El dossier

Pseudoneutralitat proRussa

El càlcul que té la Xina entre mans pel que fa a l’enviament d’armes a Rússia és complicat
La Xina no vol veure Rússia humiliada davant d’Amèrica, però els seus líders estan irritats perquè s’han fet públiques les negociacions sobre les armes

El 23 de febrer, el diari ale­many Der Spi­e­gel va fer públi­ques les nego­ci­a­ci­ons entre l’exèrcit rus i l’empresa xinesa Bingo Inte­lli­gent Avi­a­tion Tech­no­logy per com­prar cent drons d’atac. Segui­da­ment, ofi­ci­als ame­ri­cans van afir­mar que Rússia estava inten­tant com­prar també obu­sos, les armes més letals uti­lit­za­des en la guerra d’Ucraïna, ja que gai­rebé ha aca­bat amb els apro­vi­si­o­na­ments obtin­guts de Bie­lorússia i Corea del Nord. Fins ara, la Xina només havia enviat mate­rial no ofen­siu, com cascs, o d’ús dual, com parts d’avió, però un canvi de posi­ci­o­na­ment que inclogués el sub­mi­nis­tra­ment d’arma­ment no només podria can­viar el curs de la guerra, que actu­al­ment es troba a favor d’Ucraïna, sinó que podria aju­dar Rússia a esqui­var les san­ci­ons occi­den­tals envi­ant-li com­po­nents alta­ment tec­nològics per a drons, míssils de cre­uer i altres armes de pre­cisió. És per això que aquest anunci ha gene­rat tanta alarma a escala mun­dial. Tot i així, no queda clar que aques­tes fins ara espe­cu­la­ci­ons s’arri­bin a mate­ri­a­lit­zar.

En pri­mer lloc, el lide­ratge xinès està divi­dit sobre el tema. D’una banda, no vol veure Rússia humi­li­ada davant d’Amèrica, a qui acusa d’estar pro­lon­gant la guerra per interes­sos pro­pis, i repe­teix els punts de pro­pa­ganda rus­sos diària­ment als mit­jans naci­o­nals xine­sos. De l’altra, els líders estan irri­tats perquè s’han fet públi­ques les nego­ci­a­ci­ons sobre les armes, perquè de no fer-se en secret i fora de l’escru­tini inter­na­ci­o­nal, la Xina per­dria tota imatge de neu­tra­li­tat que li hagués permès mediar en el procés de pau, per al qual fins i tot va publi­car el 24 de febrer un pla de dotze punts, a banda d’empit­jo­rar encara més les seves rela­ci­ons amb els EUA i pro­vo­car un revés impor­tant a Europa. El pla de pau tenia poc futur des d’un inici, pri­mer perquè no con­demna Rússia per la seva ocu­pació il·legal ni l’obliga a res­pec­tar la inte­gri­tat ter­ri­to­rial ni la sobi­ra­nia d’Ucraïna, i segon perquè amb l’arri­bada de la pri­ma­vera els dos països es pre­pa­ren per ini­ciar una nova ofen­siva que els acosti a la victòria.

A més, cal tenir en compte el con­text inter­na­ci­o­nal en què aques­tes nego­ci­a­ci­ons s’han fet públi­ques. Ens tro­bem en un moment en què el règim glo­bal sem­bla cada cop més divi­dit de forma bipo­lar, evo­cant els temps de la guerra freda. En un cantó, hi ha Occi­dent, lide­rat pels EUA i basat en els valors de la democràcia, la lli­ber­tat i l’estat de dret. A l’altre, la Xina i Rússia, que es van decla­rar una “amis­tat sense límits” just abans de l’inici de la guerra. En aquesta línia, Wang Yi, minis­tre d’Afers Exte­ri­ors de la Xina, va aca­bar el seu tour euro­peu a Mos­cou el 21 de febrer, per demos­trar el seu suport a Rússia, cosa que va pro­vo­car la visita sor­presa de Biden a Kíiv. Aquest amis­tat sense límits és pura­ment interes­sada. A la Xina li importa el debi­li­ta­ment d’Occi­dent per tal d’afe­blir el règim inter­na­ci­o­nal, que con­si­dera que pro­mou els interes­sos de les democràcies libe­rals i que no li atorga el pes que es mereix com un dels majors poders mun­di­als. És per això que s’ha dedi­cat a crear infra­es­truc­tu­res paral·leles on té el poder majo­ri­tari i que intenta inte­grar al règim creat després de la Segona Guerra Mun­dial.

Tot i així, la Xina és un dels majors defen­sors de la sobi­ra­nia naci­o­nal i de la inte­gri­tat ter­ri­to­rial, per la qual cosa la defensa de la guerra a Ucraïna li genera dile­mes irre­con­ci­li­a­bles. Això es basa en el fet que el prin­ci­pal argu­ment que té Pequín per recla­mar Taiwan com a part inte­gral del seu ter­ri­tori i, per tant, el seu no reco­nei­xe­ment i una reu­ni­fi­cació o invasió poten­ci­als, és el fet que l’illa era pro­pi­e­tat de la Xina abans de la guerra civil que va donar el con­trol al règim comu­nista. Tant si enva­eix Taiwan com si envia armes a Rússia, una cosa és certa: la Xina s’enfron­ta­ria a unes san­ci­ons occi­den­tals que ara mateix no es pot per­me­tre. Aca­bada de sor­tir de tres anys de con­fi­na­ment que han repre­sen­tat un fre con­si­de­ra­ble al seu crei­xe­ment econòmic i enmig d’una bom­bo­lla immo­biliària, la Xina neces­sita créixer de nou a mar­xes forçades, i el seu mòbil prin­ci­pal, per sobre de l’amis­tat amb Rússia i la com­pe­tició estratègica amb els EUA, és la seva eco­no­mia.

