en plena sintonia davant de clàssics irrepetibles com Round Midnight i Summertime, fent de cada peça un tresor.

A més del nostre Tete i del saxofonista francès, el quartet tenia una secció rítmica que, perquè es facin una idea, ha passat a les enciclopèdies de la música: Riccardo del Fra tocava i gravava freqüentment amb Chet Baker, i el bateria de Chicago Aaron Scott va ser fitxat l’any següent d’aquest concert a Grenoble pel pianista McCoy Tyner, amb qui va estar catorze anys com una peça insubstituïble i amb qui va obtenir tres Grammy i va actuar arreu del món. La gravació sona nítida i plena, fins i tot els aplaudiments finals, als quals ens acabarem sumant.

Barney and Tete
Autor:
Barney Wilen Quartet
Discogràfica:
Elemental Music
Preu:
21 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor