El dossier

Descomposició reial

La fugida del rei emèrit eleva al punt més àlgid la maniobra de l’Estat per desvincular pare i fill i situar fora de perill la corona. Una gran operació de maquillatge que mira d’enterrar una figura que ha acabat demostrant que la justícia no és igual per a tothom

JULIA MACHER
“A Alemanya ningú espera grans canvis en l’actual model monàrquic espanyol i molt menys una abdicació de l’actual rei, Felip VI”
HENRY DE LAGUÉRIE
“Canviarà ben poca cosa perquè no hi ha cap alternativa i perquè encara hi ha consens polític important al voltant de la funció de la monarquia”
JOAN VILLARROYA
“L’Estat espanyol és a hores d’ara un país ple de defensors de la monarquia, malgrat que en molts casos sigui més per pragmatisme que per convenciment”
XAVIER ARBÓS
“L’estratègia de l’Estat espanyol per protegir la monarquia està contribuint més aviat a enfonsar-la”
NEUS TORBISCO-CASALS
“S’està demostrant a la resta del món que l’Estat espanyol no té solidesa com a democràcia”

Que aixe­qui la mà qui dar­re­ra­ment hagi repas­sat men­tal­ment aquell dis­curs de la nit de Nadal del rei Joan Car­les, l’any 2011, en clara al·lusió al seu gen­dre Iñaki Urdan­ga­rin i al pri­mer cas de cor­rupció –sobre els papers– que afec­tava la corona: “Quan es pro­du­ei­xen con­duc­tes irre­gu­lars, és nor­mal que la soci­e­tat reac­ci­oni. Afor­tu­na­da­ment vivim en un estat de dret i qual­se­vol actu­ació cen­su­ra­ble haurà de ser jut­jada i cen­su­rada segons la llei. La justícia és igual per a tots.”

De defen­sar que es faci justícia amb els cor­rup­tes a estar en el punt de mira d’aquesta. La història del rei emèrit sin­te­titza, amb tot luxe de detalls, la història d’una ins­ti­tució en avançat estat de des­com­po­sició. Només la gran ope­ració d’estat que ja ni tan sols es dis­si­mula, abo­cada a fer creu i rat­lla al pare i sal­var-ne el fill, pot donar aire als actu­als monar­ques espa­nyols. Una ope­ració que ha arri­bat al punt àlgid aquesta set­mana, amb la fugida del rei nome­nat per Franco a un país estran­ger –alguns mit­jans l’han situat tant a la República Domi­ni­cana com a Abu Dhabi– i amb una carta inde­cent de comiat feta pública quan ja havia tro­bat aixo­pluc lluny del Palau de La Zar­zu­ela en què emmarca “en la vida pri­vada” els 100 mili­ons d’euros de comissió del TAV. Una ope­ració d’estat, tot sigui dit, que només se sus­ten­tarà men­tre el PSOE es man­tin­gui en el bàndol reial –sem­bla que els soci­a­lis­tes han orques­trat la sor­tida amb la casa reial– i men­tre alguns mit­jans de comu­ni­cació espa­nyols i alguns poders judi­ci­als s’entes­tin a con­tra­dir aquell famós dis­curs de la nit de Nadal i a demos­trar que, efec­ti­va­ment, la justícia no és igual per a tots.

L’actual monarca espa­nyol ha emmu­dit, no sense dei­xar senyals que mos­tren per on ani­ran els seus trets. Seguint els pas­sos de la seva ger­mana Cris­tina amb el cas de cor­rupció del seu marit, Felip esce­ni­fica que ell tam­poc no en sabia res. La nota emesa per La Zar­zu­ela quan va sal­tar l’escàndol fins i tot reco­nei­xia les pos­si­bles irre­gu­la­ri­tats de Joan Car­les i anun­ci­ava que Felip renun­ci­ava a l’herència del cam­pec­hano, així com a qual­se­vol actiu, inversió o estruc­tura finan­cera que tin­gui un ori­gen, carac­terísti­ques o fina­li­tat que puguin no estar en con­sonància amb la lega­li­tat. També s’infor­mava que Felip VI li reti­rava l’assig­nació, d’uns 200.000 euros anu­als, però feia tram­pes. Ama­gava que el Codi Civil espa­nyol pro­hi­beix renun­ciar a l’herència (arti­cle 991). Tot queda, doncs, en una gran ope­ració de maqui­llatge. En un intent a la des­es­pe­rada de nete­jar la cara de la monar­quia, enfan­gada es miri des del prisma que es miri.

CASA REIAL ACOR­RA­LADA

Mal­grat l’intent de Felip VI de fer-se l’orni, la rea­li­tat és que la casa reial espa­nyola està acor­ra­lada pels dar­rers escàndols del rei emèrit. Totes les infor­ma­ci­ons publi­ca­des apun­ten a irre­gu­la­ri­tats fis­cals mul­ti­mi­lionàries, així que només un gran espec­ta­cle d’esca­pisme acon­se­guirà que, a ulls de molta gent, la cor­rupció del pare no sac­segi el reg­nat del fill. Fins i tot si els escàndols des­ta­pats per la premsa euro­pea, com ara les comis­si­ons que va cobrar de la monar­quia sau­dita però també de països com ara Bah­rain i Kuwait, no tenen recor­re­gut ni a la justícia espa­nyola ni a la suïssa. De moment, tot són qüesti­ons pre­ju­di­ci­als que podrien caure en sac fora­dat.

Es des­co­neix, per tant, si el rei emèrit serà cas­ti­gat o es farà la vista grossa davant els diners que hau­ria mogut a través de fun­da­ci­ons offs­hore i que també hau­rien ser­vit en safata unes quan­tes ale­gries a les seves supo­sa­des amants. Capítol a part mereix el cas de Corinna Lar­sen, l’amiga ale­ma­nya que va reve­lar que Joan Car­les li havia fet un rega­let de 64 mili­ons d’euros, lliu­rats quan l’emèrit era invi­o­la­ble i la justícia no podia actuar con­tra ell. Per tant, els delic­tes vin­cu­lats al cobra­ment de la comissió després de l’adju­di­cació del TAV, situ­ada el 2008, hau­rien pres­crit, ja que el cap d’estat estava sota la pro­tecció que li ator­gava la Cons­ti­tució. En canvi, no ha pres­crit el movi­ment dels diners, ni l’obli­gació del paga­ment d’impos­tos des de la seva abdi­cació, el 19 de juny del 2014. Això impli­ca­ria, en un estat de dret, supo­sats delic­tes de blan­queig de diners i frau fis­cal, ja que a par­tir d’aquesta data ja no és invi­o­la­ble i pot ser impu­tat al Suprem.

Un cop han sor­tit a la llum pública les irre­gu­la­ri­tats come­ses pel rei emèrit (vegeu cro­no­lo­gia als peus de pàgina), el gran inter­ro­gant és si la cor­rupció reial tindrà con­seqüències polítiques i soci­als, i de quin calat. El Cen­tre d’Inves­ti­ga­ci­ons Sociològiques (CIS) va fer des­a­parèixer del seu baròmetre, l’any 2016, qual­se­vol pre­gunta refe­rida a l’accep­tació ciu­ta­dana de la casa reial. Un any abans, l’abril del 2015, els espa­nyols van sus­pen­dre la monar­quia, ator­gant-li una nota mit­jana de 4,34. L’any 1995, la monar­quia va obte­nir una valo­ració de 7,48, va ser la ins­ti­tució més valo­rada pels espa­nyols. A casa nos­tra, l’enquesta anual del Cen­tre d’Estu­dis d’Opinió (CEO) va reco­llir l’any pas­sat una pun­tu­ació de 2,44 per a la casa reial. Un 69,1% dels enques­tats la van sus­pen­dre.

