Opinió

Punts de vista

COMPRES MOLT NEGRES

Cal, diuen, que moderem l’enlluernament
davant les ‘gangues’ i mantinguem el cap ben clar

Embogits per una campanya de rebaixes amb nom anglosaxó de la qual sembla que ningú no pot escapar, sorprèn per a bé que hi hagi determinats sectors que comencin a distanciar-se’n. Aquesta setmana, el petit comerç ja no amagava que això de fer descomptes quan comença l’època de l’any en què es ven més i on es pot aconseguir un major marge de beneficis no té cap sentit. Bé, el té per a un comerç de grans dimensions on aquest marge es pot reduir perquè es compensa amb unes vendes més grans. Deien els responsables de botigues i establiments locals que cada vegada són més els socis que no s’adhereixen al Black Friday perquè no en treuen cap benefici, ni econòmic ni de cap altra mena. Es queixen que hem importat un monstre estranger amb molta gana i que pot acabar cruspint-se el model propi del país si no se’l sap gestionar. I tenen tota la raó, perquè parlem d’un fenomen que basa el seu creixement en un únic objectiu: l’econòmic, que no deixa de ser important, però que ni de bon tros hauria de ser l’únic. No tornaré a defensar en aquest espai les virtuts del petit comerç, perquè ja són sobradament conegudes. Però no me n’estaré de recordar que darrere la brillantor dels anuncis de preus immillorables ens podem trobar amb més d’un ensurt. De fet, l’Agència Catalana de Consum i la Direcció General de Comerç ja s’han afanyat a alertar la ciutadania dels perills d’anar amb el lliri a la mà quan es vol comprar durant el Black Friday. Cal, diuen, que frenem l’impuls davant les gangues, mantinguem el cap ben clar i que abans de teclejar les dades bancàries en aquell web que ens promet la lluna en un cove, comprovem que tot allò que anuncia és cert. O que simplement es tracta d’un negoci real i no d’un cau de lladres amb una publicitat espaterrant. I per a aquells que creguin que no els pot entabanar ningú, un petit recordatori: l’any passat, Empresa i Treball va obrir 47 expedients sancionadors a empreses, físiques i en línia, perquè enganyaven amb els preus durant el Black Friday. Que són pocs? Potser sí, però no deixen de marcar una tendència perillosa.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor