Entrevista

Juanma Martín

Responsable del Casal dels Infants La Mina-Besòs

“Èxit educatiu no és només bones notes”

MERCÈ MIRA­LLES

mmi­ra­lles@​lrp.​cat

El dia que fem aquesta entre­vista, Juanma Martín, direc­tor de la seu Besòs - la Mina del Casal dels Infants, acaba de tor­nar del Mar­roc. Ha anat a conèixer, in situ, quin és l’entorn dels menors no acom­pa­nyats que arri­ben a casa nos­tra. “He tre­ba­llat molt temps amb població magri­bina i no hi havia anat mai.” Tot i que hi ha per­so­nes del Casal dels Infants tre­ba­llant a Tànger i a Casa­blanca, volia tenir l’experiència directa. La seva pri­mera con­clusió és que les raons que fan que les per­so­nes fugin de casa i bus­quin fora on esta­blir-se no són con­jun­tu­rals, són estruc­tu­rals. “És mun­dial. I entens que les per­so­nes diguin prou...” Quan ho veu, amb tanta clare­dat, sent impotència? “Impotència? No! És acla­pa­ra­dor, però la nos­tra tasca és molt con­creta, d’atenció al nen. Al cap i a la fi, el que volem és que el nano, quan arribi aquí, ho faci en les millors con­di­ci­ons pos­si­bles i que se’n surti bé i tan ràpida­ment com es pugui.”

Abans d’entrar al casal, ens plan­tem a la ram­bla de la Mina. És llarga i àmplia. Tenia vocació de con­nec­tar la Mina i el món, però tot i que és una bona hora per veure-hi algú, pels volts de les cinc de la tarda, no hi ha ni una ànima. Sovint es veuen car­tells que par­len de pro­jec­tes de trans­for­mació a la Mina. És cons­tant. Sem­pre hi ha alguna o altra ini­ci­a­tiva en marxa. El cas és que fa gai­rebé cin­quanta anys que es va deci­dir que aquí, a la Mina, es reu­bi­ca­rien els habi­tants de dife­rents nuclis de bar­ra­ques de Bar­ce­lona. La dita entre tots la van matar i ella sola es va morir bé podria exem­pli­fi­car la situ­ació i la càrrega que duen els veïns. Es va bus­car un racó per als mals endreços i després, cada vegada que s’obre la porta, es fa cara de sor­presa i es fa el propòsit públic de can­viar les coses. Però, com i què? Pas­sem pel cos­tat d’uns con­te­ni­dors de reco­llida selec­tiva de la brossa. No fa tant, que hi són. Ens explica Martín que algú va dir, al seu moment, que quin sen­tit tenia posar-los, que no es farien ser­vir, a la Mina. Sense comen­ta­ris.

Martín, com en el cas del Mar­roc i dels menors no acom­pa­nyats, es plan­teja la neces­si­tat de conèixer la rea­li­tat, tre­pit­jar de peus a terra. Com és tre­ba­llar a la Mina? “És molt impor­tant pre­sen­tar el con­cepte de quo­ti­di­a­ni­tat. Què és tenir un con­text més o menys afa­vo­ri­dor i viure aquesta quo­ti­di­a­ni­tat. Un con­text més com­pli­cat que d’altres i con­ti­nuar cons­truint un objec­tiu i seguir tre­ba­llant en el dia a dia per asso­lir-lo... Això és el que s’ha de mos­trar.” Rei­vin­dica la quo­ti­di­a­ni­tat per no caure en els extrems: par­lar només dels casos dels joves de la Mina amb lli­cen­ci­a­tu­res uni­ver­sitàries o que­dar-se en les tris­tes infor­ma­ci­ons delic­ti­ves de les sec­ci­ons d’infor­mació poli­cial i judi­cial dels dia­ris. “Volem tre­ba­llar per poder mos­trar aquells nanos que s’esfor­cen per superar l’ESO.” Tot i que estem d’acord, que el gruix de la població el que vol és lle­var-se cada dia, anar a la feina, tenir pro­jec­tes, no es pot aca­bar de par­lar de nor­ma­li­tat quan de vega­des falta allò que és bàsic. I diu Juanma Martín: “No es pot par­lar d’igual­tat d’opor­tu­ni­tats a la lleu­gera. Hi ha un con­cepte que m’impacta. Es parla d’igual­tat d’opor­tu­ni­tats, per què no par­lem d’exclusió de l’èxit edu­ca­tiu? L’èxit edu­ca­tiu va més enllà de les bones notes. Èxit edu­ca­tiu vol dir que la per­sona esdevé ciu­tadà, és reco­ne­guda, té un nivell cul­tu­ral que li per­met ser autònoma, eman­ci­par-se i pren­dre les seves deci­si­ons... Això seria algú amb èxit edu­ca­tiu.”