Que la majo­ria de cata­lans no tenen rei que els repre­senti es copsa a les enques­tes i al car­rer. Aquest sen­ti­ment, però, no sem­bla enco­ma­nar-se a molts racons de l’Estat espa­nyol. Ni a bona part del ter­ri­tori euro­peu. Julia Mac­her és peri­o­dista ale­ma­nya i tre­ba­lla a Cata­lu­nya, on rea­litza tas­ques de cor­res­pon­sal per a diver­sos mit­jans. Asse­gura que al seu país d’ori­gen Joan Car­les sem­pre havia estat per­ce­but com “una figura clau en la Tran­sició espa­nyola” però que aquesta imatge modèlica es va enfon­sant dar­re­ra­ment. Els escàndols del rei emèrit, els recull tant la premsa gene­ra­lista, a la secció de política, com la premsa rossa. Amb tot, Mac­her asse­nyala que a Ale­ma­nya les irre­gu­la­ri­tats de l’excap d’estat “no són bre­aking news”, en tant que, “mal­grat que la monar­quia perd pres­tigi, no es per­cep al dar­rere un tren­ca­ment del sis­tema esta­tal espa­nyol ni una crisi iden­titària”, sobre­tot perquè els escàndols “estan molt con­cen­trats en la figura del rei Joan Car­les”. “Ningú espera grans can­vis en l’actual model monàrquic espa­nyol”, resu­meix, “i molt menys una abdi­cació de l’actual rei”. Per tant, insta els inde­pen­den­tis­tes cata­lans a treure’s del cap la idea que, “si cau la monar­quia, cau l’Estat espa­nyol”.

Un altre cor­res­pon­sal a Cata­lu­nya, el francès Henry de Laguérie, indica que la imatge de la monar­quia espa­nyola, tant a escala naci­o­nal com inter­na­ci­o­nal, està danyada des del flir­teig d’Iñaki Urdan­ga­rin amb la cor­rupció. Això no obs­tant, ell per­cep que Felip VI havia acon­se­guit des­lli­gar la família reial de la imatge cor­rupta però que aquesta tra­jectòria es pot veure mal­mesa pel com­por­ta­ment del pare, fins al punt de decréixer la popu­la­ri­tat a l’Estat espa­nyol, “atès que a Cata­lu­nya la monar­quia ja és una ins­ti­tució molt rebut­jada”. De Laguérie, però, s’atre­veix a pro­nos­ti­car que “can­viarà ben poca cosa perquè no hi ha cap alter­na­tiva i perquè encara hi ha un con­sens polític impor­tant al vol­tant de la funció de la monar­quia”. A més, amb el tren­ca­clos­ques català sense solució a la vista i amb la crisi sanitària i econòmica, dubta que algú “tin­gui ganes d’afe­gir-hi un altre pro­blema”. El peri­o­dista francès recorda que el famós dis­curs que va fer Felip VI el 3 d’octu­bre del 2017 “va empre­nyar molt bona part de la soci­e­tat cata­lana però en paral·lel va per­me­tre que molts espa­nyols veies­sin el monarca com un ele­ment de cohesió al ter­ri­tori”. Res­pecte a la gent que es va sen­tir ofesa amb les parau­les del rei, De Laguérie creu que “no saben encara què és un estat” i no amaga la seva sor­presa davant la forma en què els inde­pen­den­tis­tes cata­lans “van menys­prear el que està dis­po­sat a fer un estat per garan­tir la seva uni­tat”. “Una monar­quia, faci el que faci, és vista per molta gent com un ele­ment d’esta­bi­li­tat de l’Estat espa­nyol, fins i tot des d’altres països d’Europa”, con­clou.

VUIT MONAR­QUIES A LA UE

Actu­al­ment, a Europa hi ha 12 estats que es regei­xen per una monar­quia, vuit dels quals for­men part de la Unió Euro­pea. Alguns països la van tenir en el seu dia, com ara Itàlia, Grècia, França i Ale­ma­nya, i es van eva­po­rar en dife­rents moments i per dife­rents cir­cumstàncies, segons recorda el doc­tor en història i pro­fes­sor d’història con­tem­porània Joan Villar­roya. La família reial grega es va haver d’exi­liar el 1967. A França, la ins­ti­tució va des­a­parèixer defi­ni­ti­va­ment el 1870, després de la der­rota fran­cesa en la guerra franco-prus­si­ana i l’empenta del repu­bli­ca­nisme. A Ale­ma­nya, va pas­sar a la història amb el final de la Pri­mera Guerra Mun­dial. A Itàlia, la monar­quia va dir adeu amb el final de la Segona Guerra Mun­dial i després d’un referèndum cele­brat el 2 de juny del 1946. Villar­roya veu poc pro­ba­ble que l’Estat espa­nyol se sumi aviat a aquesta llista, ni tan sols a mitjà ter­mini, però con­si­dera que la via ita­li­ana, la del referèndum, hau­ria de ser la meta a la qual arri­bar algun dia. Amb tot, creu que l’Estat espa­nyol és a hores d’ara un país ple de defen­sors de la monar­quia, “mal­grat que en molts casos sigui més per prag­ma­tisme que per con­ven­ci­ment”, i lamenta que els par­tits es diguin repu­bli­cans “d’una manera tan poc pràctica”. L’his­to­ri­a­dor recorda que mol­tes monar­quies que sem­bla­ven into­ca­bles s’han arri­bat a qüesti­o­nar, com dar­re­ra­ment la sueca, i subrat­lla que en el cas que afecta els Bor­bons “no es mourà res men­tre el PSOE es man­tin­gui en la posició actual”. “Les coses s’aguan­ten men­tre tenen suport”, con­clou.