Estem entrant en un canvi de para­digma, de recon­fi­gu­ració de l’ordre mun­dial. Després de la segona Guerra Mun­dial, la norma pre­va­lent era el lliure comerç i el diàleg, per tal d’evi­tar de nou un con­flicte d’aque­lles dimen­si­ons. Per això es van crear un seguit d’ins­ti­tu­ci­ons mul­ti­la­te­rals com les Naci­ons Uni­des o l’Orga­nit­zació Mun­dial del Comerç, perquè actu­es­sin de fòrums mul­ti­la­te­rals en què la diplomàcia subs­tituís el con­flicte bèl·lic. Europa es tro­bava en el període de pau més llarg de la seva història, però la guerra d’Ucraïna ha sigut el cata­lit­za­dor d’un canvi que ja feia temps que s’anun­ci­ava: la pre­va­lença de la segu­re­tat i els interes­sos naci­o­nals com a vec­tor prin­ci­pal de les rela­ci­ons inter­na­ci­o­nals. És molt il·lus­tra­dor el cas del famós glo­bus xinès que va sobre­vo­lar els EUA fins a ser ender­ro­cat per Biden, que asse­gura que con­te­nia mate­rial d’espi­o­natge capaç d’inter­fe­rir comu­ni­ca­ci­ons i iden­ti­fi­car bases mili­tars ame­ri­ca­nes, men­tre que la Xina asse­gura que era un glo­bus civil que havia per­dut el rumb per culpa del temps i va mos­trar indig­nació per la bel·ligerància ame­ri­cana. Acu­sa­ci­ons uni­di­rec­ci­o­nals en lloc de diàleg, per evi­tar l’esca­lada del con­flicte.

En la mateixa línia, sem­bla que la política exte­rior xinesa està aban­do­nant la famosa ruta de la seda, que es basava en el comerç i la cons­trucció d’infra­es­truc­tu­res, a favor de la nova Ini­ci­a­tiva per la Segu­re­tat Glo­bal (GSI, per les sigles en anglès) i la Ini­ci­a­tiva pel Desen­vo­lu­pa­ment Glo­bal (GDI). Això ens indica de nou un canvi de pri­o­ri­tats, amb la segu­re­tat naci­o­nal, l’esta­bi­li­tat i el desen­vo­lu­pa­ment econòmic naci­o­nal i regi­o­nal gua­nyant pre­pon­derància per sobre del lliure mer­cat i la inte­gració glo­bal. Això inclou la relo­ca­lit­zació i la diver­si­fi­cació de cade­nes de sub­mi­nis­tra­ment per reduir la dependència energètica i de com­po­nents tec­nològics clau de l’altre bloc, amb la Xina espe­ci­al­ment pro­mo­vent un model d’auto­no­mia dual amb què vol reduir con­si­de­ra­ble­ment les impor­ta­ci­ons de certs mate­ri­als, tot pro­mo­vent les expor­ta­ci­ons com a vehi­cle de crei­xe­ment econòmic. Val la pena remar­car que la dependència de l’eco­no­mia xinesa no és només vers Occi­dent, sinó que també té una gran dependència energètica de Rússia, per la qual cosa li interessa tro­bar una via per sor­tir de la guerra que no inter­rompi un sub­mi­nis­tra­ment con­tinu i segur de gas i petroli.

Fona­men­tal­ment, en un esce­nari de post­guerra, la Xina podria jugar un paper clau a l’hora d’evi­tar que Putin i el seu règim s’enfron­tin als tri­bu­nals de justícia inter­na­ci­o­nals. Com a no sig­na­tari de la Con­venció de la Haia, és poc pro­ba­ble que Putin fos jut­jat pel Tri­bu­nal Inter­na­ci­o­nal de Justícia per crims con­tra la huma­ni­tat. Una alter­na­tiva pos­si­ble seria la de Ruanda i Iugoslàvia, és a dir, la cre­ació d’un tri­bu­nal espe­cial dins de les Naci­ons Uni­des per jut­jar els crims de guerra come­sos. Com a mem­bre del Con­sell de Segu­re­tat de l’ONU amb poder de veto, la Xina podria ben bé evi­tar que això arribés a pas­sar mai, actu­ant com a garant de la impu­ni­tat de Putin i el seu règim.

El càlcul que té la Xina entre mans pel que fa a l’envi­a­ment d’armes a Rússia és com­pli­cat. D’una banda, té el poten­cial de can­viar el curs de la guerra, cosa que podria fer esca­lar mun­di­al­ment el con­flicte de manera con­si­de­ra­ble. De l’altra, la Xina dona una importància clau a les rela­ci­ons inter­per­so­nals basa­des en la con­fiança, i amb la fil­tració de les nego­ci­a­ci­ons sent que aquesta con­fiança s’ha traït, cosa que fa difícil que acabi envi­ant-los armes. A més, en haver-se fet públic, és segur que, si ho fes, s’enfron­ta­ria a san­ci­ons molt per­ju­di­ci­als per a la seva eco­no­mia en crisi i empit­jo­ra­ria de manera rara­ment irre­ver­si­ble la imatge que pretén donar de poder medi­a­dor i pacífic. En última instància, aquesta decisió només depèn d’un home: Xi Jin­ping. Espe­rem que la savi­esa mil·lenària xinesa l’acom­pa­nyi.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor