L’olfacte del Grec (Volum 2)
‘Cadela força’ desconfia de la simplificació i dels eslògans. Diu que la violació no es produeix per desig sinó per poder. Ho experimenta inconscient en públic i en la pròpia pell La catarsi ha mort. Visca el teatre.
A ‘Una casa en la montaña’ es respira densitat, per sobre d’una simpàtica superficialitat de sèrie B. Boronat desplega històries fent salts d’una lògica quàntica
‘Dins el cor del món’ es construeix en tres plans diferents: la natura, la civilització i el món interior de Karen, tres miralls d’un calidoscopi
En el darrer cap de setmana del Grec es pot anar fent repàs de quins han estat les variades essències del festival. En aquest repàs d’espectacles vistos es combinen títols internacionals que han causat impacte (Cadela força) i altres que han congeniat molt millor la forma i el contingut (Celui qui tombe). Familiars de notable adaptació i compromís (Dins el cor del món) amb altres que busquen el traç gruixut, de pallassos excèntrics (Hohihu). També dues petites sorpreses: la coreografia d’Aina Alegre i un conte explicat a cau d’orella, amb triangles de formatge sobre la taula per anar tastant d’Albert Boronat. Els títols de casa, amb tota probabilitat, tindran més presentacions per Catalunya, algunes de les quals no estan encara anunciades. Fins i tot agafar aire i olorar és cansat a finals de juliol. La xafogor imposa un ritme i un desig evident de vacances. Bon estiu!
Autoria: Albert Boronat
Dia i lloc:UNA CASA EN LA MONTAÑA
Companyia:
DINS EL COR DEL MÓN
L’espai escènic de Clàudia Vilà és un dels encerts del muntatge que centra el to en què serà tractada la trama: una dona rep d’herència una fàbrica de pesca de tonyines, el palauet on vivia la seva germana difunta i, de sorpresa, sense que tingués coneixement de la seva existència, la Karen, una filla asselvatjada dins del jardí, que resulta ser la seva neboda. Aconsegueix trobar el canal per comunicar-se i perquè ella agafi interès per la lectura i el món. De la terra entra al mar i hi descobreix un espai que es mou a un ritme molt més pausat per la seva manera de ser.
Pensada per a un públic major de deu anys, la dramatúrgia, en què s’hi ha sumat Denise Duncan, s’atura poc en els fracassos de la tieta per entendre la Karen. De seguida, es traslladen al món d’aprenentatge constant. La Karen viu amb intensitat i sense eufemismes (que l’obra confon amb la metàfora). Els personatges secundaris del muntatge es presenten amb una màscara, com les de Marie de Jongh, també col·laboradora de la proposta. El món interior de Karen és dins de l’ull de bou de l’escenari. El darrer quadre final, que no desvelarem, és màgic, preciós de comunicació no verbal directa amb les persones amb autisme. Si cal ser curosos amb els que viuen aquesta diversitat, cal ser també empàtics amb les famílies que hi conviuen. És el tercer vidre que l’espectador ha de construir-se per completar aquest ambiciós muntatge.
Companyia: Farrés Brothers
Dia i lloc:HO HI HU
Companyia:
THIS is not...
La dansa, també ressegueix el perímetre d’un focus central, com si fos la rotllana d’una foguera. A l’acció iniciada per una ballarina se li pot sumar una segona i, molt puntualment, totes nou però sempre en un calculat desordre per trencar simetries. Les torsions i la potència dels braços les posen les ballarines, però és destacable la fusió de les trombonistes al cos de ball, confonent-se entre elles, quan abandonen l’instrument i amb un vestuari que sembla que es vagin passant darrere del mur del fons.
Tot codi es trenca perquè l’aire és capriciós i, per això aquest mur, al final és una mena d’element que s’envolta ballant. Les notes llargues dels instruments van agafant ritme en el quadre final, traslladant el que pot semblar una oració pietosa demanant escapar de la covid a una celebració de cercavila, que, fins i tot, són com els festius enterraments per Harlem. No hi ha la flaire de música balcànica de les Balkan Paradise Orchestra (dues de les intèrprets en formen part) però sí les ganes de festa i de sumar veus a la tonada que marca la tuba. L’aire és compartit però també circula entre els components, con protegint-se de possibles contagis.Per damunt de tot, acaba dominant la comunió i la vida.
Companyia:
CELUI QUI TOMBE
Autoria:
CADELA FORÇA
Bianchi pren la decisió ingènua de Pippa Bacca de creure en la bondat de la gent. Aquesta va preparar, durant dos anys, un viatge en autoestop que l’havia de dur d’Itàlia a Jerusalem: va aparèixer violada i assassinada a Turquia. La performer compta amb la complicitat dels seus actors en aquest abandonar-se; no es deixa perdre per les carreteres més insegures d’Europa. És evident que tot el que es realitza és consentit, tot i que no en sigui conscient en el moment en què se l’agredeix. És un salt de pantalla a l’abisme. Per un precipici similar al de Romeo Castellucci (Inferno, Purgatorio...) Angelica Liddell (The scarlet letter), Jan Fabre (Belgian rules) O Rodrigo García (4), espais en què se superen nous límits des de la degradació (voluntària) dels intèrprets.
A Cadela força es desconfia de la simplificació i dels eslògans reduccionistes. Bianchi no troba sortida; pensa que és naïf parlar que la supervivència de les dones violades sigui la venjança per als seus abusadors. Diu que la violació no es produeix per desig sinó per poder. Ho experimenta inconscient en públic i en la pròpia pell. La catarsi ha mort. Visca el teatre.