El dossier

Temps complicats de gestionar

Des de diferents àmbits es demana entesa. CCOO ha fet una crida perquè les forces d’esquerra es posin d’acord per aprovar els comptes i plantar cara a la crisi

JOSEP G. CALVET
“Si calgués un canvi important en les línies estratègiques fiscals, la pròrroga reduiria molt, o impediria, la possibilitat de resposta”

El dijous 3 de novem­bre, la UGT i CCOO es van mani­fes­tar a Madrid. Hi havia repre­sen­tació cata­lana. Van anun­ciar que pro­mou­ran el con­flicte labo­ral si la patro­nal CEOE no nego­cia incre­ments sala­ri­als per “pro­te­gir el poder adqui­si­tiu dels tre­ba­lla­dors”. Ho van dei­xar clar: “Els sin­di­cats no tole­ra­ran que aquesta crisi de preus la pagui exclu­si­va­ment la classe tre­ba­lla­dora.” Dia a dia plou sobre mullat. Els trans­por­tis­tes de mer­ca­de­ries anun­cien una atu­rada inde­fi­nida. També hi ha vagues en el trans­port de per­so­nes. Males­tar social gene­ra­lit­zat. En paral·lel, es van publi­cant els resul­tats mili­o­na­ris de les grans empre­ses. Dime­cres pas­sat, 9 de novem­bre, el secre­tari gene­ral de CCOO a Cata­lu­nya, Javier Pac­heco, va recla­mar a les for­ces d’esquerra del Par­la­ment un acord per apro­var els pres­su­pos­tos: “Cata­lu­nya neces­sita esta­bi­li­tat per afron­tar la situ­ació.” La pre­si­denta de la Taula d’Enti­tats del Ter­cer Sec­tor Social, Fran­cina Alsina, dema­nava, el 17 d’octu­bre, uns pres­su­pos­tos amb un incre­ment en la par­tida de drets soci­als, perquè és, va dir, “l’única manera d’acon­se­guir que la gent surti de la bossa de pobresa que arros­se­guem des de fa molts anys i que no hi entrin els que ara estan patint pobresa sobre­vin­guda per culpa de la crisi actual.” Afe­gia: “No podem anar a una pròrroga perquè els pres­su­pos­tos es van fer en unes cir­cumstàncies total­ment dife­rents a les que hi ha ara.”

Aquest és l’esce­nari, i el dubte és fins a quin punt la pròrroga pres­su­postària seria una eina sufi­ci­ent. L’eco­no­mista Antoni Soy, que entre el 2006 i el 2011 va ser secre­tari d’Indústria i Empresa de la Gene­ra­li­tat, posa la mirada en els ges­tors de la cosa pública, que són els que tenen la pae­lla pel mànec. Explica: “Tindrà la com­ple­xi­tat pròpia de qual­se­vol situ­ació excep­ci­o­nal, que s’aparti de la nor­ma­li­tat, que cada dia sem­bla que anirà més cara. Comen­cem a estar acos­tu­mats a aques­tes situ­a­ci­ons d’excep­ci­o­na­li­tat: covid, incen­dis o inun­da­ci­ons fora del que ha estat nor­mal, sequera... Els polítics de tot el món, pràcti­ca­ment, hau­ran de fer front a una nova situ­ació d’aques­tes carac­terísti­ques: crisi i ele­vada inflació. No sem­bla que ningú tin­gui solu­ci­ons màgiques i la coo­pe­ració entre països és gai­rebé ine­xis­tent, excepte quan es tracta d’aug­men­tar la des­pesa mili­tar i omplir les but­xa­ques de la indústria d’arma­ments o de les energètiques, o dels que ope­ren en el món de les finan­ces.”

Pròrroga fràgil

Josep González Cal­vet, pro­fes­sor del depar­ta­ment de teo­ria econòmica de la UB, refle­xi­ona sobre el moment actual. “La crisi econòmica té diver­ses cau­ses que arre­len en la natura fràgil del crei­xe­ment econòmic mun­dial, però hi ha tres ele­ments que han aca­bat de pre­ci­pi­tar-la: el pri­mer, les con­seqüències de la pandèmia sobre l’eco­no­mia mun­dial, amb colls d’ampo­lla en cade­nes de pro­ducció i trans­port. El segon, l’aug­ment del preu de l’ener­gia i de diver­ses matèries pri­me­res i dels ali­ments, resul­tat de la guerra d’Ucraïna però també de l’escas­se­dat estruc­tu­ral crei­xent del petroli i deri­vats.” La com­bi­nació d’aquests dos ele­ments, diu, ha posat en marxa un ràpid aug­ment de preus, “amb el qual s’ha donat el tret de sor­tida perquè els bancs cen­trals hagin ini­ciat el canvi en les polítiques monetàries, llar­ga­ment desit­jat pel sis­tema finan­cer”. “L’aug­ment sob­tat i impor­tant dels tipus d’interès, en eco­no­mies alta­ment endeu­ta­des, serà el ter­cer ele­ment que donarà el cop de gràcia a les nos­tres eco­no­mies.”

Encara que els pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat puguin sem­blar una gota d’aigua al mar, no ho dubta: “Tenen prou marge per reduir els seus efec­tes més nega­tius sobre famílies amb bai­xos ingres­sos. Però això implica can­viar l’estratègia de des­pesa, expan­dint els pro­gra­mes d’ajuda a famílies amb pocs recur­sos, i fer alguns can­vis en les figu­res fis­cals per reduir l’aug­ment de pressió fis­cal que està cau­sat per la inflació. L’aug­ment del límit de des­pesa en 3.000 mili­ons dona­ria al govern un marge d’acció i d’efec­ti­vi­tat molt més ampli.” No és el mateix tenir pres­su­pos­tos que pror­ro­gar-los. “En un pres­su­post pror­ro­gat no es podria incor­po­rar el nou marge de des­pesa ni es podrien fer can­vis en impos­tos o nous pro­gra­mes de des­pesa. Tot això s’hau­ria de nego­ciar per sepa­rat al Par­la­ment, sense garan­tia d’èxit i, en el millor dels casos, sem­pre amb molt més retard.” I tanca: “Si calgués un canvi impor­tant en les línies estratègiques fis­cals, la pròrroga redui­ria molt, o direc­ta­ment impe­di­ria, la pos­si­bi­li­tat de res­posta.”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor