El dossier

ELISABETH REIXACH

PROFESSORA D'IDIOMES (BANYOLES)

“Crec que d’ara endavant es reforçarà molt l’ensenyament en línia”

EDUCACIÓ EN LÍNIA
“Els alumnes ho consulten tot digitalment de manera natural i es troben molt còmodes davant d’una pantalla”

Aquesta professora té una escola d’idiomes a Banyoles que funciona des de fa vint anys, però per a ella aquest any, sense cap mena de dubte, ha estat el més difícil de tots.

Com es van viure els dies previs i els primers dies de les restriccions?
Nosaltres no sabíem exactament què ens queia al damunt. Alguns professors comentaven que tot era molt greu, però no imaginàvem que deu mesos més tard encara estaríem immersos en aquest problema.
Com va reaccionar aquell divendres 13 de març, quan li van dir que no es podien fer classes presencials?
Aquell divendres va ser molt caòtic, no arribaven notícies clares de com afectava les empreses d’ensenyament extraescolar i de formació, tot era mitjançant terceres veus... Malauradament, en aquestes darreres restriccions ha passat el mateix, tot i que aquest cop ens ha agafat preparats.
Aquell cap de setmana va ser molt important per poder continuar, doncs…
Sí, era el moment de pensar com adaptar-nos per continuar actius i, gràcies al fet que tinc fills joves amb coneixements tecnològics molt millors que els meus i molt avesats a fer servir les xarxes socials, vam decidir seguir una estratègia mitjançant la plataforma Google Classroom, creant grups de WhatsApp i utilitzant serveis de videotelefonia com el Google Meet  o l’Skipe... Era important crear una estructura virtual igual a l’estructura presencial que existeix a l’escola.
Amb quins problemes es troba l’escola i quina és la solució?
Els problemes tècnics, tot i ser-hi, no han aturat el funcionament i s’han ofert alternatives per a aquelles persones que tenien problemes de connectivitat. El compliment de les mesures de seguretat s’ha convertit en una inèrcia, que avui, tot i l’esforç que ha representat, es pot fer bé i tothom el respecta. Els professors, des del primer dia de restriccions, es van adaptar a tots els canvis, i això ha estat bàsic per continuar funcionant. Respecte a l’alumnat, hi ha hagut més variables; alguns adults s’han vist afectats per un excés de feina a causa de la pandèmia i han hagut de plegar; d’altres no volien rebre classes telemàtiques, ja que prefereixen les classes presencials; també hi ha alguns pares d’alumnes que han tingut problemes de feina i que han hagut de reduir despeses... Els problemes ens han portat a una nova experiència, que ens ha fet integrar noves estratègies d’ensenyament. El mes de novembre passat, vaig fer un curs impartit per Cambridge per millorar les classes en línia i aquests coneixements els he passat a tot l’equip; aquest curs es basa a saber optimitzar els infinits i bons recursos telemàtics que hi ha disponibles per a l’ensenyament.  De fet, estem sempre en constant reciclatge.
Creu que el tema de l’educació en línia ha vingut per quedar-se?
Jo l’he descobert com a professora accidentalment per les circumstàncies, però penso que la combinació de classes presencials i telemàtiques és bona, ja que si bé a la classe presencial hi ha un contacte real entre els membres del grup, la solució telemàtica et permet l’accés i l’exposició dels recursos més recents d’ensenyament de forma immediata, una relació diferent entre els alumnes i el professor i, curiosament més participació per part de tots els membres. Els alumnes, majoritàriament, estan molt avesats a utilitzar les xarxes socials, ho consulten tot digitalment de manera natural i es troben molt còmodes davant d’una pantalla, en cap cas és un problema; també hi ha un perfil d’alumne, més aviat tímid, que davant d’una pantalla es mostra més proper i receptiu. De fet, en els grups de classes en línia la imatge del professor és més propera, i si s’estableix una bona cohesió de grup, es crea una complicitat entre els participants que no es dona de la mateixa manera a la classe presencial. Més enllà de la pandèmia, crec que es reforçarà molt l’ensenyament en línia per donar altres opcions i alternatives.
Heu pogut disposar d’alguna ajuda per part de l’Ajuntament, la Generalitat o l’Estat?
Sí, hem pogut disposar de l’ajuda que ha ofert l’Estat i també d’una petita ajuda per part de l’Ajuntament, tot i que són insuficients, ja que aquesta pandèmia ha afectat la matriculació de dos cursos escolars i és molt probable que també perjudiqui una tercera matriculació. Ara hi ha un ajut per part de la Generalitat per a totes les empreses que ens dediquen als extraescolars i per a les acadèmies de formació. A mitjà termini, haurem de veure si totes aquestes ajudes han estat suficients per a tot plegat, ja que les pèrdues per als autònoms han estat molt importants i a hores d’ara ja han tancat molts negocis.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)