I segueix par­lant de la igual­tat d’opor­tu­ni­tats. “Si aquesta igual­tat d’opor­tu­ni­tats s’ha de por­tar de fora, pot­ser el que estem gene­rant és el con­cepte d’exclusió d’èxit edu­ca­tiu. Si per­pe­tuem aquesta imatge d’extrems, de molt bons o molt dolents, la pola­rit­zació, ens obli­dem del gran gruix de per­so­nes que està resi­dint al barri, que ha d’anar a altres llocs per bus­car les opor­tu­ni­tats edu­ca­ti­ves de les quals estem exclo­ent un barri sen­cer.” Juanma Martín va comen­tant els paranys que algu­nes afir­ma­ci­ons ocul­ten. “De la mateixa manera, es diu que tot el barri és absen­tista, i això no és cert, perquè hi ha mol­tes famílies que esco­la­rit­zen fora del barri perquè volen un ense­nya­ment de qua­li­tat, tot i que és el seu barri i els nens con­ti­nuen fent vida a la Mina. Però el cas és: per bus­car una opor­tu­ni­tat he de sor­tir del meu barri?” El que s’acaba dient, quan es parla de la Mina, és que el que és genial, real­ment, és poder sor­tir de la Mina. “El que es fa és excloure d’opor­tu­ni­tats reals la gent que vol viure-hi.”

Martín vol apro­fun­dir més. Per ofe­rir pos­si­bi­li­tats, can­vis, el pri­mer que cal fer és pre­gun­tar, diu. “No es poden donar recep­tes ja fetes. Seguim amb el mateix exem­ple, el de l’esco­la­rit­zació. Si els pares estan esco­la­rit­zant fora de la Mina ja tenim una pista del que volen, aques­tes per­so­nes. El que estan bus­cant, ho tenim al barri? No ho tenim? Si ho tenim, com és que els pares no ho conei­xen? I si no ho tenim, què podem fer per tenir-ho? Això és col·locar la per­sona al cen­tre i que sigui ella la que deci­deixi què vol i com ho vol.” I segueix: “Cap pare o mare, per prin­cipi, i en ter­mes gene­rals, vol res dolent per als seus fills. O és que els pares de la Mina són pit­jors que la resta? És molt impor­tant que els pre­gun­tem i que esta­blim un diàleg i després, en lloc d’eme­tre un pre­ju­dici, que ens sim­pli­fica la vida, tin­guem la capa­ci­tat de poder anar a pre­gun­tar per què està pas­sant el que passa. Pot­ser sí que tro­bem una per­sona negli­gent o dei­xada en les seves res­pon­sa­bi­li­tats, però aquesta acti­tud de pre­gun­tar ens per­metrà afi­nar molt i no aca­bar estig­ma­tit­zant una gran part de la població.”

Can­viar les tor­nes. Girar la truita. Com? “Ningú ve a per­dre’s a la Mina, i més quan és un lloc del qual només es té una foto, una imatge. Si no tens un motiu per venir a la Mina, l’única cosa que en saps és el que et mos­tren els mit­jans de comu­ni­cació. Com que els mit­jans només mos­tren allò que és noti­ci­a­ble, s’està gene­rant el pre­ju­dici de què parlàvem abans, el pre­ju­dici que està enca­se­llant una comu­ni­tat: són molt bons o són molt dolents. «Sí, bons; un o dos, no?» I si tinguéssim la foto inversa, un o dos de molt dolents i la resta bons...? Obtindríem l’efecte con­trari, no?” I al final, ja és igual l’ètnia, tant és si es tracta de gita­nos o de paios. El cas és ser de la Mina. Defi­nits tots per ser de la Mina. Ine­vi­ta­ble­ment, par­lem de la teo­ria de la pro­fe­cia auto­com­plerta: les expec­ta­ti­ves sobre aquest ter­ri­tori, més dolen­tes que bones, repe­ti­des una vegada i una altra, s’aca­ben com­plint en la rea­li­tat.

