Opinió
EL TWITTER DE L’OPTIMOT
Les lingüistes es mouen molt bé en el llenguatge de Twitter. Per això, fins i tot les etiquetes tenen gràcia: #OptimotPicant,
És un cas d’èxit de les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya, al costat del Facebook dels Mossos, el xat sexejoves.gencat.cat i el Twitter de Joventut, entre d’altres. Ho demostren les dades: 90 consultes al mes de mitjana, 200 nous seguidors de mitjana mensual i 2.000 nous seguidors l’any passat (ja gairebé arriben als 42.000 des que van crear el perfil el novembre del 2014). És el Twitter de l’Optimot.
Hi ha una altra dada que no és gens irrellevant: el 2016 es va publicar la Gramàtica catalana i, poc després, la Gramàtica essencial i la Gramàtica bàsica i d’ús. Com més gramàtiques a l’abast, més consultes sobre gramàtica; més dubtes i més seguidors del compte de Twitter de l’Optimot. Al capdavall, la novetat sol ser amiga de la inseguretat.
I la fórmula de l’èxit, quina és? Doncs la van explicar amb perícia Joana Roch i Míriam Martín Lloret en un seminari en línia del postgrau de Correcció i Assessorament Lingüístic. Roch coordina les lingüistes i fa d’enllaç amb el Termcat i l’Institut d’Estudis Catalans: planifica i supervisa la difusió i la presència de l’Optimot a les xarxes socials. Martín Lloret elabora i gestiona continguts a la xarxa, sobretot al compte de Twitter.
Només dos noms!? La fórmula de l’èxit són dos noms!? Diguem-ho bé. Parlem d’un equip de lingüistes que entomen les consultes a l’Optimot en general (web i blog) i, en el cas de Twitter, Míriam Martín Lloret, Marta Salvadó i Aina Domènech són sobretot les qui el dinamitzen.
La fórmula de l’èxit és, doncs, la dinamització? Doncs a mi em sembla que, sigui com a part ordinària o sigui com a part extraordinària, alguna cosa hi té a veure la bona gestió de continguts. Ho dic tan sols com a seguidor observador, partint de l’activitat regular del compte.
Cada dia s’escriu una piulada, a vegades en forma de diàleg, a vegades en forma de pensament, sempre d’un to amable. Una piulada jove, desimbolta, acompanyada sovint d’un gif animat. Una piulada breu, clara, documentada (si convé, amb enllaç al cercador o amb redireccionament al servei d’atenció personalitzada), que té una atenció preferent per la llengua col·loquial i també per la diversitat dialectal.
“Si esteu moixos, és l’hora de fer moixaines!” I el vídeo curt mostra un gat tendre fent moixaines a un altre gat sorrut. “Busquem #variantsòptimes per anomenar carícies. Com ho dieu i on?”
“Escurar, rosegar, rostar... Amb quins sinònims us agrada buidar de menjar els plats?” I el vídeo ensenya un hàmster afamat... “Busquem #variantsòptimes. Piuleu, rosegadors!”
Les lingüistes es mouen molt bé en el llenguatge de Twitter. Per això, fins i tot les etiquetes tenen gràcia: #EufòriaPronominal (tots els li’l, l’hi, li, la hi... imaginables), #OptimotPicant (qui diu polvo podent dir ensetrillada?), #OptimotFeminista (enrere el binarisme de gènere!)... També per això hi ha qui ja espera el concurs tradicional de Sant Jordi. Va arrencar el 2016 i cada any se supera.
Per acabar, us faig una recomanació: el 4 de febrer és la data de comercialització del llibre 101 dubtes del català resolts per l’Optimot, publicat per Rosa dels Vents. Apunteu-lo a la llista: #OptimotDubtesResoltsenunBot.