Sostenibilitat i innovació per promoure el turisme esportiu
El Congrés Mundial de Turisme Esportiu WSTC21 va tancar la seva primera edició, celebrada al Palau de Congressos Olympic de Lloret de Mar els dies 25 i 26 de novembre, amb una aposta per la sostenibilitat i la innovació com a oportunitats per incrementar aquest tipus de mercat turístic. Les conclusions van anar a càrrec de Narcís Ferrer, director de l’Agència Catalana de Turisme, que destacar la importància del turisme esportiu en la reactivació del turisme mundial post pandèmia, gràcies a la seva gran capacitat d’adaptació en aquesta nova normalitat, a la importància dels espais outdoor i a la necessitat que tenen les persones de cuidar la seva salut física i emocional.
També es va ressaltar la importància de generar major sinergia en el binomi turístic i esportiu, amb el compromís entre institucions i una bona gestió que inclogui governs, entitats (tant públiques com privades) i institucions de diferents rangs. Al mateix temps, la diversitat i la inclusió com a eix de desenvolupament i el rol de les comunitats locals es plantegen com claus d’èxit del turisme esportiu del futur.
Durant el Congrés es va reflexionar sobre la contribució del turisme esportiu al fet que els turistes siguin més conscients a partir del compromís individual. Motivar el canvi en la cultura del viatge i aconseguir arribar a un turisme conscient i regeneratiu esdevé un gran repte. Pel que fa a les tendències de la demanda del turisme esportiu, es va emfatitzat el pes del turista esportiu amateur. Les noves demandes reclamen unes propostes turístiques adaptades a la seva experiència com a turista esportiu. S’han identificat nous targets com el solo traveler, els viatges de famílies, els multigeneracionals i els viatgers que busquen experiències immersives.
Innovació
La innovació es va considerar el factor de competitivitat més important per a les nostres destinacions i experiències esportives. En el congrés es van poder presentar propostes en l’àmbit tecnològic que amplifiquen l’experiència de l’atleta i dels seus acompanyants, aportacions sobre intel·ligència artificial i noves entitats que acceleren els canvis com per exemple els hubs d’innovació.
Un altre element destacat és el de la ostenibilitat, que es planteja com a repte i que va ser l’eix transversal durant tot el Congrés. Es va reflexionar sobre la integració dels grans esdeveniments en les estratègies de desenvolupament sostenible de les destinacions, en els hàbits de consum turístic, en la regeneració dels nostres territoris a l’hora de desenvolupar un turisme esportiu més conscient i les oportunitats que l’esport genera en la mitigació del canvi climàtic.
Tendències en la comercialització
Segons es va concloure en aquesta trobada, la comercialització en el turisme esportiu és un model complex i variat degut a la diversitat de canals de distribució, de tipologia d’empreses i segons l’orientació a client final o a la intermediació. El rol de la tecnologia i la digitalització marcaran el canvi en les estratègies de màrqueting i distribució en els propers anys.
Finalment, es va destacar que la recerca en el camp del turisme esportiu ha mostrat que és molt rica. En el Congrés es van presentar 11 investigacions des d’universitats de països tan diversos com Japó, USA, Irlanda, Portugal, Espanya, Croàcia, Brasil i la Polinèsia. Els eixos amb major interès va ser la sostenibilitat dels esdeveniments esportius, la tecnologia i els nous sistemes de governança.
L’esdeveniment, organitzat per l’Agència Catalana de Turisme, del Departament d’Empresa i Treball, i per l’Organització Mundial del Turisme (OMT), amb la col·laboració del Patronat de Turisme de Costa Brava i l’Ajuntament de Lloret de Mar per mitjà de Lloret Turisme, va destacat per les seves xifres de participació. 600 inscrits van seguit el congrés, 400 en la modalitat presencial i 200 t online. En total van ser 61 participants estrangers provinents de 21 països, com Estats Units, Canadà, Argentina, Finlàndia o Suïssa, entre altres.