Per la seva banda, el catedràtic de dret cons­ti­tu­ci­o­nal a la UB, Xavier Arbós, reco­mana sepa­rar el rei de la ins­ti­tució quan s’afronta el debat sobre la pèrdua de pres­tigi. Arbós declara que ell no vol abo­lir el sis­tema monàrquic com a tal, atès que un rei, en l’exer­cici de les seves fun­ci­ons, “ha de ser capaç de tei­xir bones rela­ci­ons inter­na­ci­o­nals i això és un bene­fici per al país”. Ara bé, creu que a l’Estat espa­nyol es mira de pro­te­gir la monar­quia amb una estratègia que, des del seu punt de vista, “està con­tri­buint a enfon­sar-la”. “Quan grups polítics es neguen a inves­ti­gar-lo fan un flac favor a la ins­ti­tució”, argu­menta. “També quan un jut­jat rebutja inves­ti­gar una demanda de pater­ni­tat que afecta el rei emèrit, quan no es pre­gunta a les enques­tes per la popu­la­ri­tat de la casa reial, dei­xant en evidència que va a la baixa, o quan s’envien els actu­als monar­ques a fer un tour en un moment com l’actual”, hi afe­geix. Per a Arbós, el que s’està pro­jec­tant és “una visió dels pri­vi­le­gis xocant en una soci­e­tat igua­litària”.

Amb aquesta “sobre­pro­tecció”, com la defi­neix el catedràtic de dret cons­ti­tu­ci­o­nal, “i amb una popu­la­ri­tat a la baixa, el con­flicte té mala solució”. Xavier Arbós també es deté a ana­lit­zar el paper de l’actual monarca dins del ter­ri­tori espa­nyol: “Té poques atri­bu­ci­ons des del punt de vista intern, com ara pro­po­sar un can­di­dat a pre­si­dent del govern, i a més les seves inter­ven­ci­ons són faves comp­ta­des i el pre­sen­ten com una figura des­di­bui­xada, sense demos­trar que sigui útil.” Aquest expert, que diu que l’Estat ha fet un Borbón y cuenta nueva, recorda que per refor­mar la Cons­ti­tució i revo­car alguns pri­vi­le­gis de la casa reial, com ara la invi­o­la­bi­li­tat, cal­dria “volun­tat i una majo­ria de dos terços al Congrés i al Senat”, però matisa que amb l’actual cam­bra “és invi­a­ble, i encara més par­lar d’un referèndum”. Recorda que l’any 2004, quan el pre­si­dent Zapa­tero va pro­pi­ciar can­vis a la carta magna com ara el refe­rent a les nor­mes de suc­cessió de la corona, “es va per­dre una opor­tu­ni­tat d’anar més enllà, però ales­ho­res es va optar per no fer soroll i no des­per­tar els anti­monàrquics”.

Per a Xavier Arbós, “Felip VI no tindrà mai el nivell de popu­la­ri­tat que va arri­bar a tenir el seu pare –ell li reco­neix un paper molt impor­tant durant la Tran­sició i durant l’intent de cop d’estat del 23-F–, atès que el seu paper s’ha limi­tat a defen­sar la uni­tat d’Espa­nya i no trans­met cap mis­satge que reforci la ins­ti­tució”. Un paper que es va fer evi­dent amb el “des­a­for­tu­nat mis­satge del 3 d’octu­bre”. Arbós con­clou: “No soc repu­blicà, però una monar­quia ha de ser útil al con­junt i ara no s’està en la bona línia per fer pujar el pres­tigi de la ins­ti­tució.”

