L’empresa del milió d’ampolles a Amèrica
Els nou cellers agrupats sota el segell Castell d’Or aconsegueixen fer-se un forat en el mercat nord-americà
El cava no perd l’esperit. Tot i l’assetjament del prosecco italià, que aprofita el seu preu llaminer per penetrar amb més facilitat en alguns mercats, i malgrat les continuades referències a un pretès boicot espanyolista, el cert és que el 2017 les vendes de cava van superar per primera vegada el sostre dels 250 milions d’ampolles. En el darrer exercici, les exportacions van mostrar un creixement del 2%. L’impuls exterior el coneixen bé a Castell d’Or, una agrupació de cellers del Penedès i d’alguns municipis de Tarragona que ha exportat en els darrers cinc anys 900.000 ampolles de cava als Estats Units. És el balanç dels acords que el grup ha tancat des del 2012 amb diversos distribuïdors locals i que li han permès tenir presència comercial a tot el país, inclosa la regió d’Alaska.
Castell d’Or és una empresa que va ser fundada el 2005 per nou cellers cooperatius (Barberà de la Conca, Bellvei del Penedès, l’Arboç, l’Espluga de Francolí, la Nou de Gaià, Solivella, Vila-rodona, Vimbodí i Vinaixa), que han unit els processos de producció, elaboració i envasat del vi i que comercialitzen junts vins, caves i olis. A banda d’obrir mercat i maximitzar beneficis, el model cooperativista de Castell d’Or persegueix “oferir una millor renda als socis de les cooperatives”.
Per impulsar el projecte d’expansió als Estats Units, Castell d’Or s’ha beneficiat del suport del programa Catalan Wines impulsat per ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa–. Aquesta iniciativa ofereix assessorament personalitzat als cellers catalans i organitza tastos a tot el món per donar a conèixer els seus vins i caves entre sommeliers, importadors, xefs i distribuïdors.
Quan es va introduir als Estats Units el 2012, Castell d’Or amb prou feines hi enviava 40.000 ampolles. La progressió ha estat notable. Segons la responsable de vendes a Castell d’Or, Mercè Pujals, l’empresa es va interessar pels Estats Units “perquè es preveia que hi hauria un creixement del consum de cava”, la línia de negoci en què es volien centrar per a aquest país donada “l’elevada competència que es troba en el camp del vi”. Les vendes de cava als Estats Units suposen el 14% de la facturació total de l’empresa vitivinícola. D’acord amb Pujals, “els consumidors dels Estats Units cada cop entenen millor que el cava és un vi espumós fermentat de manera tradicional, tot i que encara cal fer més esforços perquè el coneguin en profunditat”. “Els consumidors de vi que també beuen cava encara representen un percentatge petit, però sabem que el 80% dels que proven el cava per primer cop n’esdevindran consumidors habituals”, assegura.
Gota a gota es fa forat
Castell d’Or, projecte nascut l’any 2005, és un segell que està format per nou cellers corporatius. Té la seva seu central a Vilafranca del Penedès. Amb una quarantena de treballadors, l’empresa s’ha anat estenent fins a aconseguir tenir presència en 38 països entre Europa, Àsia i Amèrica, i actualment centra els seus esforços a reforçar-se als Estats Units, el Canadà, el Japó, el Brasil, Mèxic i Rússia. De fet, Castell d’Or exporta el 80% de la seva facturació, que l’any 2017 va arribar als 13 milions d’euros.