El dossier

ANNA TEIXIDOR

PERIODISTA D’INVESTIGACIÓ

“Els atemptats són un tema incòmode”

La periodista Anna Teixidor reconstrueix en un llibre el procés de radicalització d’un grapat de joves musulmans que van matar setze persones a Barcelona i Cambrils el 17 i 18 d’agost del 2017

VINCULACIONS
“En un futur es podria localitzar alguna prova que demostrés la connexió internacional en els atemptats de Barcelona i Cambrils”
PERFIL
“Sempre es van sentir marginats, van tenir dubtes sobre la seva identitat [...]. Inicialment, el que els fascinava no era la religió, sinó la violència”
COL·LABORACIÓ
“Sense la complicitat dels responsables dels oratoris i de les comunitats musulmanes, difícilment es podrà neutralitzar aquesta amenaça”
EL CERVELL
“He arribat a la conclusió que Es-Satty era una mena de llop estepari. Assumia un doble joc en les seves relacions socials”

La lec­tura de més de 30.000 folis del sumari, un cen­te­nar llarg d’entre­vis­tes i molts mesos de feina per tei­xir les vides dels ter­ro­ris­tes que van pro­vo­car els atemp­tats del 17-A del 2017. La peri­o­dista de TV3 experta en giha­disme Anna Tei­xi­dor aporta en el lli­bre Sense por de morir. Els silen­cis del 17-A un relat extens i precís de com un grup de joves d’ori­gen mar­roquí però supo­sa­da­ment inte­grats al muni­cipi de Ripoll i amb una nul·la acti­vi­tat reli­gi­osa, van aca­bar con­ver­tits en màrtirs de la “guerra santa” assas­si­nant setze per­so­nes, entre elles un nen de 3 anys, i dei­xant 140 ferits a la Ram­bla de Bar­ce­lona i a Cam­brils. Tei­xi­dor també deixa sobre la taula tots aquells inter­ro­gants sobre un atemp­tat que, tres anys després, encara no s’han resolt. O no s’han vol­gut resol­dre.

