El dossier

L’enoturisme, model precursor

Si el futur és convertir en actiu turístic l’autenticitat d’un territori i la seva gent, al Penedès ja fa anys que són pioners fent de la vinya i el vi el seu principal reclam per atraure forasters

RUTA DEL VI
L’any passat la del Penedès va ser la ruta del vi certificada amb més visitants de l’Estat

El turisme del futur depèn de la sostenibilitat, el producte de proximitat i posar en relleu la idiosincràsia d’una destinació. Municipis turístics com ara Salou ja han començat a treballar per posar en relleu allò que els pot diferenciar de la resta, i al Penedès, tot i que les xifres de visitants queden lluny de les dels grans pols turístics, recorden amb orgull que en això del turisme de proximitat han estat pioners. “Segurament no ho vam saber comunicar i reivindicar com s’està fent ara, però nosaltres des del primer moment que amb l’enoturisme hem estat fent això”, explica la directora del Consorci de Promoció Turística del Penedès, Núria Sala, un organisme publicoprivat que té 200 empreses associades i el suport d’ajuntaments i consells comarcals del territori.

La idea de crear un ens d’aquestes característiques va arrencar el 1999 amb un objectiu clar: crear una ruta del vi. “Es volia fer un gir al territori i es va considerar que l’enoturisme i la ruta del vi podien ser una gran oportunitat”, explica Sala. I amb l’objectiu definit van treballar de bracet amb altres regions de l’Estat espanyol –Navarra, la Rioja alabesa i el Somontano– per crear les primeres quatre rutes de vi certificades. Era el 2004 i ara ja en són més de 30 arreu de l’Estat les que tenen acreditada aquesta certificació.

En una zona eminentment agrícola, impulsar aquest viatge no va ser fàcil: “Els cellers van passar de ser productors de vi a oferir serveis, amb tot el que això comporta: no és tan fàcil saber fer turisme, entendre les necessitats dels visitants, adaptar-se als seus horaris... Va caldre un canvi de mentalitat important i els cellers van haver de fer inversions, en temps i en diners”, recorda Sala. Ara ningú concep una estada a la comarca sense la visita i degustació de vins i caves en un celler, l’aperitiu a les barres de vi que s’han muntat a l’aire lliure o concerts i música entre vinyes.

Després d’anys de feina, la idea originària de donar l’oportunitat al territori d’explicar-se al visitant a través de l’enoturisme ha quedat petita perquè la mateix activitat ha generat recursos i més actius per descobrir. Ara la marca Penedès Turisme parla de vi però també de cultura i patrimoni, de cicloturisme i senderisme o d’experiències gastronòmiques. També s’ha fet xarxa amb iniciatives de turisme sostenible com ara l’habilitació d’àrees de pernoctació de caravanes en municipis i pàrquings de cellers o el fet que el 50% dels cellers tinguin el distintiu de sostenibilitat turística Biosphere.

Amb l’avantatge de tenir una part del trajecte fet i amb l’incentiu de projectes culturals de gran envergadura en marxa com ara l’ampliació del Vinseum a Vilafranca del Penedès, el futur és optimista. “En el moment que aquest territori sigui redescobert, la seva projecció serà imparable. I això passarà aviat”, conclou Núria Sala.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)