La fugida del rei emèrit, sumada a la com­pli­ci­tat del Par­tit Soci­a­lista, hau­ria de pro­vo­car un ter­ratrèmol en qual­se­vol esce­nari polític però ja s’ende­vina que tot que­darà en un inter­canvi de retrets a còpia de piu­la­des i que les vacan­ces d’agost enter­ra­ran qual­se­vol reacció irada. El pre­si­dent Pedro Sánchez va tri­gar poques hores a sor­tir en defensa de la casa reial i sem­bla que les crítiques li entren per una ore­lla i li sur­ten per l’altra. No està dis­po­sat a donar cap expli­cació. Tam­poc a reve­lar qui paga la manu­tenció i la segu­re­tat de l’exmo­narca. El seu soci de govern es fa l’indig­nat però Pablo Igle­sias ha dei­xat clar que la coa­lició no peri­lla. El repu­bli­ca­nisme espa­nyol està en hores bai­xes.

4,34

Nota que els espa­nyols
van ator­gar a la monar­quia a l’enquesta del CIS del 2015

2,44

Valo­ració
que la corona va obte­nir l’any pas­sat entre els cata­lans inter­ro­gats pel CEO

DATES CLAU
4 d’agost del 2008
El despatx d’advocats Aba Legal Bureau constitueix la fundació Lucum, que té Joan Carles I com a primer beneficiari i el seu fill, Felip VI, com a segon.
8 d’agost del 2008
Joan Carles de Borbó rep suposadament una donació de 100 milions de dòlars (més de 89 milions d’euros) del Ministeri de Finances saudita. La donació, ara investigada per Suïssa per possible comissió per les obres del TAV, s’hauria fet en un compte del banc Mirabaud de Ginebra a nom de la fundació Lucum.
11 d’abril del 2012
Després de l’escàndol de la cacera de Botswana, Joan Carles I hauria retirat 65 milions del compte del Mirabaud per donar-los a Corinna Larsen, segons les investigacions de la fiscalia suïssa revelades per ‘Tribune de Genève’. Segons okdiario.com, entre el 2011 i el 2012 també hauria donat 2 milions a una altra amant, Marta Gayà.
5 del maig del 2012
L’aleshores cap del CNI Félix Sanz Roldán es troba amb Corinna Larsen a Londres. L’alemanya entén la trobada com una amenaça i, en una acta notarial que figura en un jutjat de Madrid, descriu una suposada operació d’espionatge i intent de robatori de documents del CNI.
16 de febrer del 2015
Es publica que “Corinna va marxar amb 30 milions”, i es parla d’operacions com les de l’alta velocitat a la Meca, recollides en uns àudios difosos el juliol del 2018 d’una reunió entre Corinna, l’excomissari Villarejo i l’expresident de Telefónica Juan Villalonga, a Londres. Corinna parla de l’ús de testaferros per part del rei emèrit per amagar una suposada fortuna a Suïssa.
12 de juliol del 2018
Es difonen els àudios. L’examant admetia que el rei l’havia utilitzat per amagar patrimoni a l’estranger i que havia cobrat comissions per l’adjudicació del TAV a la Meca.
20 de juliol del 2020
El jutge de l’Audiencia Nacional Diego de Egea cita l’excomissari José Manuel Villarejo pels àudios.
25 de juliol del 2018
Compareixença de l’excap del CNI Sanz Roldán, llavors en el càrrec, a la comissió de Secrets del Congrés. Admet haver anat a Londres a parlar amb Corinna. Ell diu que l’alemanya li va demanar protecció i ella, que la va amenaçar.
7 de setembre del 2018
El jutge De Egea arxiva de manera provisional la peça dels àudios de Corinna, amb l’informe favorable d’Anticorrupció.
26 de desembre del 2018
Anticorrupció obre diligències després de rebre informació sobre el presumpte pagament de comissions en el TAV a la Meca.
16 d’abril del 2019
El Tribunal Suprem arxiva una querella d’IU i el PCE contra Joan Carles I, que es retira de la vida pública el 2 de juny.
11 d’octubre del 2019
La fiscalia suïssa demana a l’Audiencia Nacional els àudios de Corinna per incorporar-los a una investigació sobre els testaferros de la fundació Lucum al país helvètic.
19 de desembre del 2019
El fiscal suís Yves Bertossa pren declaració a Arturo Fasana i Dante Canónica, gestors del compte de Lucum, i a Corinna, en considerar que els 80 milions d’euros del compte procedeixen de l’Aràbia Saudita.
4 de març del 2020
