El dossier

Mobilitat a través de l’hidrogen

Els vehicles elèctrics no són l’única alternativa de mobilitat sense emissions de CO2. L’hidrogen s’ha convertit en un combustible vàlid i ja hi ha empreses que treballen la manera de fer econòmicament viable la mobilitat a través d’aquesta font energètica sostenible

“Crec que l’aigua serà utilitzada algun dia com a combustible, que l’hidrogen i l’oxigen que la constitueixen, utilitzats de manera aïllada o simultàniament, subministraran una font de llum i de calor inesgotable [...] L’aigua serà el carbó del futur”, escrivia Jules Verne el 1874 al seu llibre L’illa misteriosa. Gairebé 150 anys després, la profecia s’ha complert.

Moure el món amb hidrogen avui ja és una realitat. Als Jocs Olímpics de Tòquio, l’hidrogen verd es va fer servir com a combustible sostenible per encendre les flames de la torxa i el peveter, i els vehicles oficials també n’utilitzaven. A Corea del Sud, hi ha autobusos d’hidrogen, i a París i Copenhaguen, la flota de taxis funcionarà amb combustible verd. A Madrid, hi ha una dotzena d’autobusos que n’utilitzen dins d’una prova pilot, i per uns 50.000 euros la marca de cotxes Toyota ja té al mercat un turisme que funciona amb hidrogen. “La mobilitat d’hidrogen s’expandirà en la pròxima dècada en certs àmbits i en certs països més ràpid que en d’altres”, pronostica Jordi Cartanyà, coordinador de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya.

A casa nostra, també hi ha iniciatives, públiques i privades, que treballen en aquesta línia, tant per fabricar vehicles com les estructures de suport per carregar-los.

Vuit busos a barcelona

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’empresa municipal TMB, ja va anunciar l’any passat la compra d’una flota de vuit autobusos que funcionaran amb una pila d’hidrogen d’última generació. Es preveu que aquesta tardor els nous vehicles arribin a la ciutat i que es puguin incorporar al servei públic a principis de l’any vinent. L’objectiu final és tenir una flota de seixanta autobusos verds.

Per alimentar les piles d’aquests vehicles, el mes de febrer passat es va signar un contracte entre TMB i Iberdrola per construir la primera planta d’hidrogen d’ús públic de l’Estat espanyol. Aquesta planta, coneguda com a hidrogenera (l’equivalent a una gasolinera), es farà en una parcel·la de 5.000 m² a la Zona Franca, i es preveu que ja entri en funcionament aquest novembre. A més dels autobusos de TMB, l’energia que es generi a la planta a través de l’electròlisi podrà abastir altres flotes de vehicles i també les indústries del polígon que adoptin l’hidrogen com a solució energètica alternativa. S’iniciarà, així, la creació d’un hub d’hidrogen verd en una de les principals zones industrials de Catalunya. De moment, es preveu que el consum d’aquestes vuit autobusos sigui de 160 kg diaris.

Des de l’Ajuntament de Tarragona també s’estudia la viabilitat de l’hidrogen com a alternativa sostenible per al transport públic. En aquest context, al juny es va presentar un autobús propulsat amb aquest combustible. L’empresa química Messer –especialitzada en sistemes de producció i distribució de gasos industrials i amb experiència en mobilitat d’hidrogen–, el Grup Toyota i el fabricant CaetanoBus van presentar un autobús que s’ha posat a disposició de l’Empresa Municipal de Transports per tal de formar els conductors. El consistori vol canviar tota la flota actual per vehicles d’emissió zero, i l’hidrogen és una de les alternatives que s’estudien.

Projecte privat

“La mobilitat d’hidrogen més important serà en camions pesats”, diu Cartanyà. El motiu és que un camió elèctric necessitaria una bateria de quatre tones i una hora i mitja de recàrrega. Amb hidrogen, el vehicle serà més lleuger i en deu minuts tindrà ple el dipòsit. Fer camions amb pila d’hidrogen és, precisament, el projecte de l’empresa Evarm, de Sant Boi de Llobregat. Fa tres anys que treballen amb el principal institut de recerca de Corea, l’Institut Coreà de Ciència i Tecnologia, per investigar alternatives a l’ús dels combustibles fòssils, i junts han ideat una estació que transforma gas natural en hidrogen. Enguany, han presentat un prototip de cotxe impulsat per hidrogen que han desenvolupat amb tecnologia pròpia, però el seu objectiu és poder instal·lar a Catalunya una fàbrica de camions propis amb pila d’hidrogen. Calen 25 milions perquè sigui una realitat, i l’esperança també està posada en els fons europeus Next Generation.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor