El dossier

Revolució digital

L’Agenda Llatinoamericana 2020 obre el debat sobre els efectes de les noves tecnologies en el conjunt de la societat. Un “tsunami 4.0” per al qual convé estar preparats, perquè tant pot ajudar a fomentar el sentit crític, com tot el contrari

Un tsunami, una onada gegant que sacsejarà tot el món, és la metàfora que utilitza l’Agenda Llatinoamericana Mundial 2020 per parlar de les noves tecnologies, ara que la realitat del 5G –la telefonia mòbil de cinquena generació– és cada cop més a prop. Davant dels avenços tecnològics que es van conquerint ràpidament cal preguntar-se què passarà en el futur immediat amb el treball tradicional, amb l’ocupació, amb l’ensenyament, amb la cultura, amb les identitats, amb els valors, amb la religió... Aquests són només alguns dels debats que planteja l’Agenda, que com cada any incorpora més de cinquanta articles d’escriptors, periodistes, teòlegs –no hi falten les reflexions de líders com Frei Betto i Leonardo Boff–, sociòlegs, artistes i activistes pels drets humans, tant llatinoamericans com d’aquí.

2.500 milions de persones connectades

Es tracta d’oferir una radiografia de quina és la situació actual i de fer propostes que contribueixin a crear un món més solidari i just. “Ja som 2.500 milions de persones les que estem connectades a la xarxa telemàtica mundial, com una xarxa neuronal de superconsciència de la humanitat, en què tothom pot participar, sense que ningú pugui fer callar la nostra veu. És la primera vegada que tenim una infraestructura com aquesta a punt, i creixent. Quan assolirem el punt de massa crítica que introdueixi la inflexió de consciència que necessitem?”, es pregunten els impulsors de l’Agenda, el bisbe Pere Casaldàliga i el claretià José María Vigil, mentre reconeixen que no hi ha cap bola de vidre ni tampoc cap algoritme que permeti esbrinar què pot passar.

Com ha estat habitual en aquests vint-i-nou anys de trajectòria –es va començar a publicar el 1992 com a reacció a les celebracions del V Centenari–, l’Agenda ofereix diferents veus i diferents opinions. I precisament en el tema de les noves tecnologies hi ha un gran debat. D’una banda, l’alarma pel risc que s’acabin convertint un nou instrument d’Occident per aprofundir en el neoliberalisme, afavorint una nova generació de joves enlluernats i completament absorbits per les xarxes socials, “sense memòria històrica i sense consciència del seu poble, apàtrides i sense destí, carn de canó per a la construcció d’un nou món més desigual i amb més pàries per descartar que mai”, com lamenten Casaldàliga i Vigil. I, d’altra banda, un nou ventall de possibilitats. “Mai com ara hem tingut tantes formes de comunicar-nos, d’organitzar-nos, de fer potents els nostres moviments socials, d’unificar la nostra veu i de fer-la sentir mundialment... És l’hora de l’acció, de l’acció coordinada, del sentit crític, de possibilitats tecnològiques inèdites al nostre abast”, insisteixen. L’Agenda, en definitiva, continua amb la seva voluntat de sacsejar consciències i de servir com a eina pedagògica, tant a Llatinoamèrica, on va sorgir, com a casa nostra, on cada any mobilitza entitats i col·lectius en les diferents presentacions que es fan arreu del territori. Més informació al web de l’Agenda:

L’agenda

I.C.

L’Agenda LlatinoamericanaMundial s’edita en vint-i-sis països i en diversos idiomes. A Catalunya, l’edició dels 2.700 exemplars en català que es posen a la venda va a càrrec de la Comissió de l’Agenda Llatinoamericana (972 219 916) i els llocs on es pot comprar es poden consultar al web. L’edició del 2020 es presentarà el dimecres 30 d’octubre, a les 19.30 h, al Centre Cívic de Sant Narcís de Girona, en un acte amb la participació de l’advocat Marco Aparicio Wilhelmi i l’activista Susan Rose Power.

Necessitat de protocols ètics

I.C.

Des de la secretaria tècnica de la Comissió de l’Agenda Llatinoamericana, Elisabeth Fuentes, –que és llicenciada en dret per la UCA del Salvador i doctoranda en Dret, Economia i Empresa per la UdG–, explica que les transformacions socials són inevitables, i que la revolució digital serà negativa o positiva en funció de la gestió que se’n faci. “El problema és que aquests canvis s’emmarquen en un sistema capitalista i una gran crisi global, amb profundes desigualtats i una falta de cohesió social que es poden potenciar encara més. I aquí cal afegir també el ressorgiment de vells problemes que no s’havien superat, com el feixisme o el totalitarisme, formes de poder que reprimeixen sempre els més dèbils”, assegura. En aquest sentit, alerta sobre l’increment de la “postveritat”, la construcció de relats que es creen per vendre a la població una determinada idea, encara que no siguin certs. Uns relats afavorits per les xarxes socials i per internet, que tenen com a únic objectiu manipular. “En tots els canvis socials que hi ha hagut, i el de les noves tecnologies és imminent, és el poder qui determina si aquests canvis seran positius o negatius”, assegura. Per això, insisteix, és important que els ciutadans resisteixin aquestes manipulacions utilitzant la mateixa arma, la tecnologia, sabent-la aprofitar per estar més connectats. “No ens podem quedar enrere, hem d’estar al dia. És per això que l’Agenda puntua i aclareix molt bé què està passant i al mateix temps ens posa en alerta sobre allò que pot passar i ens anima a ser crítics i a utilitzar aquestes noves eines per a la transformació social,” remarca Fuentes, que creu que una de les mesures més urgents seria promoure la creació de protocols ètics vinculats a l’ús de la tecnologia.

Una campanya d’anada i de tornada

IRENE CASELLAS

L’Agenda Llatinoamericana es distribueix a casa nostra en català, però des de Catalunya també es col·labora en l’edició d’agendes en castellà per fer-les arribar a col·lectius llatinoamericans desfavorits, que per l’elevat cost de l’agenda no en podrien disposar. Per fer que l’Agenda es pugui utilitzar al seu lloc d’origen, es faciliten exemplars a professors, religiosos, activistes i líders comunitaris, que els usen com una eina pedagògica. Aquesta col·laboració és el que s’anomena Campanya d’Anada i de Tornada, que també implica que una delegació catalana viatgi anualment a Llatinoamèrica amb l’objectiu d’intercanviar experiències i reforçar els llaços que l’Agenda proporciona com a excusa. A més, en aquests contactes no es difon només l’Agenda, sinó també tots els materials pedagògics que l’acompanyen i que s’han anat generat durant els seus 29 anys d’història. Es tracta d’una àmplia col·lecció de recursos com vídeos, documentals, reportatges, contes infantils, mapes, material educatiu divers i el calendari solidari, que cada any recorda efemèrides destacades que conviden a la reflexió, el compromís i el diàleg. La Campanya d’Anada i Tornada es pot seguir al blog

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)