El diari suís ‘Tribune de Genève’ revela l’existència d’un compte amb 100 milions de dòlars en un banc local a nom d’una societat panamenya amb el rei emèrit de beneficiari.
14 de març del 2020
‘The Telegraph’ revela que Felip VI és beneficiari d’una societat deslocalitzada creada pel seu pare.
18 de març del 2020
Casserolada històrica contra la monarquia mentre Felip VI fa un discurs televisat.
DATES CLAU
28 de març del 2020
Es fa públic que la fiscalia no només investiga les transaccions del rei emèrit sinó també els moviments de diners de Corinna, i, segons les investigacions, tots dos van rebre sumes milionàries de tres monarquies del golf Pèrsic: l’Aràbia Saudita, Bahrain i Kuwait.
31 de març del 2020
Amb els vots del PSOE, el PP i Vox, la mesa del Congrés rebutja, per tercera vegada aquest mes, la petició que van cursar formacions independentistes per a la creació d’una comissió d’investigació a la cambra sobre les presumptes il·legalitats comeses pel rei emèrit Joan Carles.
13 d’abril del 2020
EH Bildu, JxCat, ERC i el grup Esquerra Confederal (En Comú Podem, Endavant Andalusia, Més per Mallorca, Geroa Bai, Més Madrid i Compromís) registren al Senat una petició perquè es creï una comissió que investigui les presumptes irregularitats fiscals comeses per la casa reial.
1 de maig del 2020
‘El País’ destapa que el 2010, i quan encara era cap de l’Estat espanyol, l’ara rei emèrit va viatjar personalment a Suïssa amb una maleta amb 1,7 milions d’euros. Presumptament, aquests fons eren una “donació” del sultà de Bahrain.
8 de juny del 2020
La fiscalia del Suprem investiga Joan Carles pel tall a la Meca.
16 de juny del 2020
La mesa del Congrés rebutja per cinquè cop investigar Joan Carles, amb els vots del PSOE, el PP i VOX.
21 de juny del 2020
El britànic ‘The Telegraph’ revela que l’empresari Josep Cusí, amic de regates de Joan Carles I, va pagar més de la meitat del viatge de noces dels aleshores prínceps d’Astúries Felip i Letícia, el 2004. Un viatge de 467.500 dòlars. L’altra meitat, la va pagar Joan Carles de Borbó.
3 de juliol del 2020
Òmnium Cultural va presentar una querella criminal al Tribunal Suprem contra el rei emèrit pels delictes de corrupció, tràfic d’influències, frau fiscal i blanqueig de capitals. Òmnium demana al govern de Suïssa que bloquegi els comptes de Joan Carles.
20 de juliol del 2020
Els reis visiten el monestir de Poblet i el país s’omple de protestes sota el lema de ‘Fem-la caure’. Més d’un miler de manifestants es dirigeixen fins al monestir però els Mossos hi impedeixen l’accés.
22 de juliol del 2020
En la sessió de control al govern espanyol, la vicepresidenta Carmen Calvo descarta un referèndum sobre la monarquia i demana respecte pel cap d’estat. Compromís, ERC, JxCat, Bildu, la CUP, el BNG, Nova Canàries i Més País signen una iniciativa que vol que el Congrés obri una investigació sobre els 65 milions que Joan Carles I hauria rebut.
23 de juliol del 2020
El diari ‘El Mundo’ revela que Joan Carles va transferir 2 milions d’euros a la seva amant Corinna Larsen per comprar dos apartaments als Alps suïssos. El traspàs es va portar a terme a través d’una societat pantalla registrada un mes abans.
25 de juliol del 2020
Diversos col·lectius liderats per la Coordinadora 25-S es manifesten a la capital de l’Estat contra els Borbons. S’oposen al cordó sanitari entre pare i fill.
27 de juliol del 2020
El jutge de l’Audiencia Nacional Manuel García-Castellón reobre la peça número 5 del cas Villarejo, coneguda com a “Carol”, i cita Corinna Larsen el dia 8 de setembre a declarar.
1 d’agost del 2020
El Tribunal Suprem designa Manuel Marchena com a magistrat competent per valorar si admet o no a tràmit la querella d’Òmnium Cultural contra el rei emèrit. Marchena és el mateix jutge que va condemnar els líders independentistes, entre ells el president d’Òmnium, a entre nou i 13 anys de presó.
3 d’agost del 2020
El rei emèrit fuig a viure a l’estranger. La casa reial n’amaga la destinació.

Òmnium o l’exercici del poder i la unitat popular

Òmnium Cultural ha iniciat una croada contra la corona i la seva inviolabilitat, que consta de diversos fronts emmarcats en la campanya batejada com a Coronaciao. L’entitat ha presentat una querella criminal davant del Tribunal Suprem contra el rei emèrit, a qui acusa dels delictes de corrupció, blanqueig de capitals i frau fiscal. El Suprem ha decidit que sigui Manuel Marchena, el jutge que ha condemnat el president d’Òmnium a nou anys de presó, qui decideixi sobre aquesta qüestió, un fet que no convida a l’optimisme i que posa en evidència, un cop més, la manca de neutralitat del poder judicial. En paral·lel, Òmnium ha instat el govern suís a bloquejar els comptes que Joan Carles té en aquest país –la primera resposta ha estat negativa però la investigació segueix oberta. En vista de la fugida del Borbó, l’entitat que presideix Jordi Cuixart va demanar mesures cautelars contra l’exrei, que en un tancar i obrir d’ulls van ser rebutjades pel Suprem.

En l’acte de presentació de la campanya d’Òmnium, el 3 de juliol, hi va participar la doctora en dret i experta en drets humans Neus Torbisco-Casals. Assenyala que “en un país normal, amb un sistema judicial democràtic, el Tribunal Suprem tramitaria una querella com la d’Òmnium, s’acceptaria l’entitat com a acusació popular i seria ben vista la tasca fiscalitzadora de la societat civil”. A l’Estat espanyol, segons el que ja s’està veient, “sembla que la cultura democràtica no és precisament aquesta sinó més aviat la de protegir la corona”, sosté. En paraules de la doctora en dret, “el fet que la llei no sigui igual per a tothom és la mostra de tenir una democràcia dèbil”.

El Tribunal Suprem ja va donant les primeres pistes sobre el fet que la querella d’Òmnium tindrà poc èxit. Però què pot passar a Suïssa, on també s’investiguen els comptes del rei emèrit? “El fiscal suís és molt seriós, té una llarga trajectòria investigant delictes de corrupció i el país fa un parell de dècades que treballa per allunyar-se d’aquella imatge de paradís fiscal”, detalla Torbisco-Casals, qui recorda que aquest país de l’Europa central “ja ha bloquejat fons de mandataris com ara Víktor Ianukóvitx, Hosni Mubàrak i Ben Ali”.

L’experta en drets humans defensa que, al marge de si la pressió de la societat civil dona o no el resultat desitjat als jutjats, el simple fet d’impulsar aquesta mobilització “ja és un èxit, atès que s’està demostrant al món que l’Estat espanyol no té solidesa com a democràcia i s’està ampliant l’altaveu més enllà de Madrid”. A més a més, prossegueix, “la victòria més important que ningú pot negar rau en el fet que la ciutadania sigui capaç de dir prou, d’organitzar-se i de presentar demandes contra allò que considera injust. Aquest apoderament de la gent, aquesta fiscalització popular, és ja el gran èxit de campanyes com la d’Òmnium”.

Neus Torbisco-Casals insisteix que la lectura que no s’ha de renunciar mai a fer, fins i tot si la justícia espanyola es nega a investigar el Borbó, “és la que ens està ensenyant que la mobilització de la gent no va només de guanyar o perdre; també és un instrument polític per cridar ben fort que l’Estat s’ha de transformar i que ens estan robant a tots i totes, en un exercici de preservar les clavegueres”. “La corrupció del sistema, que a l’Estat espanyol està normalitzada, no es percep igual a països com ara Suïssa, el Regne Unit i Alemanya, per això és tan important explicar a altres països que patim una corrupció sistèmica dels poders de l’Estat i que hi ha moltes evidències que a Espanya no es respecten els drets humans”, sentencia.

La campanya del Coronaciao segueix endavant. Una de les accions més vistoses va tenir lloc el 20 de juliol, durant la visita dels reis al monestir de Poblet, quan desenes de delegacions d’Òmniun Cultural van desplegar mosaics gegants arreu del país amb el lema de Fem-la caure.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.