Què creu que aporta el lli­bre de nou sobre els fets del 17 d’agost?
El que jo volia fer ini­ci­al­ment era un exer­cici periodístic d’inves­ti­gar poli­ci­al­ment i judi­cial dels atemp­tats i, al mateix temps, com­bi­nar-ho amb un tre­ball de camp. Què vol dir això? Doncs par­lar amb totes aque­lles per­so­nes que sor­tien a les diligències, que havien decla­rat com a tes­ti­mo­nis, no com a detin­guts, i a par­tir d’aquí crear una línia de tre­ball per poder saber en cada moment quins fils es podien esti­rar. El que em va impac­tar més, com crec que a molta altra gent, era saber quina havia estat l’evo­lució ideològica dels autors de l’atemp­tat. Fer el retrat d’aquells nois, de l’evo­lució i la radi­ca­lit­zació ideològica que els va por­tar a odiar-nos tant, fins al punt de voler matar-nos de forma indis­cri­mi­nada.
Ha estat una inves­ti­gació exhaus­tiva i minu­ci­osa, però reco­neix que han que­dat veus sense escol­tar. Podrien haver can­viat el relat final del volum?
Crec que s’ha de dife­ren­ciar entre els fets ocor­re­guts i el con­text polític en què van pas­sar els atemp­tats. No he pogut par­lar amb el major Tra­pero, per exem­ple, però quan ho pugui fer, segu­ra­ment el seu tes­ti­moni no resoldrà si hi havia con­ne­xi­ons inter­na­ci­o­nals amb els ter­ro­ris­tes. La seva veu serà interes­sant, perquè hi va inter­ve­nir de pri­mera mà, però s’inclourà dins del con­text glo­bal.
És un dels grans inter­ro­gants pen­dents, saber si hi havia un cer­vell intel·lec­tual que diri­gia el grup fora de Cata­lu­nya.
Hi ha un ele­ment des­ta­cat que situa Abdel­baki es-Satty, l’imam que orga­nitza els atemp­tats, el març del 2017 a Bèlgica, teòrica­ment per com­prar lli­bres, però sense una cons­ta­tació real. Ningú sap què hi va anar a fer allà, però el que és cert és que quan torna a Cata­lu­nya s’acce­le­ren els pre­pa­ra­tius dels atemp­tats. Un altre ele­ment a tenir en compte són els envi­a­ments de diners, de fins a 6.000 euros, i les com­pres que fa de regals per a la seva família del Mar­roc quan els va a visi­tar després de molts d’anys. Són molts diners per a algú que passa llar­gues tem­po­ra­des sense feina o que quan la té viu del sou d’un imam. Estic con­vençuda que en un futur es podria loca­lit­zar alguna prova que demostrés la con­nexió inter­na­ci­o­nal del grup que va atemp­tar a Bar­ce­lona i a Cam­brils.
Per què uns joves teòrica­ment inte­grats a la soci­e­tat cata­lana es poden radi­ca­lit­zar d’aquesta manera i, pot­ser el més greu, sense que ningú se n’adoni?
És la gran pre­gunta i després de tres anys con­ti­nua sense resol­dre’s. En el lli­bre indico que el procés pel qual pas­sen aquests nois no és resul­tat d’una única causa. He pogut par­lar amb els Mos­sos, amb els ser­veis soci­als i és cert que s’ha tre­ba­llat molt en deter­mi­nats pro­to­cols a par­tir dels atemp­tats, però en el cas de la pre­venció de l’extre­misme, dels joves atrets per dis­cur­sos radi­cals, no s’hi està tre­ba­llant. En un pri­mer moment, hi havia la pre­o­cu­pació que Es-Satty hagués pogut influ­en­ciar altres joves de Ripoll, però tres anys després estem allà mateix. Si no hi ha cap pro­grama específic a l’entorn d’on vivien els joves poc es pot fer. També és cert que s’ha inten­si­fi­cat el pla de con­vivència, espe­ci­al­ment a Ripoll, però tot i això es troba a fal­tar una feina específica sobre els ado­les­cents i joves per evi­tar un nou procés de radi­ca­lit­zació.
Va ser el resul­tat de més d’un fac­tor.
Sens dubte. D’una banda, mal­grat par­ti­ci­par de les dife­rents acti­vi­tats i fer una vida social més o menys sem­blant a la dels joves de la seva edat, aquests nois sem­pre es van sen­tir mar­gi­nats, van tenir dub­tes sobre la seva iden­ti­tat. També va influ­en­ciar que van ser cap­tats per l’atrac­tiu dels vídeos i les pro­cla­mes d’ISIS ja a finals del 2014. Ini­ci­al­ment, el que els fas­ci­nava no era la religió, sinó la violència, i va ser amb l’arri­bada de l’imam Es-Satty, el 2015, quan es van sen­tir cri­dats per una religió que parla de tor­nar als orígens i que està molt vin­cu­lada amb el cali­fat que es pro­clama des de Síria. Ell és qui va arti­cu­lar tota aquesta pro­pa­ganda que ja con­su­mien aquests nois per ali­men­tar les seves frus­tra­ci­ons i els seus dub­tes iden­ti­ta­ris i con­duir-los cap al seu pro­jecte extre­mista. De fet, veus ente­ses en la matèria han asse­gu­rat que la falta de conei­xe­ment religiós accen­tua la cre­du­li­tat del mis­satge radi­cal que els dona un supo­sa­da­ment pro­fes­si­o­nal, com és un imam. És pos­si­ble que l’estratègia d’Es-Satty no hagués tro­bat tanta pre­dis­po­sició si l’hagués fet ser­vir amb nois amb una cul­tura reli­gi­osa més àmplia que la dels sis joves que va cap­tar.
En aquells moments va sob­tar que els atemp­tats no pro­vo­ques­sin una res­posta de rebuig cap al col·lec­tiu musulmà de Ripoll, com sí que havia pas­sat en altres epi­so­dis arreu d’Europa.
Anem a pams. Un tema és l’esfera pública i el que trans­cen­deix i l’altre és el dia a dia. Una per­sona em va dir que a Ripoll, com a molts altres llocs d’Europa, ja no hi havia con­vivència, hi havia coe­xistència. La con­seqüència més clara dels atemp­tats a la població és que en les dar­re­res elec­ci­ons va entrar al con­sis­tori el Front Naci­o­nal de Cata­lu­nya, una for­mació clara­ment xenòfoba que va ser votada per ciu­ta­dans del muni­cipi. Aquest cor­rent de rebuig cap a l’estran­ger s’ha notat a l’hora de llo­gar un habi­tatge o fins i tot de tro­bar feina per a deter­mi­nats col·lec­tius. És cert que les famílies dels joves no van haver de mar­xar de la població, i això és un signe inequívoc de resiliència, però a Ripoll no es vol par­lar d’aquest tema, se’l con­si­dera tabú i es vol girar full. Ah! Un apunt impor­tant: després dels atemp­tats, totes aque­lles crítiques de rebuig que es feien en l’esfera pri­vada han pas­sat a l’esfera pública i hi ha per­so­nes que se sen­ten legi­ti­ma­des per par­lar davant de tot­hom amb un dis­curs clara­ment racista. Hi ha cica­trius pro­fun­des, encara avui.
Pocs dies després de l’atemp­tat ja es van començar a ges­tar les teo­ries cons­pi­ra­ti­ves. La poca col·labo­ració de l’Estat a obrir una inves­ti­gació sobre la relació d’Es-Satty amb el CNI no va aju­dar a acla­rir els fets. Es podrà donar per tan­cat mai, l’epi­sodi?
El cert és que tam­poc els atemp­tats de l’11-S ni el més recent de l’11-M s’han pogut tan­car encara. En el cas de l’11-M van anar a judici i hi va haver una sentència sense poder acre­di­tar si hi havia hagut con­ne­xi­ons inter­na­ci­o­nals. Anys després, es va saber que aques­tes con­ne­xi­ons que­da­ven acre­di­ta­des, per tant en el judici que se cele­brarà aviat sobre el 17-A segur que no hi haurà gai­res sor­pre­ses, però no des­carto que en un futur hi pugui haver una delació, un regis­tre a Síria o una decla­ració d’algú que aporti més dades sobre el cas. Hi ha molts ele­ments que la inves­ti­gació deixa enlaire que poden tenir recor­re­gut d’aquí a uns anys.
La figura d’Es-Satty és sens dubte la més con­tro­ver­tida de tot el relat. N’ha pogut refer el retrat que volia?
Dos anys i mig després dels atemp­tats he pogut fer un per­fil apro­xi­mat perquè he pogut par­lar amb la seva família, res­se­guir la seva vida a Cata­lu­nya i l’estratègia que va seguir des que va sor­tir de la presó. També he pogut con­tac­tar amb com­panys de cel·la amb qui va com­par­tir com­pli­ci­tats i amb gent que va anar conei­xent en dife­rents punts de la geo­gra­fia cata­lana. He arri­bat a la con­clusió que era un per­so­natge fosc, una mena de llop este­pari. Assu­mia un doble joc en les seves rela­ci­ons soci­als, això m’ho han con­fir­mat mol­tes per­so­nes.
Va fal­tar coor­di­nació poli­cial i va sobrar recel entre els dife­rents cos­sos?
Queda molt per avançar en la coor­di­nació entre els cos­sos poli­ci­als res­pecte a la lluita anti­ter­ro­rista. Veiem encara que hi ha col·labo­ra­dors d’una poli­cia que són detin­guts per una altra. Hi ha molta riva­li­tat i molta des­lle­ial­tat, encara que és ben cert que el món dels ser­veis secrets esta­tals es mou encara avui amb una certa penom­bra i també pot pas­sar que les seves fonts els facin doble joc. És una rea­li­tat com­plexa.
S’hau­ria de con­tro­lar més allò que es pro­clama a l’inte­rior de deter­mi­na­des mes­qui­tes?
És molt difícil gene­rar con­fiança en els nuclis dels ora­to­ris, no només a Cata­lu­nya, sinó arreu d’Europa. És cert que hi ha una certa relació amb els cos­sos poli­ci­als que regu­lar­ment s’hi pre­sen­ten i tenen les dades dels res­pon­sa­bles. Ara bé, com en qual­se­vol asso­ci­ació gran és pràcti­ca­ment impos­si­ble saber què hi passa en cada moment. A Bèlgica, es va començar a tre­ba­llar en un pro­to­col per regu­la­rit­zar el paper dels imams, la for­mació que havien de tenir..., però això no ha pas­sat a l’Estat espa­nyol. No han de pre­sen­tar el full que cons­tata que no tenen ante­ce­dents penals, mal­grat que tre­ba­llen amb infants i joves. És com­petència de Madrid i sem­bla que no hi ha volun­tat per orde­nar-ho, però s’ha d’actuar per evi­tar que deter­mi­nats dis­cur­sos d’odi es puguin donar sense cap mena de con­trol.
Què va pen­sar quan va saber que pot­ser no es jut­ja­ria per assas­si­nat Moha­med Houli Chem­lal, Driss Ouka­bir i Said Ben Iazza?
És una decisió de l’auto­ri­tat judi­cial i penso en la inde­fensió de les vícti­mes, d’aque­lla gent a qui han des­tros­sat la vida i que no tro­ben que la justícia apli­qui la màxima pena per les con­seqüències pro­vo­ca­des. Em genera des­encís, perquè hi ha vícti­mes que basen la seva superació en l’apli­cació de la justícia, i no sem­bla que ara per ara els doni la res­posta que neces­si­ten. També hi ha altres afec­tats que després de tant de temps, durant el qual no s’ha avançat en el tan­ca­ment del cas, encara estan anco­rats en el 17-A. El viuen cada dia.
Si el Congrés hagués donat llum verda per crear una comissió d’inves­ti­gació s’hau­rien tallat d’arrel les teo­ries cons­pi­ra­ti­ves?
Crec que es demana i es posa molt d’èmfasi en comis­si­ons polítiques, però jo que m’he lle­git les con­clu­si­ons d’altres m’he tro­bat amb la sor­presa que cada par­tit polític fa les seves con­clu­si­ons. No hi ha un acord con­junt. A mi el que m’interes­sa­ria seria una comissió ava­lada pel Congrés, però amb agents inde­pen­dents i amb una con­clusió unitària. Amb magis­trats jubi­lats, amb poli­cies amb experiència i sense colors ni interes­sos polítics, que vul­guin només la veri­tat. Per a mi és molt més impor­tant aquesta que no pas una com la que han fet al Par­la­ment, on cada for­mació diu la seva. De la lec­tura d’aques­tes pàgines, a mi se’m desprèn que no volen saber la veri­tat, sinó ade­quar una veri­tat a les seves neces­si­tats i objec­tius par­ti­dis­tes. Crec que tenim un dèficit com a soci­e­tat democràtica i no s’aposta per crear ins­tru­ments inde­pen­dents que real­ment donin res­pos­tes.
Cata­lu­nya ha pogut superar el 17-A?
Crec que públi­ca­ment només és relle­vant la data quan es com­me­mora l’ani­ver­sari, però que en rea­li­tat política­ment només s’uti­litza per a enfron­ta­ments i que no hi ha un interès per saber què va pas­sar i per què va pas­sar. He par­lat amb moltíssima gent, amb mol­tes vícti­mes, i estan molt dece­bu­des per com se les ha trac­tat. Per com se’ls ha negat un reco­nei­xe­ment com a vícti­mes, perquè han sen­tit que tenien poc suport, perquè s’han sen­tit molt obli­da­des i fins i tot perquè se les ha qüesti­o­nat. Tot i això, sí que agra­ei­xen el tre­ball que va fer la Uni­tat d’Atenció i Valo­ració a Afec­tats per Ter­ro­risme (UAVAT) de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. Els atemp­tats són un tema incòmode, i quan aflo­ren públi­ca­ment hi ha massa interes­sos par­ti­dis­tes. Al mig hi ha les vícti­mes que sem­pre que­den en un segon pla.
Creu que hi pot tor­nar a haver un atemp­tat al país?
Avui dia, estem al nivell d’alerta 4 (sobre 5), i això vol dir que un atemp­tat ter­ro­rista a Cata­lu­nya és molt pro­ba­ble. El Cen­tre d’Intel·ligència con­tra el Ter­ro­risme i el Crim Orga­nit­zat (CITCO), que coor­dina la col·labo­ració poli­cial i ges­ti­ona les pos­si­bles ame­na­ces, no ha vol­gut abai­xar el nivell mal­grat que ja han pas­sat tres anys. És una rea­li­tat que exis­teix i que no es pot negar. Ara bé, també crec que la pilona que hi ha avui al cap­da­munt de la Ram­bla és el fet més sig­ni­fi­ca­tiu que hi ha sobre els atemp­tats. És de les poques coses que s’ha fet per evi­tar que això torni a pas­sar.
Vostè s’ha espe­ci­a­lit­zat en els movi­ments giha­dis­tes. Des del món occi­den­tal es pot llui­tar amb bons resul­tats sense la com­pli­ci­tat dels països musul­mans?
El 17 d’agost del 2017 jo era als Estats Units fent una for­mació de tres set­ma­nes en temes de giha­disme i pro­jec­tes que esta­ven fun­ci­o­nant al país. D’allà em va que­dar molt clar que sense la com­pli­ci­tat dels res­pon­sa­bles dels ora­to­ris i de les comu­ni­tats musul­ma­nes, difícil­ment es podrà neu­tra­lit­zar aquesta amenaça. També cal la par­ti­ci­pació dels joves i de les famílies, perquè quan hi ha un dis­curs exces­si­va­ment rigo­rista, que pot deri­var en un procés de radi­ca­lit­zació, cal que les per­so­nes de l’entorn de l’indi­vidu i que els res­pon­sa­bles dels ora­to­ris facin la feina de reba­tre aquesta nar­ra­tiva. Només així es pot acon­se­guir posar fi a aquest tema. És bàsic, d’altra banda, esta­blir i man­te­nir els canals de con­fiança entre els col·lec­tius musul­mans i les for­ces d’ordre públic, edu­ca­dors soci­als, mes­tres...
L’accés als extre­mis­mes és fàcil. I tole­rat.
És cert. No només a l’extre­misme islàmic, sinó a qual­se­vol extre­misme. Quins orga­nis­mes, que no sigui la poli­cia, tenim a Cata­lu­nya perquè un pare, una mare, un germà o un amic trobi asses­so­ra­ment per tal de recon­duir la radi­ca­lit­zació d’un ésser esti­mat? A Europa ja hi ha asso­ci­a­ci­ons que hi tre­ba­llen i fan bona feina.

AMB NOMS I COGNOMS

La portada del llibre Sense por de morir mostra un mosaic format per parts dels rostres dels deu joves implicats en els atemptats de la Rambla i de Cambrils més el del cervell del cas, l’imam Abdelbaki es-Satty. Són imatges granulades d’ulls, d’orelles, però sobretot de boques. Boques que somriuen a la càmera, que es mostren confiades, felices, convençudes que la matança que estan a punt de dur a terme està avalada per unes creences tergiversades. Són rostres d’adolescents i de joves que inclouen quatre parelles de germans. Només un dels germans, Driss Oukabir, estarà assegut al banc dels acusats quan s’iniciï el judici pel 17-A. La resta van morir o bé a l’explosió d’Alcanar, o bé abatuts a trets pels Mossos d’Esquadra a Cambrils i a Subirats. Anna Teixidor ha volgut incloure també les fotografies amb els noms dels deu joves i l’imam en les primeres planes del volum. Per deixar-ne constància, perquè res s’oblidi.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor