Opinió

Des de Brussel·les

EN CAIGUDA LLIURE

‘The Economist’ rebaixa Espanya a democràcia defectuosa
Els mitjans de comunicació juguen un paper influent en l’equació sobre la qualitat de la democràcia

Dime­cres pas­sat, 9 de febrer, el set­ma­nari britànic The Eco­no­mist va publi­car el repor­tatge A new low for glo­bal demo­cracy en què s’ana­litza com les res­tric­ci­ons pandèmiques han malmès les lli­ber­tats democràtiques durant el 2021. Per escriure’l, s’han basat en la infor­mació que recull la dar­rera edició de l’Índex de democràcia de la seva empresa ger­mana, The Eco­no­mist Inte­lli­gence Unit (EIU), una uni­tat de negoci del mateix Eco­no­mist Group que ofe­reix pre­vi­si­ons i ser­veis d’asses­so­ra­ment econòmic mit­jançant l’ela­bo­ració d’estu­dis i anàlisis de mer­cat.

L’enquesta anual sobre la qual se sus­tenta aquest –molt reco­ma­na­ble– arti­cle periodístic valora l’estat de la democràcia en 167 països i se cen­tra a ana­lit­zar cinc mesu­res con­cre­tes: pro­ces­sos elec­to­rals i plu­ra­lisme, fun­ci­o­na­ment dels governs res­pec­tius, índex de par­ti­ci­pació política, cul­tura política i democràtica de la ciu­ta­da­nia i lli­ber­tats civils. A par­tir d’aquests paràmetres, The Eco­no­mist con­clou que més d’un terç de la població mun­dial viu sota un grau major o menor d’auto­ri­ta­risme, men­tre que només el 6,4% gau­deix d’una democràcia plena. La pun­tu­ació glo­bal va bai­xar de 5,37 a un nou mínim de 5,28 sobre deu. L’única cai­guda equi­va­lent des del 2006 va ser el 2010, després de la crisi finan­cera mun­dial.

L’arti­cle de The Eco­no­mist ha tin­gut el seu ressò, en major o menor mesura segons el biaix del mitjà, en la premsa espa­nyola. En aquest sen­tit, dijous, 10 de febrer, La Van­guar­dia publi­cava la notícia titu­lant que “Espa­nya passa de democràcia plena a defec­tu­osa” i citava pre­ci­sa­ment l’estudi del mitjà britànic, des­ta­cant-ne l’indi­ca­dor sobre la inde­pendència judi­cial, fac­tor al qual s’atri­bu­eix la cai­guda d’Espa­nya del lloc 22è al 24è del rànquing més pres­tigiós sobre qua­li­tat democràtica.

D’exem­ples de manca d’inde­pendència i de nul·la volun­tat de trans­parència (ara que tot­hom se n’omple la boca...), quan no direc­ta­ment de mani­pu­lació, en tenim nom­bro­sos cada dia però no només pro­vi­nents del poder judi­cial i del deep state. Els mit­jans de comu­ni­cació juguen un paper molt impor­tant i influ­ent en l’equació que acaba afec­tant la baixa qua­li­tat de la nos­tra democràcia. Per interes­sos diver­sos i trans­ver­sals, com a soci­e­tat exhi­bim una laxi­tud enorme a l’hora d’exi­gir vera­ci­tat i rigor en la feina periodística.

Un exem­ple l’he vis­cut aquesta mateixa set­mana (ja em per­do­na­reu que acabi par­lant del meu cas) lle­gint diver­ses notícies rela­ci­o­na­des amb la petició que he rebut del minis­teri públic, és a dir, de la fis­ca­lia, per decla­rar “en per­sona” en el judici pels béns de Sixena. Citant El Periódico de Aragón (tot i que n’hi ha d’altres, com Crónica Glo­bal), la fis­ca­lia d’Osca argu­menta: “No hi ha raons d’uti­li­tat, segu­re­tat o d’ordre públic que jus­ti­fi­quin la decla­ració per vide­o­con­ferència de Puig, més enllà que l’acu­sat es troba encau­sat i en rebel·lia per una causa pen­dent al Suprem.”

A veure, hi torno: el pro­per 4 de maig com­pa­rei­xeré de nou davant la justícia, com ho he fet sem­pre, amb volun­tat expli­ca­tiva i trans­pa­rent. I ho faré en aquest cas per­so­nat a través del meu advo­cat, que és la per­sona que ostenta els plens poders de la meva repre­sen­tació davant la causa. Des­co­nei­xem què pretén el fis­cal amb aquest recurs (el de no accep­tar la meva decla­ració per vide­o­con­ferència, com ja vaig fer en la fase d’ins­trucció), però sigui com sigui, la llei és la llei per a tot­hom, agra­din més o menys els drets que pro­te­geix.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.