Al Casal tre­ba­llen amb un cen­te­nar de nens i joves de la Mina –a part dels d’altres ter­ri­to­ris del vol­tant–. Això vol dir aten­dre una setan­tena de famílies. “Qui porta el seus fills al Casal, si no té un interès espe­cial en el seu futur? El seu és un interès que va més enllà del «porto el meu fill per tenir-lo ocu­pat unes hores». És tenir els fills rebent un suport a l’esco­la­rit­zació, és que els pares tin­guin un acom­pa­nya­ment.”

La mateixa ubi­cació de la Mina no ho posa fàcil. Les inter­ven­ci­ons urbanísti­ques que volien faci­li­tar la mobi­li­tat no han estat tan reei­xi­des com s’espe­rava. Fal­ten espais de trànsit. Al vol­tant té infra­es­truc­tu­res de tota mena, equi­pa­ments, xarxa cir­cu­latòria, un riu... Al pai­satge urbà li falta con­tinuïtat. També a les per­so­nes. Està en marxa tenir una nova seu per al Casal dels Infants. Gua­nya­ran espai. Podran, des del rovell de l’ou del barri, la ram­bla de la Mina, par­ti­ci­par en la seva ver­te­bració.

BONS I DOLENTS

“Si per­pe­tuem aquesta imatge d’extrems, de molt bons o molt dolents, la pola­rit­zació, ens obli­dem del gran gruix de per­so­nes que està resi­dint al barri”

LA MINA

“Ningú ve a per­dre’s a la Mina, i més quan és un lloc del qual només es té una foto, una imatge. Si no tens un motiu per venir a la Mina, l’única cosa que en saps és el que et mos­tren els mit­jans de comu­ni­cació”

IGUAL­TAT?

“Per què no par­lem d’exclusió de l’èxit edu­ca­tiu? L’èxit edu­ca­tiu va més enllà de les bones notes. Vol dir que la per­sona esdevé ciu­tadà, és reco­ne­guda, té un nivell cul­tu­ral que li per­met ser autònoma, eman­ci­par-se i pren­dre les seves deci­si­ons”

EN DETALL

La Mina té el campus de la UPC a tocar. Hi ha més moviment?

Els alumnes de la UPC venen a fer el tallat a la Mina? Per creuar cap aquí has de passar el grup d’edificis nous, on hi ha pocs serveis, o cap... Hi ha molta distància. Hi ha moltes capes que aïllen...

Tot i així, anima a treballar plegats.

Tenir la UPC aquí és una oportunitat d’or, realment ho és! Tenir un centre educatiu d’aquestes característiques just davant del barri és impressionant! Quin impacte generarà això al barri? A curt termini, més aviat poc. Això és una carrera de fons, i tots n’hem de ser conscients i hem d’anar treballant perquè la presència de la UPC realment reverteixi en el barri.

Tot vol temps, també els nens i joves del Casal?

És un treball a llarg termini, persona a persona, jove a jove. Els acompanyem, no els dirigim.

Sense perdre de vista que això té un impacte en la comunitat.

Es podria dir que es fa un treball artesanal, que ha de tenir en compte l’impacte en la comunitat. Has de treballar individualment, és clar, però hem de buscar que les famílies siguin una de les veus del barri. I no perquè vinguin al Casal, sinó perquè com a ciutadans de Sant Adrià de Besòs vulguin interpel·lar els diferents agents públics sobre per què passen unes coses o unes altres. Que els diguin què els agradaria tenir al barri i què no.

Els estereotips no afavoreixen.

Si constantment donem una imatge concreta d’aquestes famílies, quin nivell d’interlocució o de credibilitat tindran davant dels estaments públics? Hi ha una frase recurrent, que hem sentit moltes vegades, sobre els veïns: “Ja sabem com són...!” Sí? I com són? La imatge de normalitat és important. Tothom vol construir alguna cosa positiva! Però no tothom parteix del mateix punt: els haurem de preguntar cap a on volen anar i com els podem ajudar.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor